عصر بازار

کاهش سکه با افت دلار

معامله‌گران ارزی محاسبه‌گر شدند

عصر اعتبار- روز دوشنبه، دلار دومین کاهش روزانه متوالی را تجربه کرد تا از محدوده ۳ هزار و ۵۴۰ تومان خارج شود. در سومین روز هفته، شاخص ارزی با ۵ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۵۳۵ تومان رسید. فعالان ارزی، افت قیمت را ناشی از پایین آمدن نرخ حواله درهم، ابلاغ مفاد بخشنامه ارزی و افزایش خالی فروشی در بازار ارز دانستند.

معامله‌گران ارزی محاسبه‌گر شدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، آغاز امکان خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها، این ذهنیت را در میان برخی معامله‌گران ارزی به وجود آورده که قیمت، توان افزایش بیشتر را ندارد. این دسته، احتمال خروج بخشی از تقاضا از بازار و افزایش عرضه را از عواملی دانستند که نگاه برخی از معامله‌گران را کاهشی کرد. با این حال، به اعتقاد فعالان، این نگاه به سرعت در بازار دوشنبه کمرنگ شد و معامله‌گران بیشتر محاسبه‌گر شدند. در این شرایط، معامله‌گران سعی کردند بیشتر از اخبار به عوامل بنیادی عرضه و تقاضا توجه کنند. همین موضوع موجب شد که در روز دوشنبه، قیمت کاهش زیادی را تجربه نکند. روز دوشنبه، همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 114 هزار تومان رسید. عامل دیگری که در افت سکه اثرگذار شد، پایین آمدن بهای طلای جهانی به زیر مرز هزار و 350 دلار بود.

    اختلاف جزئی با بازار

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 532 تومان آغاز کرد که کاهشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، پس از اعلام دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد به شبکه بانکی کشور، معامله‌گران غیررسمی در موقعیت فروش قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که در ساعات انتهایی روز یک شنبه قیمت افت بیشتری را تجربه کرد و اثر آن به ابتدای روز دوشنبه منتقل شد. پس از شروع کاهشی، قیمت در ادامه روز در مقطع کوتاهی وارد محدوده 3 هزار و 520 تومان نیز شد، ولی معامله‌گران در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند تا این ارز بار دیگر به محدوده 3 هزار و 530 تومان بازگردد و نهایتا با قیمت 3 هزار و 535 تومان به کار خود پایان دهد. این قیمت همچنان 5 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود و موجب ثبت دومین کاهش متوالی دلار شد.

    به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم و افزایش فعالیت خالی فروشان ارزی در کنار آغاز فعالیت بانک‌ها در بازار عواملی بودند که روز دوشنبه قیمت را در جهت کاهشی حرکت دادند. با این حال، معامله‌گران دلار در این روز بیشتر از اخبار سعی کردند اثر بنیادی حضور بانک‌ها در بازار را بررسی کنند. به گفته فعالان، یکی از علامت‌هایی که روز دوشنبه به وضوح در بازار رصد می‌شد، نرخ صرافی‌های بانکی برای دلار بود. یکی از حاضران در بازار اعتقاد داشت که نرخ صرافی‌های بانکی اختلاف چندانی با قیمت بازار نداشت و همین موضوع موجب شد که دید کاهشی در بازار تقویت بیشتری نشود. به گفته فعالان، در روزهای آینده، اثرات آغاز فعالیت بانک‌ها بر میزان عرضه و تقاضا، مسیر قیمت دلار را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که در شرایط فعلی، برخی بازیگران در انتظار آشکار شدن روند بازار معاملات خود را متوقف کرده و شماری دیگر بیشتر حالت محاسبه‌گرانه گرفته‌اند. محاسبه‌گران کسانی بودند که بیشتر از اخبار به‌دنبال اثرات واقعی یک خبر بر میزان عرضه و تقاضا بودند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو