عصر بازار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد

ایجاد ارزش افزوده، شرط ارایه تسهیلات بانکی

عصر اعتبار- تسهیلات بانکی در قالب طرح دولت برای تقویت تولید و خروج از رکود به بنگاه های کوچک و متوسطی تعلق می گیرد که توان ایجاد ارزش افزوده را داشته باشند.

ایجاد ارزش افزوده، شرط ارایه تسهیلات بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در برنامه تیترامشب شبکه خبر افزود: در سال های 92 تا 94 تلاش و تمرکز سیستم بانکی کشور به تامین سرمایه درگردش تولید معطوف بود. به عبارت دیگر درسالی که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، تیم اقتصادی دولت با توجه به رکود حاکم بر سیستم بانکی و صنعت کشور در یک برنامه هماهنگ توجه ویژه ای به صنایع کوچک و متوسط دارد و تلاش می کند با اعطای تسهیلات به بخش های تولیدی زمینه رونق اقتصادی را فراهم کند.

    وی در این گفت‌وگو که با حضور رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید برگزار شد،  افزود : البته این گروه از صنایع در در سال های گذشته مشکلات متعددی از جمله معوقات و چک های برگشتی داشتند و به دلیل همین مشکلات، بانک ها با توجه به تاکیدات و بخشنامه های بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می کردند . درچنین شرایطی دولت در اقدامی بی سابقه تصمیم گرفت شرایط را دست کم در سال 95 برای بنگاه های کوچک و متوسط تغییر دهد، به این ترتیب مقرر شد این گروه از صنایع از تسویه بدهی های معوق، پرداخت چک های برگشتی و رعایت نسبت مالکیت 25 درصدی مستثنی شده و بتوانند در سال جاری از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

    تسهیلات دهی باید هدفمند باشد
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، با بیان اینکه بانک مرکزی با ابلاغ این مصوبه به بانک های عامل و با عزم جدی برای اجرای صحیح آن تلاش کرده است گفت: البته درابتدای این فرآیند ناهماهنگی‌هایی وجود داشت، اما نباید فراموش کرد که سیستم بانکی تجربه ناموفقی مانند تسهیلات دهی به واحدهای زودبازده را در دولت قبل داشته است و با این تجربه حساسیت بانک مرکزی به طرح جدید عجیب به نظر نمی رسد. به عبارت دیگر بانک مرکزی بسیار حساس است که این تسهیلات به صنایعی تزریق شود که ارزش افزوده ایجاد می کنند، یعنی کالاهایشان فروش می رود و یا بازار صادراتی دارند.
    وی ادامه داد: به جز آنچه گفته شد بنگاه هایی هم وجود دارند که حائز شرایط هستند و پیش از این هم با بانک های عامل در ارتباط بوده اند و با مصوبه جدید می توانند تسهیلات را به خود اختصاص دهند البته در کنار این مشتریان قدیمی، بنگاه هایی که از طریق کارگروه های استانی اقدام می کنند و به شبکه بانکی معرفی می شوند در اولویت دریافت تسهیلات قرار می گیرند.

    3هزار میلیارد تومان تسهیلات دادیم
    میرمحمد صادقی با اشاره به اختلاف آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و بانک مرکزی تصریح کرد : از ابتدای سال تا امروز حدود 4300  واحد صنعتی و معدنی تسهیلات بانکی دریافت کرده اند که رقمی بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان را شامل می شود. نکته دیگر این که رقم 16 هزار میلیارد تومانی که به عنوان بودجه مکفی برای پرداخت تسهیلات به 7500 واحد کوچک و متوسط اعلام شده سقف تسهیلات بانکی به این واحدها نیست، یعنی با توجه به منابع بانکی که پیش بینی شده، حتی اگر این طرح به منابع مالی بیشتری نیاز داشته باشد قابل پرداخت خواهد بود.
    وی افزود: البته این امر در صورتی امکان پذیر است که انتظارات بانک مرکزی در خصوص جهت دهی به تسهیلات محقق شود یعنی بخشی از تسهیلاتی که همیشه و هر سال پرداخت می شده این بار به سمت بنگاه های کوچک و متوسط که تنها مشکل آن سرمایه در گردش است حرکت کند.
    به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در سال 94 بالغ بر 417 هزار تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت شد. با فرض این که نیمی از این رقم تسهیلات تمدیدی یا تجدیدی بوده می توان نتیجه گرفت که حدود 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صورت نقدی در اختیار بخش های تولیدی و صنعتی قرارگرفته است.
    میرمحمد صادقی با بیان اینکه در طول سه ماه ابتدایی سال جاری هم  حدود 93 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات به صورت کلی پرداخت شده که سهم صنعت و معدن از این رقم 28 هزار و 400 میلیارد تومان است افزود: این آمارها حاکی از این است که بالغ بر 31 درصد تسهیلات بانکی ، به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است. دریافت کننده مابقی تسهیلات هم آن طور که گفته می شود صرفا بخش خدمات نیست چون اولاً بخش هایی مانند مسکن و کشاورزی هم از این تسهیلات استفاده می کنند و متقاضی دریافت آن هستند از سوی دیگر به اعتقاد بانک مرکزی بخش هایی از گروه خدمات اصولا مرتبط با بخش تولید است؛  به عبارت دیگر بخشی از سرفصل های خدمات هم به صنایع و معادن کمک می کند.
    میرمحمد صادقی معتقد است که ضروری به نظر می رسد بخشی از سرفصل ها از جمله سرفصل های بخش خدمات در نظام بانکی کشور تغییر کند.

    سامانه تنها راه تسهیلات دهی نیست
    وی در خصوص انتقادهای وزیر صنعت از کاهش تسهیلات بخش صنعت و معدن و افزایش 50 درصدی تسهیلات بخش خدمات تصریح کرد: نکته اول این که آمار وزارت صنعت که حاکی از سهم 25 درصدی صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداخت شده و کاهش این سهم است متعلق به اولین ماه سال بود و این سهم در سه ماه ابتدایی سال به 31 درصد رسیده است. از سوی دیگر ما بارها در شورای پول و اعتبار و نیز در کارگروهی که هر هفته در وزارت صنعت ، معدن و تجارت  تشکیل می شود در خصوص تقسیم بندی مابقی تسهیلات و تعریف سرفصل های گروه خدمات توضیحات لازم و قانع کننده را ارائه کرده ایم.
    به گفته وی، از نظر بانک مرکزی طرحی که بنا بود بر اساس آن تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط تزریق شود تنها از طریق ثبت در سامانه اجرایی نمی شد یعنی بر اساس طرحی که به بانک ها ابلاغ شده، تسهیلات دهی هم از طریق بانک ها و هم از طریق سامانه انجام می شود. بر اساس همین اصل در مجموع و از دو راهی که گفته شد 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط پرداخت شده است . بنابراین آمار بانک مرکزی و وزارت صنعت متفاوت نیست بلکه بانک ها تسهیلاتی که خارج از سامانه پرداخت کرده اند را هم در فهرست تسهیلات دهی به بنگاه های کوچک و متوسط قرار داده اند.
    مدیرکل اعتبارات بانکی مرکزی افزود : امسال هدف دولت پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط است به این منظور هم دو کانال را انتخاب کرده ایم اما فراموش نکنیم که در این بین وسیله اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که به هدف تعیین شده دست یابیم.
    وی یادآورشد:  آمار مرکزی نشان می دهد  4300 واحد کوچک و متوسط توانسته اند از تسهیلات بانک ها استفاده کنند. از میان این بنگاه ها هم گروهی از سوی کارگروه ها معرفی شده اند و گروهی هم از قبل مراوداتی با بانک های عامل داشته و توانسته اند با توجه به تخفیف های ارائه شده، به صورت مستقیم از تسهیلات دهی بانک ها استفاده کنند.
    میرمحمدصادقی با اشاره به فیلترهای متعدد موجود برای غربال متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی تاکید کرد : در مرحله اول پرونده متقاضیانی که نام آن ها در سامانه به ثبت رسیده در کارگروه های استانی بررسی می شود و نتیجه این بررسی در اختیار بانک ها قرار می گیرد و این بار بانک ها هستند که با توجه به معیارهای خود شرایط آن ها را احراز می کنند. در مرحله بعدی در صورت رد درخواست، بانک عامل باید دلایل رد خود را به بانک مرکزی ارائه کند. همه این وسواس هم به دلیل وجود تنگنای مالی صورت می گیرد به این امید که  تسهیلات محدود تنها به بنگاه هایی اختصاص یابد که قطعا قادر هستند ارزش افزوده ایجاد کنند. ضمن این که اگر با وجود شرح دلایل رد درخواست از سوی بانک ها، بانک مرکزی به این نتیجه برسد که واحد صنعت و معدنی  حائز شرایط است بانک، به سرعت موظف به پرداخت می شود.
    وی با انتقاد از ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت در سامانه بهین یاب بدون هماهنگی با بانک مرکزی، از تبعات منفی این سیاست و توقع آفرینی آن ابراز نگرانی کرد و افزود: خود وزارت صنعت از ثبت نام اولیه 25 هزار متقاضی خبرداده ولی واقعیت این است که این رقم تا 36 هزار هم افزایش یافته بود هرچند که برخی از آن ها اصولا تقاضایشان را پیگیری هم نکردند و بسیاری دیگر هم در طی مراحل سنجش از دور خارج خواهند شد با اینهمه باید دقت کنیم تسهیلات به سمت واحدهایی حرکت کند که تنها مشکل آن ها کمبود نقدینگی است.
    میرمحمد صادقی افزود: به بانک ها اعلام شده ظرف 15 روز تا یک ماه باید درخصوص متقاضیان اعلام نظر کنند بر این اساس تا امروز حدود 4 هزار بنگاه متقاضی به بانک ها معرفی شده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو