عصر بازار

خرج و مخارج دانشجویان ایرانی در ۴ کشور دنیا

عصر اعتبار- پیش از اینها نامش فرار مغزها بود. اگرچه روند پذیرش گرفتن از دانشگاه های کشورهای مختلف برای جوان هایی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از ایران را می گیرند یکسان است اما بین هزینه هایی که پیش رویشان است تفاوت هایی وجود دارد.

خرج و مخارج دانشجویان ایرانی در ۴ کشور دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه هفت صبح ، اگر به فکر ادامه تحصیل در خارج از ایران هستید؛ دست به کار شوید که معمولا برای خیلی از دانشگاه ها تابستان فصل ارسال مدارک است.

    قبل از هرچیزی مدارک مورد نظر خود را ترجمه کنید. در مرحله بعدی باید به دانشگاه های موردنظرتان درخواست پذیرش را ارسال کرده و هزینه به اصطلاح «اپلای» را به حساب هر دانشگاه بریزید.

    از آن طرف هزینه کلاس های زبان، بیمه، هزینه بلیت هواپیما، هزینه درخواست ویزا، زندگی و تحصیل در کشور مقصد شاید مهم ترین دانسته های سفر شما باشد.

    در این گزارش چهار مورد مختلف در کشورهای مختلف بررسی شده و هزینه های احتمالی را به صورت میانگین در اختیارتان می گذارد.

    آلمان؛ میانگین مخارج زندگی در ماه پنج میلیون و 500 هزار تومان

    بهشت دانشجویان ایرانی است. اگرچه هر یورو بین سه هزار و 500 تا چهار هزار تومان ارزش دارد اما شرایط چندان سخت به نظر نمی رسد.

    عباس خان محمدی دانشجوی الکترونیک دانشگاه دارمشتات آلمان می گوید: شرایط ادامه تحصیل در آلمان نسبتا خوب است. دانشگاه های آلمان نتایج کنکور سراسری ایران را قبول دارند. مدرک لیسانس و گواهی گذراندن دوره های زبان آلمانی مدارکی هستند که حتما باید همراه خود داشته باشید. به طور میانگین باید به حساب هر دانشگاهی در آلمان که درخواست پذیرش از آن را داشته اید، بین 40 تا 60 یورو واریز کنید. معمولا هر دانشجو بین سه تا 10 فرم پذیرش را پر کرده و هزینه شان را واریز می کند.

    حواستان باشد قبل از اینکه دانشگاه ها به درخواست تان پاسخ بدهند، مدارک خود را ترجمه کرده باشید. هزینه ترجمه مدارک هم طیف وسیعی دارد. برخی دارالترجمه ها برای ترجمه هر مدرک 50 هزار تومان و برخی دیگر تا 200 هزار تومان از شما درخواست می کنند. این تفاوت قیمت هم بسته به اعتبار دارالترجمه ها و سرعت آماده سازی آن ها دارد.

    حالا نوبت پست کردن مدارک برای دانشگاهی است که با حضور تحصیلی شما موافقت کرده است که هزینه پست سفارشی معمولا بین 50 تا 100 هزار تومان است. ویزا مهم ترین دردسر سفر شما است که هزینه درخواست ویزای دانشجویی از سفارت آلمان، 60 یورو گزارش شده است. خط قرمز آلمان مدرک زبان شما و دوره هایی است که زیر نظر موسساتی که مورد تایید این کشور است گذرانده اید. هزینه گذراندن هر ترم در این موسسات معمولا بین 400 تا 500 هزار تومان است.

    این دانشجو می گوید با توجه به سطح زبان شما ممکن است بعد از ثبت نام در دانشگاه هم مجبور به گذراندن کلاس های زبان دانشگاه خود شوید که هزینه این کلاس ها هم تقریبا برای هر ترم 600 یورو است. سطح زبان شما را از آمون تعیین سطح 100 تا 150 یورویی اولیه دانشگاه تان مشخص می کند.

    حالا وقتش رسیده که کمی به هزینه های جانبی بپردازیم. هر جای دنیا که بخواهید ادامه تحصیل دهید باید خود را بیمه کنید. سایت های داخلی شرکت های بیمه این کار را برای شما انجام می دهند. بسته به نوع بیمه ای که انتخاب کردید، باید بین 200 تا 500 هزار تومان برای سه ماه بیمه کردن کنار بگذارید. فراموش نکنید که بسته به شهری که مقصد شماست، یک هزینه پرواز بین یک تا سه میلیونی هم به خرج هایتان اضافه می شود.

    این دانشجو می گوید مهم ترین شرط آلمان برای قبول دانشجو قبل از هر چیزی داشتن هشت هزار یورو در حساب شما است. این هشت هزار یورو باید حداقل یک سال در حساب شما بلوکه باشد. البته حق برداشت ماهیانه هفتصد یورو از این حساب به شما داده شده است. دانشگاه های آلمان معمولا شهریه نداشته و در یک سطح علمی هستند. تعداد معدود دانشگاه های خصوصی در بیش ترین حالت ترمی 600 یورو از شما درخواست می کنند. به گفته این دانشجو، هزینه سکونت در آلمان بستگی به خودتان دارد و بین ماهیانه 200 تا 800 یورو متغیر است. هزینه های جانبی دیگر مثل اینترنت، خورد و خوراک و... هم کاملا نسبی است اما به طور میانگین بین 200 تا 500 یورو برایتان آب می خورد.

    آمریکا؛ میانگین هزینه ماهیانه کمتر از 20 میلیون تومان

    اگر بورس تحصیلی ندارید، بی خیال آمریکا رفتن شوید. پذیرش گرفتن از دانشگاه های خوب آمریکا، کار هر کسی نیست. قبل از شروع هفت خوان پذیرش و مدارک، باید به فکر زبان انگلیسی خود باشید. معمولا تمام دانشگاه های معتبر آمریکا، از شما GRE و TOFEL iBT یا IELTS درخواست می کنند. با توجه به اینکه هزینه هر بار شرکت در این آزمون ها در ایران بین 800 تا 900 هزار تومان است، قبل از شرکت در آن ها باید حسابی خود را آماده آزمون کرده باشید.

    یک دانشجوی ایرانی که به تازگی از دانشگاه کلمبیای آمریکا پذیرش گرفته است می گوید برای فرستادن درخواست خود به دانشگاه های مختلف هزینه های مختلفی کرده است که بسته به نوع دانشگاه بین 40 تا 100 دلار هزینه هر درخواست است. از طرفی حالا که پای GRE و Tofel Ibt هم وسط کشیده شده، یک هزینه 19 دلاری برای ارسال تافل و یک هزینه 27 دلاری برای ارسال جی آر ای به لیست هزینه هایتان اضافه می شود. این دانشجوی دانشگاه تهران می گوید برای ترجمه هرکدام از مدارکش 200 هزار تومان پرداخت کرده و هزینه صدور کارنامه لاتین نمراتش توسط دانشگاه، 100 هزار تومان شده است و البته تاکید می کند از تخفیف صدور دانشگاه تهران استفاده کرده است. درواقع این هزینه صدور برای دانشجویان دانشگاه های غیر از شریف و تهران و... 20 هزار تومان است.

    این دانشجو برای گرفتن وقت سفارت برای مصاحبه 160 دلار هم به سفارت پرداخته است. اگر در جریان ویزاهای مجاز ایران باشید، می دانید که داستان هنوز تمام نشده است. کسانی که می خواهند ویزای دانشجویی آمریکا بگیرند یک سفر چندروزه تا دوبی هم به دردسرهایشان اضافه می شود. این دانشجو میگوید هزینه کلی سفرش به دوبی هم چیزی حدود دو میلیون تومان برایش آب خورده است. البته به این دو میلیون تومان، 200دلار هزینه صدور ویزای دانشجویی هم اضافه می شود.

    به گفته این دانشجو هزینه ماه اول زندگی را حتما باید همراه خود برد که این هزینه حداقل سه هزار و 500 و حداکثر 10 هزار دلار برآورد شده است. به نظر می رسد هزینه ها تمامی ندارد. شهریه خوابگاه را هم باید قبل از رسیدن به مقصد بپردازید. برای ارزان ترین خوابگاه ها ماهیانه 150 دلار و برای لوکس ترینشان هزار و 500 دلار باید به حساب امور فاهی دانشگاه بریزید. اگر بورس تحصیلی ندارید، شهریه دانشگاه کاملا متغیر است. هزینه خورد و خوراک و اینترنت و... هم کاملا بستگی به خودتان دارد و بین ماهانه 600 تا هزار و 500 دلار متغیر است. مثلا این دانشجو برای یک سال تحصیلی در دانشگاه کلمبیا 76 هزار دلار پرداخت کرده است. همچنین کمترین هزینه تهیه بلیت هواپیما تا آمریکا دو میلیون و 500 هزار تومان است.

    مالزی؛ میانگین هزینه هرماه زندگی دانشجویی دو میلیون 700 هزار تومان

    آموزش مالزی جایگاه مناسبی در رنکینگ های جهانی دارد. برای خیلی ها مالزی و دانشگاه هایش سکوی پرش به آمرکیا و اروپاست. از طرفی هزینه های ادامه تحصیل در این کشور هم چندان کمرشکن نیست. مثلا هنگام ورود به این کشور تنها باید برای یک روز هشت میلیون تومان پول در حساب خود داشته و پرینت موجودی خود را ضمیمه مدارک کنید.

    میانگین هزینه فرستادن درخواست پذیرش به هر دانشگاه تقریبا 50 دلار است. مهم نیست کدام دانشگاه شما را پذیرش می کند در هر صورت نیازی به پست مدارک خود به مالزی ندارید. البته این به این معنا نیست که مسئولیت ترجمه مدارک هم از دوش تان برداشته شده است. معمولا برای پذیریش، داشتن هیچکدام ا زگواهی ها مثل GRE و TOFEL iBT اجباری نیست اما پایتان که به مالزی برسد باید در چهار مقطع تحصیلی دوره زبان انگلیسی بگذرانید که هزینه هر مقطع 800 رینگت مالزی است. هزینه ای که باید برای بیمه اولیه یک ماه خود کنار بگذارید تقریبا 350 رینگت است.


    چند قدم جلوتر، درخواست صدور ویزا از سفارت است که 1200 رینگت برایتان آب می خورد. در مالزی فرقی ندارد که از دانشگاه خصوصی پذیرش بگیرید یا دولتی، در هر دو صورت باید شهریه بپردازید. حالا اگر انتخاب شما یک دانشگاه خصوصی باشد، باید سالیانه 25 هزار رینگت و اگر دولتی باشد 18 هزار رینگت کنار بگذارید. نگار منصوری یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در مالزی می گوید هزینه خدمات رفاهی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در مالزی می گوید هزینه خدمات رفاهی دانشجویی مثل خوابگاه و... کاملا متغیر است و بین 500 تا هزار رینگت نوسان دارد.

    به گفته این دانشجو هزینه خورد و خوراک و اینترنت هم بین 600 تا 900 رینگت است و هر سال هم باید برای تمدید ویزای دانشجویی خود تقریبا 300 رینگت بپردازید. در نهایت هم برای پرواز تا مالزی هم حدودا یک میلیون و 600 هزار تومان باید به هزینه هایتان اضافه کنید.

    ایتالیا؛ میانگین هزینه یک ماه زندگی دانشجویی سه میلیون تومان

    ایتالیا از نظر خیلی ها ایران دوم است اگرچه شرایط ادامه تحصیل و سکونت در ایتالیا مناسب تر به نظر می آید. داستان پذیرش و فرستادن مدارک همان است اما دانشگاه های ایتالیا معمولا برای اپلای های شما از شما هزینه ای درخواست نمی کنند اما اگر از دانشگاهی پذیرش گرفتید باید حدودا 130 یورو به حساب آن دانشگاه بریزید.

    یک دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک میلاد می گوید به طور کلی از شرایطی که اینجا دارد راضی است. برای شروع هزینه 900 هزار تومانی آزمون TOFEL را کنار بگذارید و در جریان باشید که دانشگاه های ایتالیا معمولا از شما گواهی گذراندن GRE را درخواست نمی کنند.

     

    طبق قواعد ایتالیا باید پنج هزار یورو برای یک روز در حساب خود داشته باشید و پرینت آن را ضمیمه مدارک ترجمه شده خود و... کنید. بعد از آن پول شما از حالت بلوکه خارج می شود. میانگین شهریه دانشگاه میلان، سالیانه سه هزار و 300 یورو است که بسته به رشته شما تغییر می کند. البته اگر بورس تحصیلی دریافت کنید، پرداختی شما صفر خواهدشد.

    این دانشجو که بورس تحصیلی داشته می گوید هزینه کلی مخارج یک ساله او در ایتالیا چهار تا چهار هزار و 500 یورو شده است. پرداخت شهریه در قوانین ایتالیا کمی خاص است، در ابتدای ثبت نام 600 یورو باید برای یک ترم به دانشگاه بپردازید که بعد از یک سال دانشگاه به شما این پول را برمی گرداند. فراموش نکنید که سالیانه 98 یورو برای بیمه دانشجویی را هم در لیست خود اضافه کنید. هزینه اقامت و خدمات رفاهی هم در میلان هم به طور میانگین ماهیانه 180 تا 600 یورو است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو