عصر بازار

طبیبیان:

بانک مرکزی باید با خزانه‌داری آمریکا لابی کند

عصر اعتبار- محمد طبیبیان، اقتصاددان سرشناس ایرانی معتقد اتس: مسئله اصلی برای شکوفایی‌اقتصاد ایران، معاملات دلاری است که خزانه داری آمریکا اجازه مبادله دلاری بانک‌های دنیا با ایران را نمی‌دهد.

بانک مرکزی باید با خزانه‌داری آمریکا لابی کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد طبیبیان در مورد دستاوردهای اقتصادی برجام اظهار داشت: در این مرحله دستاوردهای اقتصادی برجام چندان زیاد نبودند که این موضوع از قبل هم قابل پیش‌بینی بود. بنده بارها اعلام کردم که در بهترین شرایط به لحاظ اقتصادی پس از برجام به وضعیت سال 84 و قبل از تحریم های جدید علیه ایران بازخواهیم گشت و نه فراتر از آن.

    وی با بیان اینکه موضوع اصلی در این مذاکرات لغو تحریم‌های اقتصادی نبود و تنها در زمینه موضوعات اتمی بحث شد گفت: به گفته باراک‌ اوباما مخالفین توافق هسته‌ای به دنبال نزاع و جنگ جدید علیه ایران بودند و این مسئله به عنوان گزینه‌ای جدی مطرح بود.
    این اقتصاددان با تاکید بر اینکه نتایج برجام در زمینه گشایش‌های بین‌المللی‌مؤثر بوده است گفت: هر چند نتایج اقتصادی آن گونه که انتظار می‌رفت، مطلوب نبودند اما هم اکنون جامعه احساس آرامش می‌کند

    وی با بیان اینکه انتظارات در مورد گشایش‌های سریع در حوزه اقتصادی منطقی نیستند افزود: درصورتی که مذاکرات ادامه یابد و بانک مرکزی اجازه پیدا کند تا با خزانه داری امریکا لابی کند و مسائل حقوقی حل شود، می‌شود انتظار داشت تا گره های موجود در تبادلات بین المللی نیز باز شود.
    طبیبیان با بیان اینکه برخی از مشکلات عمده ارزی و بانکی همچنان برقرار است خاطر نشان کرد: مسئله اصلی برای شکوفایی‌اقتصاد ایران، معاملات دلاری است که خزانه‌داری آمریکا اجازه مبادله دلاری بانک‌های دنیا با ایران را نمی‌دهد.

    وی در خصوص ادامه کاهش‌تولید نفت در صورت عدم اجرای برجام نیز افزود: مسلما این اتفاق باعث فاجعه می‌شد و پس از آن گزینه جنگ نظامی نیز حتمی بود.

    این اقتصاددان با بیان اینکه اگر این مذاکرات به ثمر نمی‌رسید، اتفاقات بدی رخ می داد، گفت: هر چند هم اکنون نیز معجزه ای رخ نداده است اما تا حدی آرامش و ثبات به اقتصاد بازگشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی