عصر بازار

تعادل اقتصاد با حذف رکن ضامن سودآوری صندوق ها

عصر اعتبار- دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری، حذف رکن ضامن سودآوری را عاملی برای افزایش تعادل اقتصادی در کشور عنوان کرد.

تعادل اقتصاد با حذف رکن ضامن سودآوری صندوق ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت وگو با پایگاه خبری عصربازار، در خصوص تصمیم سازمان بورس مبنی بر حذف رکن ضامن سودآوری از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت گفت: هم اکنون صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در حال کاهش سودهای تضمینی خود هستند و این موضو ع که به منزله کاهش وابستگی بازار سرمایه به بازار پول است، می تواند به عنوان یک اتفاق مثبت در عرصه بازار سرمایه کشور شناخته شود. در راستای این اتفاقات موسسات رتبه بندی نیز در حال متولد شدن هستند، در نتیجه افراد با تجربه و با سوابق مثبت می¬توانند جذب سرمایه بیشتری برای صندوق های خود داشته باشند.

    او افزود: هم اکنون در کشور نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود و در این حالت برای سپرده گذارانی که می خواهند با سرمایه گذاری در بانک، سود کسب کنند تفاوتی میان انواع بانک های دولتی و خصوصی وجود ندارد. اما این اتفاق به دور از فضای اقتصادی عرضه و تقاضا است، بنابراین در بازار سرمایه در حلال حرکت به سمتی هستیم که هر مجموعه با توجه به پیشینه و سوابق خود بتواند منابع را جذب کند، حتی اگر سود تضمینی پایین تری اعطا کند. در این صورت اگر مجموعه ناآشنا یا با پپیشینه مبهم بخواهد وارد شود باید از فاکتورهای رقباتی اعطای سود بالاتر استفاده کند.

    به گفته خدارحمی در ابتدای دوران اجرای این سیاست ها، ممکن است خروج منابع اندکی از این صندوق ها اتفاق بیفتد و در انتظار بازار دیگری باشند که بدون ریسک، نرخ سود بالایی بدهند، اما این اتفاق نخواهد افتاد. زیرا اکنون اقتصاد کشور به سمت تعادل اقتصادی در حرکت است و دیگر اخذ سود بالا بدون ریسک امکان پذیر نخواهد افتاد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی