عصر بازار

رئیس پژوهشکده بیمه تشریح کرد :

تخلفات و تقلب‌ها در بازار بیمه کدامند؟

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده بیمه گفت: تخلفات بازار بیمه در برخی موارد بر مبنای ناآگاهی بیمه‌گذاران از جنبه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

تخلفات و تقلب‌ها در بازار بیمه کدامند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایلنا ،امیر صفری در پاسخ به این پرسش که چه نوع تخلفات و تقلبهایی در بازار بیمه بیشتر صورت می گیرد؟ اظهار داشت : تخلفات بازار بیمه در برخی موارد بر مبنای ناآگاهی بیمه گذاران از جنبه های مختلف صورت می گیرد. به عنوان مثال، کم اظهاری ارزش مورد بیمه که در زمان خرید بیمه نامه رخ می دهد، تخلفی است که باعث اعمال قاعده نسبی در زمان پرداخت خسارت می شود و بسیاری بیمه گذاران اگر تبعات آن را می‌دانستند چنین تخلفی مرتکب نمی شدند.

    وی با اشاره به برخی تخلفات دیگر گفت: نمونه ای دیگر در قالب عدم ارایه اطلاعات کامل و شفاف در زمان خرید بیمه نامه یا کتمان برخی اطلاعات مهم موثر در ارزیابی ریسک رخ می دهد که با هدف کاستن از حق بیمه انجام می گیرد. حال آنکه این موارد مصداق عدم رعایت اصل حسن نیت است و بیمه گر می تواند در زمان بروز حادثه که بیمه گذار بیشترین نیاز به بیمه را دارد، به استناد ماده 12 قانون بیمه، اقدام به ابطال بیمه نامه کند.

    صفری تصریح کرد: بنابراین، تخطی از مفاد 10 تا 19 قانون بیمه، (تفاوت ارزش بیمه شده و ارزش واقعی مورد بیمه، کتمان عمدی اطلاعات و عدم رعایت حسن نیت، ایجاد خسارت در اثر تقصیر بیمه گذار، عدم مراقبت بیمه گذار از مال خود به واسطه برخورداری از بیمه، اطلاع رسانی حادثه به بیمه‌گر پس از مهلت تعیین شده، تشدید خطر در زمان اعتبار بیمه نامه و عدم اطلاع دادن آن به بیمه گر، وقوع خطر قبل از خرید بیمه نامه و مواردی مشابه) از عمده ترین تخلفاتی است که در صنعت بیمه رخ می دهد.

    رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد: در برخی موارد دیگر، اشخاص و شرکت‌ها عمداً در اعلام میزان خسارت وارده اغراق می کنند که این معمولاً در زمانی که مورد بیمه خاص بوده و برآورد ارزش یا میزان خسارت آن نیاز به تخصص خاص دارد یا تابع سلیقه است (مانند یک اثر هنری که آسیب جزئی می بیند) مشکل ساز می شود.

    وی گفت: بعضی از تقلبات و کلاهبرداری‌ها نیز در صنعت بیمه وجود دارد که کاملا آگاهانه و عمدی است. بیمه‌گذار ممکن است موجبات بروز خسارتی را فراهم کند تا از طریق آن از محل بیمه‌نامه خود منفعتی کسب کند (تقلب سخت). در این شرایط فرد آگاهانه سعی در ایجاد خسارت یا اغراق در میزان و نوع خسارت دارد که از موارد این فعالیت‌های هدفمند می‌توان تصادفات ساختگی، آتش سوزی‌های ساختگی، اسناد جعلی و ارایه اطلاعات نادرست را نام برد.

    صفری افزود: هم چنین این امکان وجود دارد که نماینده‌ای با استفاده از فرم‌های بیمه‌ای که در سیستم شرکت بیمه ثبت و مستند نشده است، پوشش بیمه‌ای به مردم بفروشد و حق بیمه را بجای واریز به حساب شرکت بیمه به نفع خود برداشت کند که فقط در صورت وقوع حادثه و مراجعه بیمه‌گذار به شرکت بیمه امکان کشف این تقلب بیمه‌ای وجود دارد. اینها برخی از تخلفات و تقلباتی است که در صنعت بیمه رخ می دهد.

    رئیس پژوهشکده بیمه افزود: آنچه که مشخص است غالب تخلفات بر حسب تعداد در حوزه بیمه‌های شخص ثالث و درمان صورت می گیرد. تهیه صورتحساب‌های غیرواقعی و همچنین سوء استفاده اشخاص ثالث طرف قرارداد در بیمه‌های درمان که ناشی از عدم آگاهی بیمه‌گذار است، نمونه‌هایی از تقلبات صورت گرفته می‌تواند باشد که در بسیاری از مواقع کنترل آنها بسیار دشوار است و حتی این معضل در کشورهای پیشرفته نیز، بطور جدی وجود دارد. البته گاهی نیز تقلب و تخلف از سوی شرکت بیمه یا نماینده بیمه به زیان مشتری بیمه (بیمه گذار) صورت می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو