عصر بازار

خسارت "۱۰۰ میلیارد دلاری" کودتای نافرجام ترکیه به اقتصاد این کشور

عصر اعتبار- وزیر بازرگانی و تجارت ترکیه در ارزیابی‌های اولیه خود گفته است،‌ کودتای نافرجام علیه دولت در ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی به اقتصاد کشور ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت زده است.

خسارت "۱۰۰ میلیارد دلاری" کودتای نافرجام ترکیه به اقتصاد این کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، بولنت تفنکچی، وزیر بازرگانی و اقتصاد ترکیه گفت، زمانی که جزئیات بیشتری منتشر شود، ممکن است این عدد و رقم‌ها بیشتر شود. براساس ارزیابی‌های اولیه، ضرر مالی و خسارت اقتصادی به کشور ناشی از کودتای نافرجام علیه دولت آنکارا 100 میلیارد دلار است. همچنین در میان مدت ممکن است هزینه‌های متفاوتی اعلام شود. به عنوان مثال، بسیاری از سفارشات خارجی لغو شده است. بسیاری از مسافران خارجی سفر به ترکیه را کنسل کرده‌اند. عاملان کودتای نافرجام متاسفانه با این کار باعث شدند تا تصویر یک کشور جهان سومی از ترکیه ایجاد شود. افرادی که شاهد حضور تانک‌ها در خیابان‌های ترکیه و بمباران پارلمان بوده‌اند،‌ دیگر به کشور ما نمی‌آیند. اینها همگی باعث ضرر اقتصادی به کشور می‌شود.

    وزیر بازرگانی و اقتصاد ترکیه در جمع خبرنگاران در آنکارا همچنین اعلام کرد: ما از این آزمون سخت موفقیت آمیز بیرون آمدیم و باید از مردم تشکر کنیم. اگر چنین کودتای در سایر کشورها رخ داده بود،‌ بازارها برای حداقل یک هفته تعطیل می‌شد. ترکیه در 15 ژوئیه سال جاری میلادی شاهد کودتایی بود اما تمامی بانک‌ها،‌ بازارها،‌ مغازه‌ها و مراکز تجاری تا روز دوشنبه همچنان باز بودند. ما شاهد افزایش قیمت اجناس نبودیم. البته ارزش سهام تا حدودی پایین آمد. مردم ترکیه استقامت و همدلی خود را علیه کودتا نشان دادند. خارجی‌ها پول زیادی از بازارهای ما خارج نکردند.

    تفنکچی ادامه داد: ما از موسسات گردشگری و سایر شهروندان می‌خواهیم تا اوضاع را درک کنند. ما کاملا می‌دانیم که بخش گردشگری ما با مشکل مواجه شده است اما از آنها می‌خواهیم تا در این برهه حساس و مشکل به ما کمک کنند. وقتی همه چیز به روال عادی بازگردد اوضاع درست می‌شود.

    این مقام ارشد وزارت بازرگانی و اقتصاد ترکیه گفت:‌ دولت ترکیه کمپین تشویقی خارج از کشور به راه انداخته است. بسیاری از هنرمندان، تجار، وزرشکاران و سیاستمداران قرار است در این کمپین ما را همراهی کنند. ما به زودی این روند را سازماندهی می‌کنیم و به دنبال همکاری اقتصادی با اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و تبادل ارز و کنفدراسیون تجار و صنایع ترکیه هستیم. ما باید درباره سازمان تروریستی فتح الله گولن در خارج از کشور به آنها بگوییم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو