عصر بازار

تحلیلگران درباره افق بازارهای ارز چه دیدگاهی دارند؟

تغییر جهت دلار و ین در آینده نزدیک

عصر اعتبار- امروز نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا آغاز و فردا نتیجه آن مشخص خواهد شد، اما با وجود آن که پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد، ولی این به معنای ثبات در ارزش دلار نیست.

تغییر جهت دلار و ین در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، در سال جاری میلادی تا یک ماه پیش، بانک مرکزی آمریکا به دلیل ضعف کلی اقتصاد جهان، برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته بود. در یک ماه اخیر، یک عامل دیگر هم بوجود آمده که سبب شده بانک مرکزی نتواند نرخ های بهره را در آینده نزدیک بالا ببرد. همه پرسی در انگلستان که بر سر جدایی این کشور از اتحادیه اروپا برگزار شد بر شدت نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان افزود و سبب شد تحلیلگران و سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی نرخ ها بالا برده خواهد شد.

    اما اکنون که یک ماه از برگزاری همه پرسی گذشته است، وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو و آمریکا طی این ماه به گونه ای نبوده که ثابت شود خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعات بسیار منفی خواهد داشت. اکثر گزارش های مهم اقتصادی از این دو اقتصاد امیدبخش بوده و حال سوالی مهم درباره جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا مطرح شده است.

    سوال این است که اگر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ریسکی بزرگ برای اقتصاد جهان است، چرا بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان در نشست های اخیر خود تدابیر جدید حمایتی اتخاذ نکردند تا از تبعات منفی این خروج بکاهند. ماریو دراگی در سخنان خود پس از نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا اعلام کرد جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تنها 0.2 درصد تا 0.5 درصد از نرخ رشد اقتصاد اروپا می کاهد و هنوز زود است که در باره تبعات این خروج اظهارنظر کنیم یا وحشت زده شویم.

    تحلیلگران معتقدند درباره تبعات منفی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تااندازه زیادی اغراق شده است. به همین دلیل احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه های آینده بیشتر شده و این به معنای رشد ارزش دلار است.

    پرسش بعدی درباره سرنوشت ارزش ین است. در سال جاری میلادی تاکنون ارزش ین در برابر دلار 14 درصد رشد کرده و بانک مرکزی ژاپن از این رشد ناراضی است. پایان هفته جاری، بانک مرکزی ژاپن نشست خواهد داشت و انتظار می رود در آن، تدابیری برای کاستن از ارزش ین اتخاذ شود. بدین ترتیب روند تغییرات ارزش ین نزولی پیش بینی شده است.

    نکته مهم دیگر این است که هر چه از شدت هراس سرمایه گذاران کاسته شود تقاضا برای ین کمتر می شود. کاهش ارزش ین منابع زیادی برای اقتصاد ژاپن دارد. افزایش سرمایه گذاری ها و بیشتر شدن رقابت پذیری محصولات صادراتی ژاپن سبب می شود نرخ رشد اقتصاد ژاپن بالا رود.

    ارزش یورو به دلیل خبرهای مثبت اخیر از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن، حمایت شده اما از آنجا که دلار نیز تقویت شده، نسبت یورو به دلار نوسان بزرگی نداشته است. بیانه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برخی ابهام ها در باره جهت حرکت این نهاد را رفع خواهد کرد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو