عصر بازار

نگاهی به نرخ رهن آپارتمان های ۷۰ متری در تهران

عصر اعتبار- نرخ رهن کامل آپارتمان ۷۰ متری در پایتخت بین ۴۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

نگاهی به نرخ رهن آپارتمان های ۷۰ متری در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، در تیرماه امسال 332 مورد آپارتمان 70 متری در تهران اجاره رفته که نرخ اجاره آنها بر اساس محله، موقعیت، سن بنا و امکانات، متغیر بوده است.

    جدول زیر مظنه رهن کامل آپارتمان 70 متری در تهران را نشان می دهد:

    در تیرماه سال جاری در شهر تهران 21 هزار و 838 قرار اجاره منعقد شده که با توجه به رقم 20 هزار و 643 مورد سال گذشته، قراردادهای اجاره 5.7 درصد افزایش یافته است.

    با شروع فصل تابستان اجاره بها در شهر تهران حدود 10 درصد افزایش یافته است. البته در برخی از قراردادها این رقم تا 40 درصد می رسد، اما متوسط افزایش بیش از 10 درصد نیست.

    گزارشهای میدانی از بازار اجاره نشان می دهد با اینکه همواره طی دهه های متمادی، تمایل موجران به دریافت اجاره ماهیانه بیش از علاقه‌ی آنها به دریافت پول پیش است، امسال این مساله بروز بیشتری یافته است؛ چرا که معادله 30 هزار تومان اجاره در مقابل یک میلیون تومان پول پیش برای موجران به صرفه‌تر از سود بانکی است. به همین دلیل برخی معتقدند حالا که سود بانکی کم شده است، معادله 30 هزار تومان یک میلیون تومان باید تغییر کند، اما عقبایی - رییس اتحادیه مشاوران املاک - می‌گوید این عرفی است که بین مردم رایج شده و به این زودی‌ها با بخشنامه و ابلاغیه تغییر نمی‌کند.

    رییس اتحادیه به متعاملان این روزهای مسکن نیز هشدار داد که حتما کد رهگیری را از بنگاه‌ها دریافت کنند. حسام عقبایی تاکید کرد: به مردم توصیه می کنیم به منظور بالا بردن ضریب اطمینان برای همه قرارداها اعم از خرید، فروش، رهن، اجاره، صلح و هبه حتما کد رهگیری اخذ کنند؛ زیرا کد رهگیری باعث می شود که کسی نتواند یک خانه را به چند نفر بفروشد یا به چند نفر اجاره دهد.

    او با بیان اینکه دفاتر مشاور املاک حق دریافت هیچگونه مبلغ اضافه بابت کد رهگیری ندارند، افزود: مشاوران املاک به جز مبلغ کمیسیون نباید مبلغ اضافه ای دریافت کنند. مبلغ کمیسیون نیز در نقاط مختلف کشور متفاوت است.

    وی اظهار کرد: مبلغ کمیسیون خرید و فروش در شهر تهران تا سقف 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا دریافت 25 صدم درصد از هر طرف معامله است. درخصوص اجاره هم باید یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف معامله به اضافه 9 درصد ارزش افزوده مبلغ کمیسیون اخذ شود.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک وضعیت بازار اجاره را باثبات توصیف کرد و گفت: خوشبختانه ثبات نسبی در بازار اجاره حاکم است و پیش بینی می شود این روند تا پایان شهریور که اتمام فصل جابه جایی است ادامه یابد. رشد اجاره بها نیز حدود 10 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی