عصر بازار

صنعت بانکداری لیدر خوبی برای بازار خواهد بود

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه پیش بینی کرد که با توجه به بازگشایی نمادهای خودرویی، بازار سهام از نظر حجم معاملات شرایط بهتری را در روزهای آینده تجربه کند.

صنعت بانکداری لیدر خوبی برای بازار خواهد بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از سنا، مهدی طحانی گفت: بازار در ماه مبارک رمضان افت زیادی داشت و دچار بی‌رمقی شد و هم اکنون تلاش می کند تا مقداری از آن افت را جبران کند.

    وی در تبیین دیگر دلایل افت اخیر بازار افزود: در دوران مجامع چون سود شرکت ها دیر پرداخت می‌شود، خیلی از سرمایه‌گذاران مایل نبودند در مجامع شرکت ها حضور داشته باشند؛ لذا سهام خود را می فروختند و همین عوامل باعث شده بود که بازار ریزش زیادی داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: الان که مجامع برگزار و مخصوصا در گروه خودرویی سعی شده است تعدادی اخبار مثبت به سهامداران القا شود، بازار سرمایه مجددا جان گرفته است.

    به گفته طحانی این رویداد مثبت، بیشتر ناشی از خبرهای مثبتی بوده که در مجامع داده اند، به هرحال سهم ایران خودرو از 480 تومان به 310 تومان رسیده بود و طبیعی است که الان می‌تواند تا حدودی خودش را بالا بکشد و رشد کند، اما اینکه اتفاق بنیادی عجیب و غریبی  رخ دهد و سود شرکت ها تغییر اساسی کند، خیر چنین چیزی مشاهده نمی شود.

    وی خاطر نشان کرد: صنعت خودرو  همچنان حامل خبرهای خوبی است اما هنوز اتفاق عملیاتی بزرگی در آن رخ نداده است. این در حالی است که در گروه بانکداری به دلیل آنکه صورت های مالی مطابق استانداردهای بانک مرکزی نبوده، مجامع آنها به تنفس خورده و معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه اظهار داشت: هم اکنون سود بانکی رسمی 16-15 درصد اعلام می شود اما همچنان در بازار سودهای 19-18 درصدی را داریم؛ با این حال از آنجا که در کل،  سود بانکی روند کاهشی دارد، وضعیت بهتر از سودهای 24 درصدی شش ماه قبل خواهد بود. 

    وی در ادامه با اشاره به آثار مثبت لغو  تحریم ها  بر بازار سرمایه ایران و گشایش های مالی بعد از برجام گفت : در عین حال زمانی ما می‌توانیم به طور کامل از برجام و قراردادهای بعداز آن منتفع شویم که نظام بانکی هم  توانایی انتقال منابع را داشته باشد.

    طحانی افزود: زمانی یک قرارداد عملیاتی می شود که پولی بین صاحبان قرارداد رد و بدل شود. در این یکسال، برجام به بسیاری از اهداف خود نرسیده است ؛ آن هم نه به دلایل سیاسی، بلکه به دلایل کاملا اقتصادی که بیشتر به واسطه آماده نبودن سیستم بانکی ماست، لذا تا آن سیستم آماده نشود، نمی توان انتظار چندانی حتی از گروه هایی مانند خودرو داشت.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه تاکید کرد: تا زمانی که سیستم بانکی ما خود را با سیستم بانکی بین الملل تطبیق ندهد،  هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نمی افتد.

    طحانی با این همه ابراز خوش بینی کرد که این اتفاق تا آخر مرداد یا در نهایت شهریور رخ دهد و در نیمه دوم امسال به لحاظ عملیاتی در سود شرکت ها تغییراتی را شاهد باشیم.

    وی همچنین خبر از آن داد که وزیر اقتصاد تا اواخر مرداد، لایحه اصلاح نظام بانکی را به مجلس می برد که در صورت تصویب، صنعت بانکداری می تواند لیدر خوبی برای بازار باشد. 

    طحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نرخ نفت متاسفانه تا اینجا با ما یار نبوده است، گفت:  نرخ نفت برنت که یکماه پیش حدود 50 دلار بود  الان به 44 دلار رسیده است و این رقم  بیش از 10 درصد کاهش را نشان می دهد.

    وی افزود: البته سیاست تک نرخی کردن ارز را هم که دولت دارد  دنبال می کند، آثار متفاوتی بر شرکت های بورسی خواهد گذاشت که جداگانه در جای خود قابل بحث و بررسی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو