عصر بازار

ردپای سود بانکی در رونق بازار مسکن

عصر اعتبار_ درحالی مجموع سطح معاملات انجام شده در بازار مسکن در چهار ماه نخست امسال از استقبال متقاضیان از خرید مسکن حکایت دارد که بانک مرکزی اعلام کرده در کنار تمامی عوامل اثرگذار بر این موضوع کاهش نرخ سود بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند این روال در ماه های پیش رو نیز تداوم پیدا کند.

ردپای سود بانکی در رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری<عصر اعتبار>به نقل از ایسنا، تازه ترین آمار بانک مرکزی از تغییرات بازار مسکن در شهر تهران در تیرماه سال جاری نشان می دهد که تعداد معاملات اپارتمان های مسکونی با رشد 27.6 درصدی به 15 هزار واحد رسیده است. این در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی حدود 4.2 میلیون تومان بوده که نسبت به خرداد ماه 0.1 درصد و در مقایسه با تیرماه سال گذشته 4.4 درصد افزایش دارد.

    همچنین تحولات اجاره بهای مسکن در اولین ماه تابستان بیانگر آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران 9.5  و کل مناطق شهری 10.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد دارد. بانک مرکزی اعلام کرده که ماهیت قرارداد های اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می شوند و نیز اثر پذیری شاخص اجاره بها از سیاست های کنترل و مهار تورم بوده که سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم شده است.

    در مجموع تحولات رخ داده در بازار مسکن و رشد حجم معاملات و متوسط قیمت تحلیل بانک مرکزی این است که با توجه به اینکه در مجموع سطح مناسب معاملات انجام شده در چهار ماهه اول امسال از افرایش تقاضا برای خرید مسکن خبر می دهد؛ بنابراین با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاست گذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ‌های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم انتظار می‌رود این روند کماکان در ماه‌های پیش رو ادامه داشته باشد.

    این درحالی است که با کاهش نرخ سود بانکی در ماه گذشته و رسیدن نرخ سود سپرده به 15 و تسهیلات به 18 درصد، بانک مسکن نیز نرخ سود تسهیلات خود را به طور متناسب با سود رایج شبکه بانکی کاهش داده بود؛ به گونه ای که نرخ سود برای تسهیلات صندوق پس انداز مسکن (خانه اولی ها) به 11 درصد و تسهیلات از محل خرید اوراق نیز تا حدود 17 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو