عصر بازار

در مراسم امضای توافقنامه بین کمیته‌امداد و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان شد

یک درصد درآمد مناطق آزاد باید به محرومان همان منطقه اختصاص یابد

عصر اعتبار- رئیس کمیته امداد و اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور توانمند سازی و دستیابی به اشتغال مناسب افراد تحت حمایت کمیته امداد و پیشبرد بنیه اقتصادی و تولید ثروت در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی توافقنامه همکاری امضاء کردند.

یک درصد درآمد مناطق آزاد باید به محرومان همان منطقه اختصاص یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهندس سید پرویز فتاح در مراسم امضای این توافقنامه با تاکید بر  واگذاری اختیارات به استان ها گفت: مسئولان استانها می توانند با شناسایی نیازهای اساسی و ضروری نیازمندان و محرومان منطقه همچون مسکن، ازدواج ، اشتغال و تحصیل  برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و اعتبارات تخصیصی را بر اساس نیازهای آن منطقه هزینه کنند.

    وی با اشاره به برون سپاری خدمات کمیته امداد ، افزود: این نهاد با شناسایی نیازهای مددجویان تحت حمایت با آموزش حرفه های مختلف و ارائه تسهیلات زمینه اشتغال و توانمند سازی آنها را فراهم می کند. درآمد مناطق آزاد کشور می تواند در جهت هم افزایی و رفع محرومیت و نیز توسعه اشتغال دراین مناطق کمک کند.

    وی با اشاره به اینکه هفت منطقه آزاد در مرزهای آبی و خشکی فعالیت دارند که هفت استان و 13شهرستان را شامل می شوند،گفت: جمعیت تحت حمایت کمیته امداد در این مناطق حدود 60 هزار خانوار است که با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی و همکاری مناطق آزاد می توان به این خانواده ها کمک کرد. مددجویان این مناطق محرومیت های بیشتری دارند و کمیته امداد قصد ندارد همه نیازهای محرومان این مناطق را فقط از محل درآمد منطقه آزاد تامین کند بلکه برای ریشه کنی فقر تمام امکانات کشور از جمله ظرفیت مناطق آزاد بسیج می شوند.

    وی  افزود: امضای این توافقنامه به این معنا نیست که طی سالهای گذشته خدماتی در این مناطق ارائه نشده بلکه بسیاری از مفاد این توافقنامه در حال اجرا است و کمک می کند بسیاری از اقدامات با سرعت بیشتری انجام شوند.

    محمد امید، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز با بیان اینکه 55 درصد اشتغال های  خرد کشور را کمیته امداد ایجاد می کند تصریح کرد: سال گذشته این نهاد 130 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد  کرده است.

    امید، دلیل موفقیت طرح های اشتغال خرد و خانگی افراد تحت پوشش امداد را نظارت و مشاوره کارشناسان بر طرح های امدادی اعلام کرد و افزود: این طرح ها از 2 تا 5 سال تحت نظارت کارشناسان قرار می گیرند تا موفق شوند.

    وی ایجاد طرحهای اشتغالزایی، واگذاری زمین، آموزش نیروی کارآمد را ازجمله مفاد این توافقنامه عنوان کرد و گفت: طبق قانون باید یک درصد از درآمد مناطق آزاد به محرومان همان منطقه اختصاص یابد که در صورت تحقق این امر فقر و محرومیت ریشه کن می شود.سال گذشته به منظور توانمندسازی مددجویان در مناطق قشم و کیش یکصد دستگاه تاکسی به مددجویان واجد شرایط تحویل داده شد.

    اکبر ترکان،دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با بیان اینکه تلاش می کنیم با همکاری کمیته امداد در راستای محرومیت زدایی موثر باشیم گفت: باید بنگاههای اقتصادی نیز همانند طرح اکرام ایتام حامی اشتغال مددجویان شوند و در حالی که این طرح در برخی از مناطق اجرایی شده است.

    براساس این گزارش، انجام اقدامات موثر و مستـمر کمیته امداد و مناطق آزاد با استفاده از حداکثر ظرفیت آنان و جلب همکاری شرکت های مستقر در مناطق، در راستای زدودن فقر و توانمندسازی از طریق اشتغال و کاریابی، مهارت آموزی متناسب با نیاز منطقه، توسعه جذب کمک های مادی و معنوی و توسعه کارآفرینی مددجویان مجری طرح های اشتغال و خودکفایی از موضوعات اصلی این توافقنامه است.

    اشتغال کارجویان مهارت دیده تحت حمایت کمیته امداد با استفاده از ظرفیت بنگاه ها و شرکت های مستقر در مناطق ، فراهم کردن امکانات آموزشی و انگیزشی برای مددجویان و توسعه کارآفرینی مددجویان مجری طرح های اشتغال و خودکفایی از طریق ظرفیت های موجود در مناطق آزاد ازاهداف این توافقنامه است.

    در این توافقنامه مناطق آزاد متعهد به اطلاع رسانی بسته های تشویقی کاریابی کمیته امداد به بنگاههای اقتصادی فعال، افزایش توانمندی کارجویان واجد شرایط ، همکاری در اعطای مجوز برای مددجویان و شناسایی و معرفی آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با مشاغل مور نیاز مناطق، بسترسازی برای جذب امکانات و کمک‌های شرکت ها و موسسات و مساعدت در واگذاری اراضی ، تاسیسات و فرصت های خدماتی موجود درمناطق به کارآفرینان شده است.

    تامین بخشی از هزینه های آموزشی، پرداخت حق الزحمه بکارگیری کارجویان ، پرداخت حق کارفرمایان طی دو سال و معرفی کارجویان مستعد اشتغال از تعهدات کمیته امداد در این توافقنامه است.

    به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری کمیته امداد،شایسته ذکر است، توافقنامه  همکاری کمیته امداد و شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی  در9 بند تنظیم شده و مدت اجرای آن تا پایان چشم انداز بیست ساله (سال 1404) و قابل استمرار و تمدید است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو