عصر بازار

نمایندگان مجلس مطرح کردند:

پذیره نویسی سهام عدالت در بن بست اصلاح قانون

عصر اعتبار- آزادسازی سهام عدالت، موضوعی است که شاید بارها و بارها در مورد آن از زبان دولت مردان و نمایندگان مردم در خانه ملت شنیده باشیم. اما با گذشت ۱۰ سال هنوز وضعیت سهام عدالت همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است و شاید دیگر این موضوع برای مردم دیگر تازگی نداشته باشد.

پذیره نویسی سهام عدالت در بن بست اصلاح قانون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، اما با در نظر داشتن این مسئله که ماه‌هاست قرار است این سهام ساماندهی شود و همچنان در راهروهای پاستور دست به دست شده و مدام این وعده سر داده می‌شود که به زودی این لایحه رهسپار بهارستان خواهد شد، نکته قابل تامل‌تری است.

    نکته قابل توجه اینکه هفته گذشته در آیین برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فطانت رئیس سازمان بورس اعلام کرد، بازار سرمایه‌ ایران در جهت اهداف دولت گام‌های بلندی بر خواهد داشت و در این زمینه آماده است تا در صورت مصوبه مجلس در خصوص اصلاح قانون رفع موانع تولید، امکان معامله سهام عدالت را در بورس تهران فراهم کند.
    اعلام آمادگی بورس برای پذیره نویسی سهام عدالت در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس معتقدند، تا زمانی که قانون معاملات سهام عدالت اصلاح نشود امکان پذیره نویسی وجود ندارد. در این زمنیه نیز دولت باید لایحه اصلاح خرید و فروش سهام عدالت را به مجلس ارائه دهد تا اصلاح قانون بتواند مرهمی بر درد 10 ساله سهام عدالت شود.
    اما باید به این نکته توجه داشت که بازار سهام مناسب ترین مکان برای ساماندهی سهام عدالت است زیرا ارائه فرصت‌های بیشتر به سهامداران، بستر مناسب را برای خرید و فروش و تبدیل این سهام مهیا می‌کند.

    پورابراهیمی: پذیره نویسی با اصلاح قانون امکان پذیراست
    محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تا زمانی که آزاد سازی معاملات سهام عدالت قانونی نشود، پذیره نویسی صورت نخواهد گرفت، گفت: پذیره نویسی سهام عدالت در بورس زمانی انجام خواهد شد که قانون اصلاح شود و دولت قرار بود تا لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد که تاکنون این امر از سوی دولت صورت نگرفته و در مجلس اعلام وصول نشده است.
    نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که لایحه به مجلس ارائه و چارچوب‌های قانونی در این زمینه مشخص شود، در آن صورت می‌توان برای پذیره نویسی سهام عدالت براساس قانون تصمیم گیری کرد.
    وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که دولت لایحه‌ای را در این زمینه ارائه ندهد، آیا مجلس اقدام به ارائه طرح خواهد کرد؟ افزود: دو سال قبل طرحی را در صحن مجلس در زمینه معاملات سهام عدالت ارائه دادیم که با آن مخالفت شد. دولت در سال گذشته لایحه آزادسازی سهام عدالت را با کمک مجلس آماده کرده و به هیئت وزیران ارسال کرده است. به محض اینکه این لایحه در جلسه هیئت دولت به تصویب برسد و به مجلس بیاید، مورد بررسی قرار خواهد گرفت چرا که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس مشکلی با آن ندارند.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بازار سهام مناسب ترین مکان برای ساماندهی سهام عدالت است زیرا ارائه فرصت‌های بیشتر به سهامداران، بستر مناسب را برای خرید و فروش و تبدیل این سهام مهیا می‌کند.

    دلخوش: مجلس برنامه‌ای برای ارائه طرح ندارد
    سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اعلام آمادگی بورس برای پذیره نویسی سهام عدالت گفت: سهام عدالت دیگر آن کاربرد اولیه را ندارد و مشکلات این سهام به دلیل واگذاری‌های نادرستی که در ابتدای این طرح صورت گرفته چند برابر شده است.
    نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید این سهام به طور کامل حذف و از گردونه خارج شود، گفت: سهام عدالت تاکنون هیچ تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نداشته است. در این طرح، واگذاری‌های غیر اصولی و توزیع برگه‌های بی سامان برای شراکت در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که آینده مشخصی برای رشد اقتصادی آنها تعریف نشده، باعث سردر گمی مردم شده است.
    وی ادامه داد: مهمترین نقاط ضعف سهام عدالت مشخص نشدن میزان پرداختی‌ها، سوددهی‌ها و واگذاری‌هاست که متاسفانه این امر شفاف سازی نشده و در این بین برخی از کارخانه‌ها با کمبود نقدینگی مواجه شدند و باعث شد آنطور که باید این امر محقق و اجرایی نشود.
    دلخوش افزود: بورس هر کاری هم بخواهد بکند، وقتی شرکت‌ها واگذار شدند و شرکت‌هایی که باید واگذار می‌شدند از محل آن واگذاری باید آن پرداخت‌ها انجام می‌شدند، اما این کار انجام نشده است، چگونه آنها می‌خواهند کمک کنند.
    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هنوز لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس در زمینه سهام عدالت ارائه نشده است و مجلس برنامه‌ای در این زمینه که بخواهد طرحی ارائه دهد، ندارد. اگر دولت می‌خواهد اصلاحاتی در این زمینه انجام دهد باید خود اقدام کند. تا زمانی هم که این اصلاحات انجام نشود، پذیره نویسی صورت نخواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو