عصر بازار

در ۴ ماه اول امسال به ثبت رسید

درآمد گردشگری ایران، ساعتی یک میلیون دلار

عصر اعتبار- «از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارز از ورود گردشگران خارجی به کشور بدست آمده که با این حساب، به دوسوم از اهداف برنامه رسیده‌ایم، چراکه قرار بود در این مدت درآمد ارزی حاصل از گردشگری بیش از چهار میلیارد دلار باشد.»

درآمد گردشگری ایران، ساعتی یک میلیون دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رئیس سازمان توسعه تجارت که در هم‌اندیشی جامعه تورگردانان بخش خصوصی و دولتی سخن می‌گفت، آمار درآمد ارزی حاصل از گردشگری در چهار ماه نخست امسال را 2.85 میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم گویای درآمد متوسط روزانه 23 میلیون دلار برای گردشگری کشورمان است.

    «ولی‌الله افخمی» با اشاره به انتقادهای مطرح شده از سوی تورگردان‌ها درباره کمبود حمایت از صنعت گردشگری در بیانی متقابل اظهار کرد: کار کردن و برداشتن موانع سخت است. مطمئنم اگر بیشتر به گشایش‌هایی که بعد از برجام حاصل شده بپردازیم، می‌توانیم این نوید را بدهیم که برخی موانع به مرور حذف خواهند شد.

    وی ادامه داد: توقع بر این است که تورگردان‌ها از موقعیت پیش‌آمده برای کشور بهره‌برداری مطلوب‌تر و برنامه‌ریزی بهتر داشته باشند. به عنوان نمونه هفته گذشته سفری به آستاراخان داشتم که با توجه به درخواست تجار ایرانی، دو پرواز در هفته به این مقصد برقرار شده است. اما این پروازها با کمبود مسافر مواجه است. یکی از تورگردان‌ها که در آن سفر همراه‌ ما بود برای جذب گردشگر از این مقصد اعلام آمادگی کرد. علاوه‌بر این می‌توان از این پرواز به عنوان کانِکشن روسیه و عمان برای جذب گردشگران روس به ایران استفاده کرد. در حالیکه اگر برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد، ممکن است یک خط هوایی را که قابلیت درآمدزایی برای کشور دارد از دست بدهیم.

    «افخمی» در ادامه سخنانش با اشاره به خواسته تورگردانان کشور برای اعمال معافیت مالیاتی در واردات خودروهای گردشگری اظهار کرد: محدودیتی برای ورود این خودروها به کشور نداریم، اما گاهی تقاضا برای معافیت مالیاتی است که این امکان‌پذیر نیست. طبق قوانین هر کالایی که به کشور وارد می‌شود، باید حقوق ورودیه‌ی آن را پرداخت کند.

    وی ادامه داد: ان‌شاءالله بانک‌ها کمک می‌کنند و منابع مالی را در اختیار قرار می‌دهند و امیدواریم سال دیگر در چنین هم‌اندیشی، شاهد شنیدن خبر تأمین خودروهای مناسب گردشگری باشیم.

    «افخمی» همچنین درباره جوایز صادراتی و حمایت‌هایی که سازمان توسعه تجارت می‌تواند از بخش گردشگری داشته باشد، توضیح داد: متأسفانه دولت با مشکلاتی مواجه است و در بسته حمایت‌های صادراتی قادر نبوده ریالی به سازمان توسعه تجارت بدهد. اگر کمک‌هایی هم به راه‌اندازی خطوط هوایی شود، مربوط به تأمین مالی سال گذشته است. اگر دولت ما را تأمین مالی می‌کرد حتما دربست همه آن را تقدیم بخش خصوصی گردشگری می‌کردیم.

    وی افزود: البته در بودجه سازمان توسعه تجارت منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده که اگر تخصیص یابد در چارچوب ضوابط موجود می‌توان ارائه کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی