عصر بازار

فروش گاز و تامین منابع مالی از نگاه دکتر عقیلی

عصر اعتبار- دستیابی به رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی بر اساس پیش‌بینی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیازمند تامین سرمایه ریالی معادل ۷۲۰ هزار میلیارد تومان در سال است. این میزان سرمایه از چند محل باید تامین شود: محل اول درآمدهای مالیاتی است، محل دوم درآمد صادرات نفت و گاز است و محل سوم سرمایه‌گذاری خارجی.

فروش گاز و تامین منابع مالی از نگاه دکتر عقیلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دقت در اندازه سرمایه‌ای که از 3 محل یاد شده می‌توان به دست آورد نشان می‌دهد که با فرض بهترین شرایط هنوز راه درازی برای دستیابی به 720 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز رشد اقتصادی داریم. کارشناسان و فعالان اقتصادی ایران برای تامین منابع مالی راه‌های دیگری نیز پیشنهاد می‌کنند. به نظر می‌رسد راه ارایه شده از سوی دکتر پرویز عقیلی، بانکداری ورزیده و باسابقه ایرانی که معتقد است: «می‌توان از طریق گسترش بازار گاز طبیعی ایران به منابع مالی دست یافت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.
    کارشناسان بازار سرمایه و بازار گاز درباره پیشنهاد مدیرعامل بانک خاورمیانه نظر داده اندکه خلاصه نظرات ارایه شده چنین است:
    یکم: باید بپذیریم که دیدگاه ارایه شده از سوی مدیرعامل بانک خاورمیانه به دلیل کارشناسانه بودن باید در کانون توجه قرار گیرد. وی از معدود کارشناسان و بانکدارانی ایرانی است که عموما تعابیر کارشناسانه دارد و به دلیل اشراف بر مسایل مالی جهانی و منابع داخلی راه‌حل‌های اجرایی می‌دهد.
    دوم: راه‌حل ارایه شده از سوی مدیرعامل بانک خاورمیانه نیازمند برخی تحولات در مناسبات سیاسی خارجی است که پس از برجام و گسترش این مناسبات با اعضای اتحادیه اروپا که یکی از مشتریان بزرگ بالقوه خرید گاز ایران هستند اکنون کار ساده‌تری داریم.
    سوم: راه‌حل ارایه شده از چند جهت می‌تواند مفید باشد که فایده اصلی آن به جریان درآمدن منابع غنی گاز ایران است که اگر تا چند سال دیگر این اتفاق نیفتد دیگر شاید قابل استفاده نباشد.
    چهارم: راه‌حل ارایه شده جاذبه‌ای فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاری خارجی و حتی سرمایه‌گذاری داخلی دارد و اجرایی شدن آن می‌تواند به رونق سرمایه‌گذاری کمک کند.

    پیشنهاد دکتر عقیلی
    یکی از راه های تحریک اقتصاد کشور استفاده از ذخایر گازی کشور است. طبق آخرین آمار BP که دو اخیرا منتشر شده، ذخایر ثابت شده گاز ایران معادل 34 هزار میلیارد مترمکعب براورد شده که از روسیه که 32.3 هزار میلیارد مترمکعب و قطر که 24.5 هزار میلیارد مترمکعب است، بیشتر است.
    روسیه تقریبا بازار اروپا را در دست دارد و قیر هم با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که طی 20 سال گذشته داشته، تقریبا بازار گاز مایع را هم از نظر مقدار و هم حمل و نقل آن دراختیار دارد. بنابراین شاید بهتر است که ما یک حرکت کاملا متفاوت انجام دهیم. بنابراین اگر ما راهی را پیدا کنیم که گاز در کشور خودمان استفاده شود و محصولات آن اعم از محصولات پتروشیمی یا برق یا هر کالای دیگر صادر گردد هم کار ایجاد کرده‌ایم  هم در بعضی رشته‌ها تخصص جهانی پیدا کرده‌ایم و هم اقتصاد فعال شده است.
    یکی از عوامل مورد سوال سرمایه‌گذاران اعم از خارجی و داخلی قیمت خوراک یا گاز مصرفی کارخانه‌ها است. بنابراین اگر ما این عامل ریسک را به کل از معادله خارج کنیم و گاز را رایگان دراختیار فعالیت‌های اقتصادی جدید قرار دهیم سرمایه‌گذران فقط باید بازار آتی کالای تولید شده اعم از برق یا محصولات پتروشیمی را پیش‌بینی نمایند.
    البته در عوض گاز رایگان ما از روز اول بهره‌برداری مالیات بر درآمد از شرکت‌ها خواهیم گرفت اعم از صادرات یا مصرف داخلی دوره قراردادها ثابت مثلا 15 یا 20 ساله از روز امضا است و شرکت‌ها باید هر چه سریع‌تر کارخانه‌ها یا نیروگاه‌ها را به کار اندازند چون زمان را از دست خواهند داد. در پایان نرخ گاز بر اساس متوسط قیمت معادل بشکه نفت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو