عصر بازار

تضمین سرمایه گذاری و تسهیل صدور روادید توافق ایران و روسیه

عصر اعتبار- در دیدار محمود واعظی و الکساندر نوواک رییسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور چند توافق مهم از جمله در عرصه های تضمین سرمایه گذاری و تسهیل صدور روادید میان ایران و روسیه به دست آمد.

تضمین سرمایه گذاری و تسهیل صدور روادید توافق ایران و روسیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، واعظی و نوواک امروز (جمعه) پس از پایان مذاکرات هیات های دو کشور و رونمایی از سایت اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با حضور در جمع خبرنگاران، بر توافق مسکو و تهران برای گسترش فراگیر روابط در چارچوب راهبرد مورد تاکید حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رییسان جمهوری ایران و روسیه تاکید کردند.
    بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، نوواک با بیان اینکه در مذاکرات با طرف ایرانی بر ضرورت اتخاذ تدابیر برای توسعه و گسترش تبادل کالا بین دوکشور تاکید شد، اظهار کرد: توافقات لازم در زمینه تضمین سرمایه گذاری و تسهیل صدور روادید بازرگانی به دست آمد.
    وی افزود: بطور کلی اقدام های زیادی انجام شد که امضای چند سند همکاری در زمینه گمرکی از آن جمله بود، اما در زمینه بانکی هم باید کارهایی انجام شود و همچنین اعتبار بین بانکی گسترش یابد.
    نوواک ادامه داد: دو طرف همچنین در جریان مذاکرات، امکانات ایجاد منطقه آزاد تجاری و تهیه نقشه راه همکاری های صنعتی از جمله صادرات کالا به دو کشور و همکاری در زمینه انرژی و توسعه حمل و نقل را بررسی کردند.
    وی با اشاره به افتتاح پروازهای منظم بین تهران و استراخان از سه شنبه گذشته همزمان با سفر واعظی و هیات ایرانی به این شهر، گفت: زمینه گسترش همکاری های استان استراخان با ایران در بخش های مختلف با توجه به توسعه فناوری های ارتباطی اطلاعاتی در این منطقه از روسیه از جمله کشاورزی وجود دارد.
    نوواک با بیان اینکه کشاورزی عرصه مهمی از روابط ایران روسیه را تشکیل می دهد، اظهار کرد: برای نمونه روسیه گندم صادر می کند و از ایران نیز صیفی جات، میوه و تولیدات مشابه وارد می کند.
    وی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی ایران و روسیه در ماه نوامبر آینده خبر داد.
    واعظی رییس ایرانی کمیسیون همکاری مشترک نیز در این نشست خبری که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، گفت: روابط دو کشور وارد مرحله جدید شده که در آن روابط نزدیک و سازنده ای برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه داریم.
    وی افزود: با تروریسم بطور مشترک مبارزه می کنیم و در این عرصه با روسیه مشارکت و همکاری نزدیک داریم.
    واعظی با بیان اینکه همکاری های دو جانبه اقتصادی، تجاری و فرهنگی تهران و مسکو نیز با سرعت درحال گسترش است، اظهار کرد: روابط نزدیک رئیسان جمهوری زیربنای خوبی برای هر دو کشور است. در مذاکرات امروز مواردی مفیدی مرور شد که سران ایران و روسیه در تهران و همچنین در کمیسیون مشترک اقتصادی سال گذشته مسکو در باره آن توافق شد.
    وی افزود: در نشست کمیسیون برنامه ریزی شد برنامه ای یکساله و برنامه راهبردی پنج ساله را پیش ببریم که پیشرفت خوب بوده و راضی هستیم. اقدام های جدیدی برای رفع موانع مسیر همکاری ها باید برداشته شود. در این راستا اسنادی در عرصه صدور روادید، گمرک و سرمایه گذاری امضا شده و برای عملیاتی شدن روی 13 سند جدید کار می کنیم.
    وزیر ارتباطات ادامه داد: در مورد حرکت به سوی تجارت آزاد و مشخص کردن پروژه های کلیدی برای تنظیم برنامه پنج ساله اقداماتی صورت گرفته است. از سوی دیگر، روابط دو کشور از سال گذشته رشد خوبی داشته و مسائل بانکی، گمرکی، روادید و سرمایه گذاری را نیز حل می کنیم که در آن صورت شتاب توسعه روابط چند برابر خواهد شد.
    رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: در مذاکرات امروز چند تصمیم مهم گرفته شد تا سند نقشه راه صنعتی هر چه زودتر امضا و کارگروه های مشترک انرژی، مسکن و شهرسازی، عمران و همچنین همکاری کشاورزی و جنگلداری تشکیل شود.
    واعظی در ادامه های به تصمیم های گرفته شده در باره سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران به مسکو، وزیر همکاری های قفقاز شمالی روسیه به تهران، برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دو ماهه آخر سال 2016 و همچنین تشکیل نوبتی اجلاس منطقه ای استان های همجوار دریای خزر در روسیه و ایران اشاره کرد.
    در ادامه کنفرانس خبری واعظی و نوواک نیز به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
    وزیر ارتباطات در مدت حضور سه روزه خود در مسکو با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تجارت آزاد بین تهران و این اتحادیه با تعرفه صفر و کم برای کالاهای مورد توافق، نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی و دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت دیدار و مذاکره کرد.
    از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
    پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
    در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
    اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو