عصر بازار

داستان «شیرین و فرهاد» روی مانتوی ۲۰ میلیونی

عصر اعتبار- یک طراح لباس، داستان عاشقانه «شیرین و فرهاد» را به‌صورت مینیاتور روی یک مانتو از جنس ابریشم خام به ارزش حدود ۲۰ میلیون تومان طراحی کرده است.

داستان «شیرین و فرهاد» روی مانتوی ۲۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سارا عالم‌زاده  درباره این لباس توضیح داد: اجرای مینیاتور «شیرین و فرهاد» در چند پرده روی پارچه این مانتو، 245 ساعت زمان برده است. در بخش دیگری از این لباس نیز یک بیت از شعر «وحشی بافقی» را دست‌نویس کرده‌ام.

    او اظهار کرد: این طرح با دست و به سبک نگارگری استاد بهزاد روی لباس پیاده شده است. این مانتو به مدت یک هفته در کاخ نیاوران به‌نمایش گذاشته شد و حدود 15 نفر از بازدیدکنندگان و همچنین چند گردشگر خارجی متقاضی خریدن آن بودند.

    این طراح لباس درباره این‌که با توجه به محدودیت زمان حضور گردشگران در ایران، چطور سفارش آن‌ها آماده می‌شود؟ گفت: البته سفارش آن‌ها قطعی نشده است، اما آماده شدن هر سفارش بین دو تا سه ماه کاری، زمان می‌برد و ما در نهایت سفارش آن‌ها را پست می‌کنیم و تفاوت قیمتی هم برای مشتریان ایرانی و خارجی قائل نمی‌شویم. در نهایت نیز گردشگران خارجی هزینه پست را پرداخت می‌کنند.

    عالم‌زاده که چهار سال است طراحی لباس انجام می‌دهد، درباره این‌که چرا این کار به‌شکل مجموعه ارائه نشده است؟ ‌توضیح داد: چون طراحی مینیاتور روی این لباس بسیار زمان برده، فقط روی یک مانتو اجرا شد و قرار است ایده دیگرم که به‌زودی روی مانتوی دیگری اجرا می‌شود به‌نمایش گذاشته شود.

    او درباره هدفش از این کار نیز اظهار کرد: قصد من ترویج نگارگری و معرفی اسطوره‌ها در فرهنگ ایرانی است. خیلی دوست داشتم مینیاتور و داستان «شیرین و فرهاد» را با استفاده از این طرح نشان دهم. بنابراین کار را روی یک مانتو ساده اجرا کردم تا طرح خودش را نشان دهد.

    این طراح لباس در پاسخ به این‌که قیمت این لباس زیاد است و شاید افراد محدودی بتوانند از آن استفاده کنند و این موضوع موجب می‌شود هدفش محدود شود و تأثیر کمتری در فرهنگ‌سازی داشته باشد، ‌توضیح داد: شاید با توجه به خاص و بالا بودن قیمت این لباس، افراد کمتری بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما من نیز به نوبه خود دوست داشتم فرهنگ ایرانی را نشان دهم و به نوعی با نگارگری، تذهیب و مینیاتور، اسطوره‌ها را زنده کنم.

    عالم‌زاده افزود: بیشتر جوانان ما به سمت تذهیب، نگارگری و مینیاتور نمی‌روند و فکر می‌کنند این کار، قدیمی است و فقط در حاشیه کتاب‌های سنتی خلاصه می‌شود. به همین دلیل دوست داشتم این موضوع را با یک اسطوره احساسی ترکیب کنم تا جوانان جذب این مکتب شوند.

    او با بیان این‌که دو سال است که مینیاتور را به‌صورت فشرده کار می‌کند، گفت: برای اولین‌بار است که مینیاتور را روی پارچه پیاده کردم و نمی‌دانم پیش از این، کاری به‌صورت یک داستان اسطوره‌ای و به‌وسیله مینیاتور روی لباس پیاده شده است یا خیر.

    این طراح لباس اظهار کرد: رنگ‌های استفاده شده روی این لباس قابل شست‌وشو است و تکنیک اجراشده روی آن جدا از تکنیک نگارگری، تکنیک طراحی‌شده روی پارچه نیز هست، ‌تمام کار زیرسازی شده و با شست‌وشو هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. البته این لباس خاص است و یک مانتوی دم دستی نیست که به شست‌وشوی زیاد نیاز داشته باشد.

    عالم‌زاده درباره چگونگی قیمت‌گذاری این مانتو نیز بیان کرد: قیمت این مانتو را استادم خانم نجاریان با توجه به مدت زمانی که برای آن گذاشته‌ام، تخمین زده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو