عصر بازار

دو هفته افت طلا پایان گرفت

جهش تمام آمریکایی فلز زرد

عصر اعتبار- با بازگشت بهای اونس طلا به میانه کانال ۱۳۰۰ دلار به کمک بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو و داده‌های بدتر از انتظار از رشد آمریکا در روز جمعه، دو هفته افت پیاپی ارزش فلز زرد پایان یافت.

جهش تمام آمریکایی فلز زرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از دنیای اقتصاد ، هر اونس طلا که دو هفته پیش تا قیمت 1322 دلار سقوط کرده بود، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه به قیمت 1350 دلار جهش کرد تا با جهش بیش از 2 درصدی طلا، اکثر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار افزایشی ماندن روند کوتاه‌مدت این کالای گرانبها را داشته باشند. پیش از آغاز هفته کاری جدید، مرور روند هفته گذشته خواندنی است، به‌ویژه از آن رو که تعطیلات داخلی، شانس گزارش‌دهی درباره نیمه دوم هفته را که پر از اخبار بود، از ما گرفت.

    شروع کاهشی

    اونس طلا در نخستین روز کاری هفته گذشته با 7 دلار افت به قیمت 1315 دلار رسید. اونس روز دوشنبه تا بهای 1312 دلار هم پایین رفت؛ اما در نهایت از کف روزانه بالاتر ایستاد. این روند در نبود عوامل افزایشی و افت بهای نفت خام رقم خورد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «نبود تحولات بنیادی افزایشی اجازه داده قیمت طلا در حالتی میانه که رو به هیچ سویی ندارد بماند.» در نخستین روز کاری هفته، جهش اخیر بورس‌های جهانی نیز اثرگذار ماند و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهنده نگه داشت. بازارهای سهام در دو هفته پیش از آن چندان شاهد ریسک‌گریزی نبودند. روز دوشنبه عوامل خارجی اثر متناقضی بر طلا داشتند. در حالی که افت شاخص دلار به فلز زرد کمک می‌کرد، افت بهای نفت خام بر طلا فشار وارد می‌آورد. با وجود اثرگذاری تمام این عوامل، معاملات روز دوشنبه کمتر بودند؛ چراکه عمده فعالان بازار در انتظار بیانیه چهارشنبه شب بودند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو از روز سه‌شنبه نشستی را آغاز کرد که چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

    روند معکوس

    روز سه‌شنبه، روز رشد 5 دلاری و ثبت قیمت 1320 دلار بود. اما انتظار برای مشخص شدن نتیجه نشست ژوئیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث شد عمده نوسان‌ها پیرامون مرز 1320دلار انجام شود. این انتظار، حجم معاملات انجام شده در روز دوم هفته و روز اول نشست را کاهش داد. در این روز تصور اکثر معامله‌گران این بود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه جاری دست به تغییر نرخ‌های بهره در آمریکا نخواهد زد. در دومین روز کاری هفته، تضعیف شاخص دلار مهم‌ترین نقش را در رشد طلا داشت؛ اما افت بهای نفت خام، رشد فلز زرد را محدود کرد. معاملات در این روز نیز کاهش داشت، امری که در آستانه انتشار بیانیه مهم چهارشنبه دور از ذهن نبود.

    روز جهش

    چهارشنبه روز جهش بهای اونس تا قیمت 1340 دلار بود. واضح است که این جهش 20 دلاری عمدتا ناشی از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا بود. همزمان با اثر بیانیه، پایان موقعیت فروش در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی در بالا رفتن قیمت اثرگذار بود. جالب اینجا است که روندهای طلا و نقره ابتدا تاثیر چندانی از بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نگرفتند. این بیانیه نشان داد که طبق بیشتر پیش‌بینی‌ها نرخ‌های بهره آمریکا فعلا افزایش نخواهد یافت. اما بعد از آنکه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بر این نکته متمرکز شدند که متن بیانیه عناصر تازه‌ای از سیاست‌های انقباضی را در خود ندارد، روندهای بازار فلزهای گرانبها افزایشی شد. در واقع بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو حتی اشاره کرد که هر افزایشی در نرخ‌های بهره به کندی انجام خواهد گرفت. البته مقام‌های بانک مرکزی ایالات‌متحده معتقدند که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در مسیر رونق است.

    چهارشنبه عصر، پیش از انتشار بیانیه فدرال رزرو، انتشار داده‌های بدتر از انتظار از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا باعث رشد طلا شده بود. میزان سفارش کالاهای بادوام در ماه ژوئن 4 درصد کاهش داشته که بیشترین کاهش در دو سال گذشته بوده است. کاهش مورد انتظار، 4/ 1 درصد بود. در سومین روز کاری هفته، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کردند. شاید اگر این اثرگذاری کاهشی عوامل خارجی نبود، طلا رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. رشد شاخص دلار هم خود پدیده جالبی بود؛ چراکه با توجه به لحن بیانیه، دلار باید تضعیف می‌شد.

    روز تعدیل

    اما روز پنج‌شنبه روز تعدیل قیمت بود. پس از جهش قابل توجه روز چهارشنبه، اونس در چهارمین روز کاری هفته با 5 دلار افت به قیمت 1335 دلار رسید. اونس که روز چهارشنبه تا اوج دو هفته‌ای بالا رفته بود، روز پنج‌شنبه تا بهای 1333 دلار هم پایین آمد، اما در نهایت روی قیمت پیش گفته ایستاد. نقره نیز در این روز به اوج چندساله خود نزدیک شد.

    صبح پنج‌شنبه بازارها در حال هضم بیشتر داده‌های بیانیه چهارشنبه بودند. چنان که اشاره شد بیانیه چهارشنبه مشخص کرد که سیاست پولی آمریکا تغییری نکرده است؛ اما این را نیز نشان داد که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه سپتامبر هم کاهش یافته است. شاخص دلار از روز پنج‌شنبه به این وضعیت واکنش نشان داد. افت ارزش دلار که روز پنج‌شنبه شروع شد، روز جمعه نیز ادامه یافت. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار که به نفع طلا کار می‌کرد، ادامه افت بهای نفت خام به ضرر فلز زرد عمل کرد. ادامه افت بهای نفت خام این نگرانی را تشدید کرده که کل بازار کالاهای پایه متاثر شود و این نگرانی در چهارمین روز کاری هفته روند طلا را تحت‌تاثیر قرار داد.

    جهش دوباره

    اونس طلا آخرین روز کاری هفته را با قیمت 1340 دلار آغاز کرد و بعد تا قیمت 1350 دلار اوج گرفت. مهم‌ترین دلیل رشد ارزش طلا در روز جمعه، انتشار داده‌های بسیار بدتر از انتظار از تولید ناخالص ایالات‌متحده بود. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم سال 2016 معادل 2/ 1 درصد رشد کرده است. این در حالی بود که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل نخست سال جاری میلادی 6/ 2 درصد رشد کرده بود. اونس پس از انتشار این داده با رشد مواجه شد؛ اما رشد اصلی زمانی آغاز شد که شاخص دلار تحت‌تاثیر داده‌های رشد قرار گرفت. با افت شاخص دلار، اونس به سوی میانه کانال 1300 دلار حرکت کرد. شاخص دلار روز جمعه به کف 4 هفته‌ای رفت تا بیشترین قیمتی که برای اونس طلا ثبت شد، 1355 دلار باشد. ثبت قیمت 1350 دلار در پایان هفته، به معنای رشد بیش از 2 درصدی طلا در آخرین هفته ماه هفتم میلادی بود تا شروع ماه هشتم با ادامه امید به روند طلا همراه باشد. در گزارش بعدی «دنیای‌اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت برای نخستین هفته ماه آگوست را خواهید خواند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی