عصر بازار

افزایش نرخ پارک خودرو درحاشیه خیابان

عصر اعتبار- کمبود فضای پارک خودرو سال‌هاست گریبان راننده‌ها را گرفته است و بی رغبتی بخش خصوصی برای ورود به این حوزه این کمبود را حادتر کرده است.

افزایش نرخ پارک خودرو درحاشیه خیابان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، موضوع کمبود فضای پارک خودرو در تهران بویژه مناطق مرکزی این کلانشهر، بحث تازه‌ای نیست و این موضوع به حدی حاد شده است که گاه برای یافتن یک جای پارک، نیاز به چند ده دقیقه جستجو وجود دارد.

    البته برای برون رفت از این شرایط در سال‌های گذشته کم و بیش اقداماتی صورت گرفت، اما افزایش حجم خودرو باعث شد همین محدود اقدامات، تاثیری در رفع مشکل نداشته باشد. از سوی دیگر بی رغبتی بخش خصوصی برای ورود در این حوزه، این موضوع را با پیچیدگی بیشتر همراه ساخته است.

    محسن سرخو رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لایحه جامع پارکینگ و آخرین وضعیت آن در شورای شهر گفت: در شورای فعلی ما چند مصوبه در زمینه پارکینگ داشتیم یکی از این مصوبات مربوط به امسال بوده و در حال حاضر طرح جامع حمل و نقل را در دستور کار داریم.

    سرخو ادامه داد: این طرح آخرین مراحلش را طی می کند و مباحث مختلف در زمینه حمل و نقل را تا سال 1404 پیش بینی کرده است. در صورت نهایی شدن این طرح بسیاری از موارد مربوط به حمل و نقل و نظر شورا در این باره در آن دیده شده است.

    کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: ما امسال مصوبه نرخ پارکینگ های مرکزی تهران، پارکینگ های حاشیه خیابان و ... را داشتیم و سیاست های شورای شهر تهران را نیز در آن اعمال کردیم.

    سرخو تاکید کرد: بر اساس این مصوبه تلاش کردیم دارندگان وسایل نقلیه شخصی انگیزه کمتری برای توقف در حاشیه خیابان ها و ورود به مرکز شهر را داشته باشند.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در واقع ما هزینه پرداخت های حومه را ارزان دیدیم و هزینه های پارکینگ های مربوط به مرکز شهر و حاشیه خیابان ها را افزایش دادیم.

    وی با اشاره به اقدام دیگر شورای شهر گفت: همچنین مصوب کردیم افرادی که کاربری ملک شان خدمات شهری است و می خواهند پارکینگ احداث کنند برای دو طبقه همکف و بالاترین طبقه به عنوان مشوق مجوز تجاری داده شود.

    بی رغبتی بخش خصوصی در ورود به احداث پارکینگ

    اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسئول تامین پارکینگ در تهران معاونت حمل و نقل و سازمان نوسازی شهر تهران است، گفت: شورای شهر با ایجاد پارکینگ در محدوده مرکزی تهران مخالف است، تلاش ما این است زمینه ای ایجاد شود تا مردم برای ورود در این محدوده رغبت بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی داشته باشند.

    وی با اشاره به بی رغبتی بخش خصوصی برای ورود به احداث پارکینگ گفت: به دلیل اینکه سطح عوارض و تعرفه هایی که برای ایجاد پارکینگ در نظر گرفته شده جذاب نیست و بازده مورد نظر را برای بخش خصوصی ندارد، رغبت نیز برای آنها ایجاد نکرده است.

    شاکری تاکید کرد: باید بهای پارکینگ متناسب با فناوری های ارائه شده توسط بخش خصوصی افزایش داشته باشد و تفاوت نرخ پارکینگ عمومی و خصوصی دیده شود.

    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در خاتمه با اشاره به ایجاد ترافیک های بسیار شدید در بزرگراه ها و اطراف فروشگاه های بزرگ گفت: کمبود فضای پارک و نبود پارکینگ مناسب در اطراف مجتمع های تجاری و مال هایی که ساخته می شود یکی از مشکلات بزرگ در تهران است.

    وی تاکید کرد: بر اساس قانون قبل از جانمایی برای ساخت یک مجتمع تجاری باید تحلیل ترافیکی صورت بگیرد و پارکینگ ها مشخص شود اما این اتفاق نیفتاده و زمینه بروز مشکل را فراهم ساخته است. ما در شورای شهر پیگیر این موضوع هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی