عصر بازار

جهانگیری عنوان کرد؛

توافق اقتصاددانان درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تبدیل برنامه اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی گفت: برای اجرای برنامه های مهم نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم.

توافق اقتصاددانان درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری امروز د جلسه کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه دولت برای اجرای برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی نیازمند مشارکت جدی مردم است گفت: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود.

    معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه های مهم نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم اظهارداشت: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی موضوعات و محورهایی وجود دارد که برای اجرای برنامه های متناسب با آنها نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم و در غیر اینصورت به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت.

    جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود تا شاهد همراهی و مشارکت مردم در اجرای این برنامه مهم و تاثیرگذار باشیم. وی افزود: اگرچه برخی از کارها و برنامه ها بیش از آنکه با مردم مرتبط باشد، موضوعاتی اجرایی و مرتبط با وظایف سازمان ها و دستگاه های اجرایی است اما با این وجود نمی توان از نقش مردم در اجرای مناسب این برنامه ها غافل شد. ضمن آنکه نقش مردم در برخی از  برنامه ها همانند افزایش بهره وری بسیار پُررنگ تر است و از درون یک خانواده گرفته تا سطح جامعه، نقش و سهم مردم در رسیدن به اهداف مورد نظر، تعیین کننده و پُراهمیت است از اینرو جلب مشارکت مردم در تحقق برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی، اهمیت دو چندان دارد.

    وی ادامه داد: به رغم انتقاد برخی از افراد اما خوشبختانه سیاست های اقتصاد مقاومتی به گونه ای تنظیم شده که اغلب اقتصاددانان کشور با گرایش های مختلف درباره این سیاست ها اتفاق نظر دارند. جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی منتقدین دولت حتی یکبار هم سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه نکرده اند خاطرنشان کرد: این افراد براساس دیدگاه خود در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار نظر می کنند و دولت را به عدم پیگیری اقتصاد مقاومتی متهم می سازند.

    معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم برگزاری مرتب و مستمر جلسات کارگروه ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: انتظار ما از سازمان صدا و سیما به عنوان رئیس این کارگروه ملی این است که برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با مشارکت نخبگان و محققان کشور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد تا بتواند این موضوع را به عنوان یک گفتمان در میان آحاد جامعه حاکم کند.

    وی همچنین با تاکید بر لزوم راه اندازی تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: از مردم انتظار نداریم که اگر کالایی در داخل کشور تولید می شود و از کیفیت مناسب برخوردار نیست حتماً از آن استفاده کنند بلکه انتظار ما این است که توجه به تولیدات با کیفیت داخلی به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شود و اینگونه نباشد که برخی از  خانواده ها خرید کالاهای خارجی را به عنوان افتخار و برتری اجتماعی تلقی کنند.

    جهانگیری در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی برنامه ای بلندمدت است گفت: نباید انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی در کوتاه مدت و به طور کامل اجرا شود چرا که اجرای بندهای مختلف آن نیازمند بسترسازی و فراهم شدن مقدمات است که یکی از این مقدمات این است که اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی تبدیل شود.

    معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاست هایی است که نه تنها در مقطع فعلی می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد بلکه در سالهای آینده نیز فارغ از آنکه نامگذاری برای هر سال چگونه باشد، اقتصاد مقاومتی باید همچنان اولویت اول کشور باشد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در حوزه کتاب و سایر تولیدات فرهنگی ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه بر موضوعاتی نظیر تولید ملی، بهره وری، برانگیختن وجدان کاری در جامعه، مقابله با تجمل گرایی، بهره گیری از آیات قرآنی و معارف اسلامی و ارائه الگوی صحیح مصرف تمرکز دارد.

    علی جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینمایی نیز از کارهایی که براساس این محورها تولید شود، حمایت می کند و در هنرهای نمایشی، تجسمی، نقاشی و خوشنویسی هم باید اینگونه جهت گیری ها وجود داشته باشد.

    وی با تاکید براینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع چابک سازی و کاهش فرآیندها را دنبال می کند گفت: این وزارتخانه مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور است و در جلسات این شورا همواره موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید بوده است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم داشتن تعریف و درک مشترک از اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در این وزارتخانه به دنبال بررسی شیوه ها و راهکارهایی هستیم تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به یک گفتمان غالب در سطح جامعه تبدیل کنیم.

    وی افزود: خوشبختانه تقسیم کار مناسبی در میان دستگاه های مرتبط صورت گرفته و تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی، بسیج و آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد خود در این زمینه ارائه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو