عصر بازار

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران:

فعالیت شفاف اقتصادی نیاز به مشوق های جدی دارد

عصر اعتبار- معروف است که می گویند بازارهای سرمایه نمادی از تالارهای شیشه ای و شفافیت هستند اما برای اینکه عملکرد و معاملات شرکت ها با شفافیت و به صورت عمومی در بازار سرمایه اجرا و ثبت شود حتماً به مشوق های جدی نیاز است.

فعالیت شفاف اقتصادی نیاز به مشوق های جدی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از سنا، بهروز خدا رحمی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان این مطلب گفت: به خودی خود هیچ کس انگیزه ای برای فعالیت شفاف در بازار رقابتی ندارد مگر اینکه مشوق های لازم، بستری مهیا و الزاماتی درست موجود باشد.

    خدارحمی با ابراز تأسف از اینکه طی چند دهه گذشته در این حوزه بسیار کم کار شده است افزود: دولت و وزارت اقتصاد باید به طور جدی پیگیر جریان شفافیت در کل اقتصاد باشند ضمن اینکه هر سه قوه باید در بخش تدوین و قانونگذاری نیز مشوق های لازم و بسترهای قانونی فعالیت شرکت ها و کسب و کارهای شفاف را به صورت قانونی فراهم کنند.

    این فعال بازار سرمایه درباره اهمیت موسسات رتبه بندی در این باره گفت: یکی از مهم ترین حلقه های مفقوده بازار سرمایه نبود مؤسسات رتبه بندی اقتصادی در ایران است. هنوز در کشور فرقی بین شرکت موفق و شرکت با عملکرد ضعیف وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه بازار سرمایه مکان تخصیص بهینه منابع است، اظهار داشت: بازار سرمایه به منابع مختلف فرصت می دهد تا منابع در بهترین جایی که بیشترین ارزش افزوده را تولید می کنند تخصیص داده شود که مرجع تشخیص اهلیت هر بنگاه فعال در اقتصاد است.

    وی در ادامه افزود: بازار سرمایه کشور بدلیل نوپا بودن و اینکه سهم قابل توجهی در کل اقتصاد، تولید ناخالص ملی و تأمین مالی نداشته و همچنین به دلیل اینکه اقتصاد ما عمدتا بانک پایه است معمولا آن جایگاه شایسته ای که در خور آن است و باید داشته باشد را پیدا نکرده است.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در ایران یکی از مهم ترین حلقه های مفقوده را در این باره نبود مؤسسات رتبه بندی اقتصادی در ایران دانست و اظهار داشت: در صورتی حضور مؤسسات رتبه بندی در کشور تفاوت بین عملکرد شرکت ها و صنایع مشخص می شود و اختلاف جایگاه شرکت های با عملکرد خوب و شرکت های دارای عملکرد نامناسب دیده می شود و هر شرکت به نسبت عملکردی که دارد این امکان را پیدا می کند که با نرخ های بهره متفاوت بتوانند تأمین مالی کند.

    خدارحمی افزود: تا کنون به دلیل عدم وجود اصل رتبه بندی در کشور، همه شرکتها با یک نرخ تأمین مالی می شدند که امیدواریم با فراهم شدن سازو کار راه اندازی موسسات رتبه فرصت جدیدی برای شرکت های حاضر در بازار سرمایه رقم بخورد.

    خاطرنشان می شود، کمتر از یک ماه گذشته بر اساس بند "21" ماده "یک" قانون بازار اوراق بهادار تعدادی از نهادهای مالی از جمله موسسات رتبه بندی اعتباری احصا شدند. بر این اساس حداقل سرمایه برای تاسیس این شرکت ها 5 میلیارد تومان اعلام شده که افراد علاقه مند می توانند در چارچوب دستورالعمل مذکور، موسسه رتبه بندی ثبت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی