عصر بازار

سنگ های قیمتی آفریقا در مسیر فرآوری در ایران

عصر اعتبار- مدیر عامل شرکت فناوران زرین گفت : نخستین قرارداد یک شرکت ایرانی با بزرگترین شرکت معدن طلا، الماس و سنگ کشور گینه برای انتقال سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به ایران و فرآوری آنها امضا شد.

سنگ های قیمتی آفریقا در مسیر فرآوری در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایرنا، هومن بهمنی زنگنه یکی از اعضای هیات اقتصادی که همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چهار کشور نیجریه، غنا، کینه کوناکری و مالی سفر کرده بود، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا این مطلب را اعلام کرد.
    وی افزود، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گینه در ایران پس از فرآوری با ارزش افزوده بالا در صنایع دستی به کار گرفته شده و یا به کشورهای دیگر صادر می شود.
    مدیر عامل شرکت فناوران زرین خاطر نشان کرد : کشورهای افریقایی مملو از معادن طلا ، جواهرات و سنگ های قیمتی هستند و معادن مزبور منابع صادراتی خوبی برای این کشورهای محسوب می شوند.
    وی با اشاره به اینکه کشور گینه کوناکری یکی از کشورهایی است که از این قضیه مستثنا نیست و معادن طلا، جواهرات و سنگ های قیمتی زیادی دارد، اظهار داشت: ما افتخار می کنیم که بزرگترین قرارداد را با شرکت معدن الماس، سنگ و طلای کشور گینه (کمپانی پاندور گانر) امضا کردیم.
    بهمنی با اشاره به اینکه شرکت فناوران زرین در ایران در دو بخش سنگ های قیمتی و زینتی فعالیت می کند، گفت : در سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و انتقال تکنولوژی ما توان آموزش و فرآوری را برای کشور خود داریم و امیدواریم با انتقال مواردی که در قرارداد ذکر شده بتوانیم ارزش افزوده بیش از یک هزار و 200 تا یک هزار 300 برابر را برای کشور داشته باشیم.
    وی با اشاره به این که برای اولین بار بعد از چهل سال مجددا الماس، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را بر اساس این قرارداد برای تراش و فرآوری به کشور منتقل می کنیم ، تاکید کرد، این اقدام موجب اشتغالزایی در کشور خواهد شد و باید توجه داشت که انتقال تکنولوژی و تراش سنگ ها حداقل فضای ممکن را می خواهد، آلودگی زیست محیطی ندارد و از همه مهمتر اینکه این صنعت آموزش مختصر و مفیدی دارد و ظرف چهل تا شصت ساعت می توان افراد را برای اشتغال در این زمینه آماده کرد.
    مدیر عامل شرکت فناوران زرین تاکید کرد: زمانی که سنگ ها منتقل شده از افریقا فناوری شوند ، ارزش افزوده بسیار بالایی پیدا می کنند و ما می توانیم بخشی از آن را در صنایع مختلف از جمله صنایع دستی طلا وجواهرات و محصولات دیگر استفاده و بخشی را هم به کشورهای حوزه خلیج فارس، آفریقایی، آمریکایی و آمریکای لاتین صادر کنیم.
    ظریف هفته گذشته به چهار کشور افریقایی سفر کرده بود.
    در این سفر علاوه بر گفت و گوهای سیاسی با مقامات این کشورها، مذاکراتی بین فعالان اقتصادی همراه وزیر امور خارجه با طرف های آفریقایی انجام شد.
    آفریقا موسوم به قاره فرصت هاست که چندین سال است مورد توجه بازیگران سیاسی و اقتصادی مهم جهانی قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی