عصر بازار

۶۰ هزار تومان برای یک ساعت لبخند!

عصر اعتبار- یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: تبلیغات شماره‌های ۹۰۹ برخلاف قانون تجارت الکترونیک، شفاف و صریح نیست و با استفاده از شگردهای تبلیغاتی باعث گمراه شدن مخاطب می‌شود.

۶۰ هزار تومان برای یک ساعت لبخند!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چند وقتی است که در رسانه ملی شاهد تبلیغات در خصوص خدمات تلفنی تحت عناوین مختلف «بزنگ و بخند»، «اطلاعات فوتبالی»، «اطلاعات سینمایی و سریالی ویرگول»، «مسابقه گل یا پوچ»، «جشنواره تابستانی مروا» با جوایز متنوع هستیم.

    در این تبلیغات خدمات تلفنی سرگرم‌کننده با شماره‌های 909 تعرفه ارائه خدمات به مدت یک دقیقه 1000 تومان اعلام‌ شده و به عنوان نمونه در موارد ارائه خدمات پخش لطیفه و جوک اگر کسی یک ساعت تماس بگیرد بابت یک ساعت خنده باید 60 هزار تومان یعنی 10 برابر گران‌تر از دیدن یک فیلم سینمایی و یا هم‌ردیف با قیمت بلیت پرطرفدارترین کنسرت‌ها است.

    عباس کاظمی - کارشناس فناوری اطلاعات -با اشاره به ضرورت شفاف، صریح و بدون ابهام بودن تبلیغات تجاری طبق قانون تجارت الکترونیک ناظر بر امر تجارت گفت: در این موارد استفاده از شگردهای تبلیغاتی موجب گمراه شدن مخاطب می‌شود و درحالی‌که گوینده به معرفی خدمات شرکت مدنظر می‌پردازد در خصوص تعرفه خدمت ارائه‌شده با اجتناب از بیان صریح قیمت خدمات به نوشتار صرف در گوشه‌ای از صفحه اکتفا شده و گوینده به تعرفه خدمات اشاره‌ای نمی‌کند.

    وی ادامه داد: اگرچه ممکن است در برخی موارد خدمات سودمندی به مشترکین داده شود اما در اغلب موارد نمی‌توان سودمندی چندانی برای خدماتی از قبیل مسابقات اطلاعات عمومی و یا ارائه لطیفه آن هم با قیمت بسیار بالا متصور شد.

    این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: طولانی کردن بدون دلیل تماس‌ها یکی دیگر از شگردهای این مجموعه‌ها برای افزایش درآمد است و از آنجا که معمولاً افرادی که برای دریافت خدمات با آن‌ها تماس می‌گیرند اطلاعات لازم را ندارند متوجه طولانی شدن بدون دلیل زمان مکالمه و متحمل شدن هزینه‌های اضافی نمی‌شوند.

    کاظمی تصریح کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندان و جلوگیری از نقض قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی باید بر محتوای و نحوه عملکرد این شماره‌ها که روزبه‌روز دامنه فعالیت و تبلیغات آن‌ها گسترده‌تر می‌شود نظارت جدی داشته باشد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی