عصر بازار

صندوق‌های بازنشستگی ۷۰ درصد حقوق بازنشستگان را از دولت می‌گیرند

عصر اعتبار- معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور اظهار داشت: بهترین صندوق‌های بازنشستگی ۷۰ درصد حقوق بازنشستگان را از دولت می‌گیرند.

صندوق‌های بازنشستگی ۷۰ درصد حقوق بازنشستگان را از دولت می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار داشت: توسعه بخش علم و فناوری کشور مهم‌ترین رکن اساسی در توسعه کشور به شمار می‌رود. خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به جهت‌گیری‌هایی که مقام معظم رهبری داشتند موضوع توسعه علم و فناوری و همچنین تولید فناوری تقریبا به یک گفتمان قالبی در جامعه تبدیل شده است.

    وی افزود: شاید الان خیلی از شاخص‌های مختلف در کشور بالا و پایین شود و کمتر توجهی به خود جلب کند اما به محض اینکه گفته می‌شود تولید علم کشور نسبت به کشورهای دیگر یک دهم درصد کاهش یا افزایش پیدا کرد همه حساس می‌شوند که این موضوع چرا کاهش پیدا کرده و این سوال پیش می‌اید که آیا دولت کم‌کاری داشته یا دستگاه دیگری کوتاهی کرده است به هر حال این حساسیت به این دلیل است که توسعه علم و فناوری به یک گفتمان تبدیل شده و مردم نیز آن را مطالبه می‌کنند و همچنین دولت و رئیس‌جمهور به دنبال این هستند که توسعه علم و فناوری جایگاه مطلوبش را در کشور پیدا کند.

    معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر توفیقات خوبی داشته‌ایم به طوری که در رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های مربوط به صنایع جدید و نوین هستند مانند سلول‌های بنیادی، نانو و ... توانسته‌ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم و دستاوردهای بسیاری داشته باشیم.

    جهانگیری اضافه کرد: یکی از شاخص‌هایی که وجود داشته این است که کشورهایی که توسعه‌یافته شده‌اند سهم پژوهش به عنوان یک شاخص در تولید ناخالصی‌شان یک سهم دو درصدی تا 4 درصد دارد اما ما هنوز نتوانسته‌ایم در تامین منابع حرکت جدی به این سمت داشته باشیم که دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن دلایل این است که دولت یک نهاد بسیار بزرگی است و بخش اصلی بودجه را به خودش اختصاص می‌دهد و حقوق کارکنان دولت را می‌پردازد و متاسفانه در کشور ما به گونه‌ای است که کسی از دولت خارج نمی‌شود یعنی ورودی‌های متعددی دارد اما در مقابل هیچ خروجی مشاهده نمی‌شود.

    وی ادامه داد:‌ بالاخره در تمام دنیا می‌گویند طی یک دوره‌ای افراد بازنشست شده و از دولت خارج می‌شوند اما در کشور ما افراد هنگامی که به سن بازنشستگی می‌رسند یک پاداشی از دولت می‌‌گیرند که عدد بزرگی شده و پس از آن نیز از ردیف دیگری از بودجه حقوق بازنشستگی از دولت دریافت می‌کنند.

    جهانگیری گفت: در واقع بازنشستگان از دولت خارج می‌شوند اما از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می‌کنند که تقریبا هم‌اکنون بهترین صندوق‌های بازنشستگی بیش از 70 درصد حقوق بازنشستگان را از دولت می‌گیرند و در صندوق‌های دیگر از جمله صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح صددرصد حقوق پرداختی‌شان به بازنشستگان را از دولت می‌گیرند و این شرایط باعث شده حتی به حوزه‌هایی که دولت به صورت جدی باور دارد توسعه پیدا کند نتوانسته منابع‌ آن را به موقع پرداخت کند. از جمله همین موضوع تحقیقات و پژوهش که سهم‌ آن در تولید ناخالصی به یک درصد هم نرسیده است.

    جهانگیری افزود: برنامه‌های مختلف توسعه‌ای برای افزایش سهم توسعه علم و فناوری در تولید ناخالصی کشور در نظر گرفته شده است، در سند چشم‌انداز نیز تصریح شده است که ایران در سال 1404 به رتبه نخست علمی در منطقه دست پیدا کند در حالی که نصف عمر این سند هم تاکنون سپری شده و ما باید با تلاش مجدانه به این نقطه برسیم تا خوشبختانه مسیر توسعه علم و فناوری در کشور رو به رشد بوده اما رقبای ما هم در منطقه حضوری فعال دارند اما از سویی دیگر خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور مسیر روشنی را پیش روی ما قرارداده که می‌توانیم با یک برنامه منظمی به سمت توسعه علم و فناوری کشور  حرکت کنیم.

    وی افزود: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در موضوع توسعه علم و فناوری تاکید شده که باید به صورت جدی به آن توجه کنیم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از جهت‌گیری‌های ما دانش‌بنیان‌ کردن امور از جمله در بخش اقتصاد است.

    وی افزود: دانش‌بنیان در حوزه اقتصادی به این معناست که باید در حوزه های مختلف مربوط به اقتصاد مولفه دانش‌بنیان کردن را محقق کنیم مثلا حوزه نفت براساس این دانش اداره شود همچنین در حوزه کشاورزی باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و در این میان نقش دانشگاه‌ها نیز بسیار پررنگ می‌شود به طوری که اخیرا وزارت نفت در اقدامی با 10 دانشگاه برتر کشور کار مهمی انجام داد. بخش‌های مختلف نفت را به این دانشگاه‌ها واگذار کرد تا بنشینند و یک حوزه نفتی را از ابتدا تا انتهای آن را برعهده بگیرند تا بتوانند کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و ... را انجام دهند.

    وی تاکید کرد: یکی دیگر از جهت‌های دانش‌بنیان کردن اقتصاد همین پرداختن به علوم فنون جدید است. از جمله پرداختن به 4 علوم نوین کامل نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی که به طور جدی باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار بگیرد.

    جهانگیری خاطرنشان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری کار مهمی برعهده دارد که سازمان مدیریت در حد امکانات و بودجه باید کمک کند که ان‌شاءالله هم بودجه جاری و هم برنامه های توسعه‌ای آن را تامین کند تا دغدغه‌های مالی کم شود و نقش مهمی در توسعه این علوم داشته باشیم.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو