عصر بازار

ارز دو نرخی مانع سرمایه‌گذاری خارجی است

عرضه ارز نباید محدود باشد

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز تأثیر مثبتی بر صادرات، واردات و استحکام اقتصادی کشور دارد، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی با ارز دو نرخی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند.

ارز دو نرخی مانع سرمایه‌گذاری خارجی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس درباره تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی نقل و انتقال ارز در شبکه بانکی و امکان خرید و فروش آن توسط بازرگانان در بانک‌ها گفت: تک نرخی شدن  ارز تأثیر مثبتی بر صادرات، واردات و استحکام اقتصادی کشور دارد.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از اولین مؤلفه‌هایی که می‌تواند به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کمک کند، یکسان‌سای نرخ ارز است، افزود: هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در کشوری با ارز دو نرخی نیست.

    وی با تأکید بر اینکه انجام کارهایی در راستای تک نرخی شدن ارز مثبت است، گفت: باید در عمل نتایج اقدام بانک مرکزی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز مشاهده کرد، چرا که گاهی آئین‌نامه‌هایی نوشته می‌شود، اما در عمل با مشکل روبرو می‌شود.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی نقل و انتقال ارز در شبکه بانکی و امکان خرید و فروش آن توسط بازرگانان در بانک‌ها مقدمه‌ای برای یکسان شدن نرخ ارز است، گفت: نباید در این مورد خیلی هیجان زده صحبت کرد و باید با حوصله پیش رفت.

    وی افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز و ارائه ارز به شکلی که در حال حاضر بانک مرکزی اعلام کرده، اگر بخواهد غیر محدود باشد، باید به درآمد نفتی متکی باشد تا دولت مطمئنا بتواند مایحتاج ارزی مردم را تأمین کند.

    حاجی آقا  میری با بیان اینکه نباید محدودیت در ارائه ارز تک نرخی وجود داشته باشد، گفت: وقتی ارز محدود باشد، متقاضیان مجبورند که ارز مایحتاج خود را با نرخ دوم تأمین کنند.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در مورد تأثیر تک نرخی شدن ارز بر روند صادرات بیان داشت: قبل از تعیین نرخ ارز نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد، اما اگر برنامه دولت در یکسان سازی نرخ ارز به سمت کاهش نرخ باشد، صادرات کم و اگر به سمت واقعی بودن نرخ ارز پیش برود، آن وقت به صادرات کمک می‌شود.

    وی گفت: طبیعی است که یکسان‌سازی نرخ ارز در جهت کاهش نرخ، برای واردات خوب و برای صادرات بد خواهد بود.

    حاجی آقا میری با بیان اینکه نرخ 3500 تومان برای ارز یک شوخی است و نرخ واقعی آن بیشتر از این رقم است، گفت: به جهت جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار و تبعات آن نباید به صورت ناگهانی به سمت واقعی بودن نرخ ارز حرکت کرد.

    وی با تأکید بر اینکه توصیه می‌شود که با یک استراتژی آرام نرخ ارز واقعی شود، گفت: قوه مقننه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه روی این استراتژی (نرخ شناور مدیریت شده ارز) کار کرده است، ولی هیچ کدام از دولت‌ها به این قانون توجه نکرده‌اند.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: عدم افزایش نرخ ارز براساس یک فرمول منطقی باعث افزایش ناگهانی و بحرانی نرخ ارز می‌‌شود.

    حاجی آقا میری افزود: بنابراین دولت همزمان با یکسان‌سازی نرخ ارز و با توجه به اینکه نرخ ارز نباید از نرخ فعلی پایین‌تر باشد، اعلام کند که براساس استراتژی که در قانون چهارم و پنجم (متناسب با نرخ تورم داخلی و خارجی) مشخص شده نرخ ارز را تغییر می‌دهد.

    وی افزود: البته وقتی تورم ما با تورم خارجی یکسان باشد، نیازی به بالا رفتن نرخ ارز نیست.

    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه قیمت ارز باید واقعی باشد، بیان داشت: نباید قیمت ارز را با پول نفت پایین نگه داشت.

    حاجی آقا میری گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی باید بر صادرات غیر نفتی تکیه کرد که متاسفانه در این رابطه وضعیت خوب نیست و اتکا به پول نفت برای تغییر نرخ نفت به ضرر منافع ملی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو