عصر بازار

گرایش جدی‌تر ایران به سمت با چین در پی ناامیدی از گشایش برجام

عصر اعتبار- در حالی که توافق هسته ای نتوانسته است محدودیت های تحریمی علیه ایران را به طور کامل بردارد کارشناسان انتظار دارند این کشور در جهت تقویت روابط اقتصادی با چین گام های جدی تری بردارد.

گرایش جدی‌تر ایران به سمت با چین در پی ناامیدی از گشایش برجام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، تهران تعدادی پروژه سرمایه گذاری بزرگ از چند شریک عمده جذب کرده است. هرچند قرارداد ایران  چین برای ساخت یک پایانه نفتی بیشترین توجه رسانه ای را معطوف خود کرده است، اما پروژه های زیاد دیگری نیز بین دو کشور وجود دارد.

    سلمان رفیع شیخ، روزنامه نگار آزاد در پایگاه خبری آسیا تایمز نوشت، آمریکا هنوز تمایلی به آزاد کردن دارایی های بلوکه شده ایران ندارد و عملا مانع از قراردادهای تامین مالی بانک های اروپایی می شود. از این رو ایران احتمالا به سراغ فرصت های دیگری می رود.

    بر اساس یک بررسی جدید، چین تا سال 2030 میلادی به بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان تبدیل خواهد شد و از این رو، این کشور علاقمند به تضمین خرید نفت از ایران است.

    به علاوه ایران می تواند نقطه اتصال جغرافیایی چین با منطقه باشد. ایران با خلیج فارس و دریای خزر هم مرز است و این موجب می شود این کشور برای پروژه «جاده ابریشم جدید» پکن حائز اهمیت فراوانی باشد.

    به اعتقاد شیخ، پروژه جاده ابریشم جدید مستلزم آن است که چین با ایران در یک استراتژی سودآور برای دو طرف با ایران همکاری نماید.

    یک راه حل احتمالی که از سوی شیخ پیشنهاد می شود همکاری هسته ای است. اکنون که تحریم ها برداشته شده، ایران به دنبال فرصت هایی جهت ارتقاء بخش انرژی هسته ای خود است.

    بر اساس اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تهران قصد دارد سرمایه گذاری چین در 2 پروژه احداث نیروگاه هسته ای را بپذیرد. به علاوه، دو کشور توافق کرده اند در زمینه نوسازی و تغییر ترکیب راکتور اراک با هم همکاری کنند و همکاری ها در سایر زمینه های تحقیقات هسته ای را توسعه دهد.

    اما در این راه چین یک رقیب دیگر به نام روسیه دارد که آن هم به دنبال همکاری های هسته ای با ایران است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی