عصر بازار

۵ مغز متفکر پولساز و ثروتمند تاریخ

عصر اعتبار- یک سال دیگر گذشت و دنیای تجارت و اقتصاد شاهد شکسته شدن رکوردهایی دیگر توسط ثروتمند ترین‌های کره خاکی در سال ۲۰۱۵بود. به راستی مجموع دارایی‌های این میلیاردرها دقیقا چقدر می‌تواند باشد؟ یا به تعبیر ساده تر، چند صفر می‌تواند ارزش دارایی‌های این افراد را مشخص کند؟

۵ مغز متفکر پولساز و ثروتمند تاریخ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بازده، به تخمین مجله فورس، ارزش مجموع دارایی‌های ثروتمند ترین‌های جهان با شکستن رکورد 6.4 تریلیون دلاری پارسال، امسال به 7 تریلیون دلار رسیده است. با اضافه شدن 290چهره جدید به لیست میلیاردرهای دنیا، تعداد این افراد به 1826 نفر در کل دنیا رسیده که در تمام سال‌های اخیرا این تعداد بی‌سابقه است.

    7 تریلیون دلار ثروت دنیا در دست تنها 1826 نفر است که خیلی‌هایشان نام‌هایی آشنا دارند. اما با این همه عدد و رقم و صفرهای بی‌شمار، بالاخره بخش اعظم ثروت دنیا در دست چه کسانی است؟

    پولدار همیشگی ($79،200،000،000)

    یل گیتس سال‌ها است که نام آشنای تمامی لیست‌های «ثروتمند ترین‌ها» است. از سال‌ها پیش نام بنیانگذار مایکروسافت همیشه با عنوان ثروتمند ترین مرد دنیا همراه بوده است و در20 سال اخیر 16 بار این عنوان به او تعلق گرفته است. دانشجوی اخراجی دیروز هاروارد، امروز ثروتی برابر 79.2 میلیارد دلار دارد. بیل گیتس60 ساله که یک بار دیگر لقب ثروتمند ترین فرد دنیا را از آن خود کرده، امسال چهلمین سالگرد تاسیس کمپانی مایکروسافت را جشن می‌گیرد. شاید دانستن این که بیل گیست از دانشگاه اخراج شده و امروز چنین ثروتی دارد، عجیب به نظر برسد اما گیتس جوان بعد از ترک دانشگاه بیکار ننشست و در 20سالگی کاری را شروع کرد که امروز او را به چنین مقامی رسانده است.

    بیل گیتس و دوست دیرینه‌اش، پائول آلن، 40 سال پیش کمپانی مایکروسافت را راه‌اندازی کردند. مایکروسافت به گفته گیست با این هدف متولد شد که تمام آدم‌های روی زمین بتوانند صاحب کامپیوتر شخصی خودشان باشند. 40 سال بعد از تولد مایکروسافت، حالا 84 درصد خانواده‌های امریکایی صاحب کامپیوترهای شخصی هستند و رویای بیل گیتس را زندگی می‌کنند. بیل گیتس اما پر از رویاها و اهداف تازه است. 15 سال پیش بیل گیتس و همسرش ملیندا گیتس موسسه خیریه‌شان را با هدف تمام کردن نابرابری درآمد و ثروت تاسیس کردند و نزدیک به 30 میلیارد دلار برای این موسسه هزینه کردند.

    در اوایل سال 2015 این زوج گام بعدی موسسه خیریه را بهبود بخشیدن به زندگی فقرا و قشر کم درآمد در 15 سال آینده خواندند. به گفته آنها در 15 سال آینده، زندگی قشر کم درآمد بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ تغییر خواهد کرد. برنامه‌های بیل گیتس برای این تغییر، ایجاد مراکز تغذیه سالم، آگاهی بخشی و درمان بیماری‌ها است. بیل گیتس همچنین عنوان کرده که یکی از اهداف بلندمدتش مبارزه با بیماری‌های اپیدمیک مثل ابولا و سارس در کشورهای افریقایی خواهد بود. میلیاردر شماره یک دنیا، حالا هدفی به جز نشاندن کامپیوتر شخصی روی تمام میزهای دنیا دارد.

    ثروتمندترین فرد مکزیک ($77،100،000،000)

    کارلوس اسلیم هلو، نام شماره دو لیست ثروتمند ترین‌ها، نامی است که برای بیشتر ما به اندازه بیل گیتس آشنا نیست. اما این نام غریبه غیرامریکایی، دومین فرد ثروتمند دنیا و ثروتمند ترین فرد مکزیک، کشور زادگاهش، است. اما باید که ثروت 77.1 میلیارد دلاری آقای هلو از کجا آمده است؟ کارلوس اسلیم هلو که لقب «نجیب‌زاده ارتباطات» را دارد، ثروتش را از طریق کمپانی ارتباطات تلفن همراه امریکا موویل به‌دست آورده است. شرکتی که درحال‌حاضر در 19 کشور دنیا بیش از 300میلیون کاربر دارد و در کشور مکزیک، 70 درصد از کاربران تلفن همراه و 80 درصد از کاربران تلفن ثابت، مشتری‌اش هستند.

    این تسلط بی‌چون و چرای آقای هلو بر بازار ارتباطات مکزیک اما، دوام طولانی نخواهد داشت. بنا به قانون تازه‌ای در این کشور، ارائه خدمات ارتباطی نباید تنها توسط یک کمپانی صورت بگیرد و هیچ شرکتی نمی‌تواند بیشتر از 50 درصد کاربران را در اختیار خود داشته باشد.

    نجیب‌زاده ارتباطات اما تنها به امریکا موویل بسنده نکرده و در حال سرمایه‌گذاری روی نفت در کشور مکزیک است و قرار است در زمینه ارتباطات و تلفن همراه هم مرزهای بیشتری را طی کند تا شکست‌اش در مکزیک جبران شود روی دیگر قصه این میلیاردر، شخصیت نیکوکار و خیر او است. کارلوس اسلیم هلو در زادگاهش مکزیک بنیاد عام‌المنفعه‌ای برای کمک به بیماران اوتیسمی تاسیس کرده است. آقای هلو با تاسیس این بنیاد و جمع کردن تیم‌های تخصصی پزشکی قصد دارد تا راهی برای کنترل و شاید در آینده‌ای دورتر، درمان این بیماری، پیدا کند.

    سالخورده‌ترین میلیاردر دنیا ($72،700،000،000)

    جمله ایتالیایی «پول‌های بزرگ را مثل خامه باید هم زد تا بزرگ شوند و پف کنند» می‌تواند بهترین توصیف برای کمپانی برکشایر هاتوی به ریاست وارن بافت باشد. سومین میلیاردر دنیا در 85 سالگی، صاحب شرکت عریض و طویلی است که شهرت و سرمایه‌اش را مدیون هوشمندی در انتخاب شرکایش بوده. کمپانی برکشایر هاتوی، شرکتی چندمنظوره و اختلاطی است. این شرکت سرمایه کلان و پیشرفتش را مدیون سهامداری در چندین شرکت بزرگ دنیا است. وارن بافت با ثروتی معادل 72.7 میلیارد دلار، رییس کل این کمپانی عظیم است و همین امسال بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ این شرکت را رقم زده.

    برکشایر هاتوی با پرداخت رقم تاریخی 37 میلیارد دلار برای شرکت سازنده قطعات فضاپیما، وارد عرصه سرمایه‌گذاری فضایی شد. برکشایر هاتوی صاحب بخش عظیمی از سهام شرکت‌های زنجیره‌ای خدمات غذایی نیز است. وارن بافت هنوز هم در زادگاهش در اوماهای امریکا در خانه‌ای که در سال 1958 به قیمت 31500 دلار خریده بود زندگی می‌کند.

    رییس کمپانی زارا ($64،500،000،000)

    شاید آمانسیو اورتگای اسپانیایی، در کودکی هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بین 5 فرد ثروتمند دنیا قرار بگیرد. ارزش دارایی‌های آمانسیو اورتگا توسط فوربس حدود 64.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. کمپانی عظیم زارا که حالا یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای پوشاک در سرتاسر دنیا است، راه طولانی پیشرفتش را از اتاق نشیمن آقای اورتگا در سال 1975 شروع کرد.

    آمانسیو اورتگا و همسر سابقش «روزالیا مرا»، در کنار یکدیگر شروع به تولید لباس‌های خانگی و حوله‌های حمام کردند تا امروز زارایی ساخته شود که پای ثابت لباس فروشی‌های شیک دنیا است. زارا به سرعت راهش را از آن اتاق کوچک باز کرد و در اوایل دهه 80، کل اسپانیا را فرا گرفت و آماده سفر به کشورهای دیگر شد. اورتگا با تکنیک‌های منحصر به فرد تبلیغاتی، گسترش سریع و همه جانبه و کنترل کامل روی محصولاتش، بازار را با شگفتی‌های زارا رو به رو کرد.

    دنیل پیت، کارگردان و مدیر طراحی برند لویی ویتون، در توصیف زارا، این کمپانی را خلاق‌ترین و سریع‌ترین کمپانی مد دنیا خوانده است. اورتگا با هوش اقتصادی‌اش توانست در برابر بحران اقتصادی اسپانیا دوام بیاورد و سر خم نکند. او بین سال‌های 2009 تا 2014 و در اوج بحران توانست شخصا 45 میلیارد دلار به ثروتش اضافه کند و سهامش یکی از شاخص‌ترین فاکتورهای بازار بورس اسپانیا باشد.

    غول نرم افزاری اوراکل ($54،300،000،000)

    بنیانگذار و رییس سابق شرکت نرم افزاری اوراکل، لری الیسون، با این که در سال2014 از سمت خود به عنوان مرد شماره یک اوراکل کناره‌گیری کرد اما هنوز هم مغز متفکر این شرکت است. الیسون با ثروتی معادل 54.3 میلیارد دلار، پنجمین میلیاردر دنیا است. لری الیسون در ژوئن 2015 اعلام کرد که اوراکل کسب و کار تجارت اینترنتی‌اش را گسترش خواهد داد.

    اوراکل که امسال با اندکی سقوط سرمایه، دارایی هایش به 38.2 میلیارد دلار رسیده به این فرصت و سرمایه‌گذاری اینترنتی، به چشم منبع درآمدی تازه نگاه می‌کند. الیسون در جوانی از دو دانشگاه شیکاگو و ایلینویز اخراج شده بود اما نبوغش باعث شد تا کاری را به عهده بگیرد که سکوی پرتابش باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی