عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی؛

عزم نظام بانکی، کمک به تولید و افزایش اشتغال است

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف نظام بانکی در سال ۱۳۹۵ پشتیبانی جدی تر از تولید و افزایش اشتغال است، گفت: علی رغم وجود مشکلات در سال جاری و تنگنای اعتباری موجود، عزم جدی نظام بانکی، استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای کمک به تولید، صنعت و اشتغال است.

عزم نظام بانکی، کمک به تولید و افزایش اشتغال است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی اله سیف در دو جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفتوی خصوصی و دولتی استان آذربایجان غربی با اشاره به موضوع اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای 7500 بنگاه تولیدی کوچک و متوسط گفت: آمار تسهیلات سال گذشته به میزان 417 هزار میلیارد است که اگر 50 درصد آن را غیرتمدیدی در نظر بگیریم مبلغی بیش از 200 میلیارد تومان می شود و شبکه بانکی تنها با اعطای زیر 10 درصد از این مبلغ می تواند تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی را برای این بنگاه ها در نظرگیرد. بنابراین محدودیتی برای نظام بانکی در اعطای این تسهیلات وجود ندارد و بانک مرکزی با بخش نامه ای، بانک ها را برای انجام این کار مکلف کرده است.

    رییس شورای پول و اعتبار برگزاری جلسات مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را زمینه ای برای ایجاد تفاهم بین شبکه بانکی و مسئولان استانی دانست و اظهار کرد: نظام بانکی و بنگاه های تولیدی هرکدام مشکلات خود را دارند و باید به تفاهم و درک مشترک درخصوص مشکلات یکدیگر برسند. بنابراین کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها ایجاد شده تا بتوانند زمینه تفاهم را ایجاد و به شناسایی مسائل پیش رو کمک کنند.
    رییس کل بانک مرکزی در این جلسه بر سرعت عمل نظام بانکی تاکید کرد و گفت: نظام بانکی باید فرآیند مشخص و مناسبی درخصوص اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط تعریف کند. بانک مرکزی نیز در این خصوص موارد چک برگشتی، مطالبات غیرجاری، عدم رعایت نسبت مالکانه و عدم وجود منابع در استان را مستثنی کرده است.

    وی افزود: شرط اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط این است که تسهیلات سرمایه در گردش به حرکت خط تولید و استمرار آن منجر شود. حرکت نیز زمانی صورت می گیرد که محصول تولیدی، بازار مناسب داشته باشد و بنگاه تولیدی بتواند خلق ارزش کند.
    سیف، اثربخشی در افزایش تولید و اشتغال را شرط لازم برای اعطای تسهیلات دانست و گفت: ظرفیت منابع و تسهیلات شبکه بانکی محدود است و باید دقت شود این منابع به بخش هایی اختصاص یابد که بیشترین اثربخشی را بر افزایش تولید و ایجاد اشتغال دارند.
    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم حرکت حساب شده تر نظام بانکی در سال جاری، خاطرنشان کرد: سال جاری، بنا به تاکید مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل است و ما باید در عملکرد پایان سال، شاهد رونق بنگاه های کوچک و متوسط در کشور باشیم.
    وی با اشاره به رشد 44 درصدی تسهیلات پرداختی طی سه ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه سال قبل، تصریح کرد: اولویت اول امسال تزریق تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی است که مشکل نقدینگی دارند.
    رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر نظارت دقیق بر نحوه اعطای تسهیلات در بانک ها گفت: بانک ها باید اطمینان حاصل کنند که بنگاه های گیرنده تسهیلات به مرحله تولید رسیده باشند و زمینه بروز سوء استفاده گرفته شود.
    سیف از مسئولان استانی خواست موانع موجود را به بانک مرکزی اعلام کنند تا در جلسات آینده با مدیران عامل بانک ها، این موانع بحث و بررسی شود.
    در این جلسه سعادت؛ استاندار آذربایجان غربی، درخصوص سیاست های اقتصادی و رونق بخشی دولت گفت: دولت اراده کرده است که طرح های اقتصادی راکد قابل راه اندازی را مجددا راه اندازی کند.
    این جلسه، دومین جلسه کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید با حضور رییس کل بانک مرکزی بود و اولین جلسه نیز ماه قبل در استان البرز برگزار شد.
    حضور رییس کل بانک مرکزی در این جلسات با هدف آشنایی با مشکلات موجود و میزان پیشرفت برنامه تدوین شده درخصوص اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط است که اولویت نظام بانکی در سال جاری به شمار می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی