عصر بازار

یک کارشناس:

بازار مسکن تا انتخابات ۹۶ راکد می ماند

عصر اعتبار- یک کارشناس معتقد است که بخش مسکن تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده از رکود خارج نخواهد شد.

بازار مسکن تا انتخابات ۹۶ راکد می ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا ،سعید آگشته اظهار کرد: اقتصاد ایران در همه بخش‌ها معمولا هفت تا هشت ماه قبل و پنج تا شش ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری وارد رکود می شود. این اتفاق حتی زمان‌هایی که با اوج فروش و تحرک در کلیه بازارها از جمله بازار مسکن مواجهیم نیز رخ می دهد. به همین دلیل با توجه به رکود فعلی بخش مسکن پیش‌بینی می شود این بازار تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 از رکود خارج نشود.

    وی افزود: از مهرماه سال جاری که وارد فضای رقابتهای انتخاباتی می شویم، حتما بازار مسکن با افت مواجه می شود و احتمالا از نیمه سال 1396 شرایط این بخش مقداری روشن تر خواهد شد.

    این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که در تیرماه معاملات مسکن تهران 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، در کل کشور با کاهش 57 درصدی خرید و فروش مواجه شدیم؟ گفت: یکی از واقعیت‌های اقتصاد شهرستانها این است که متاثر از اقتصاد تهران به عنوان پایتخت عمل می کند و در بخش مسکن نیز این موضوع دیده می شود. تهران پیشرو است و شهرهای متوسط و کوچک به تبع آن و به فاصله زمانی یک تا دو ساله حرکت می کنند، اما امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، تحرکات ناچیزی که در بازار مسکن تهران دیده می شود با مدت زمان بیشتری روی شهرستانها تاثیر می گذارد.

    به گفته آگشته احتمالا در شهر تهران از نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش نسبی معاملات خواهیم بود، اما در صدور پروانه ساختمان این اتفاق رخ نخواهد داد؛ زیرا در حال حاضر بازدهی سود بخش مسکن پرریسک و زمان بر است و به همین دلیل سرمایه ها وارد بازارهایی می شود که از ثبات بیشتری برخوردارند.

    وی تحرک ناچیز معاملات مسکن تهران را ناشی از اثر روانی برجام و کاهش سود بانکی دانست و افزود: سودهای بالای بانکی طی سالهای اخیر باعث شد پولها به سمت بانکها سرازیر شود و بانکها نیز با توجه با اقتصاد بیماری که از آن رنج می برند، مجبور شده اند منابع را به طرف بخشهای غیرمولد سوق دهند. به همین دلیل تا زمانی که نرخ سود سپرده های بانکی بین 12 تا 15 درصد نشود، نمی توان جنب و جوشی در بازار مسکن مشاهده کرد.

    به گفته وی هنوز خواب سرمایه در بخش مسکن بیشتر از سود بانکی است و مردم فعلا سود سپرده گذاری در بانکها را به سرمایه گذاری در بخش مسکن ترجیح می دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو