عصر بازار

تلاش جدید ژاپن برای رهایی از رکود اقتصادی

عصر اعتبار- ژاپن با اجرای سیاست های جدید مالی و پولی می کوشد تا ضمن برون رفت از رکود اقتصادی، شرایط را برای کشور با توجه به متغیرهایی چون بیرون رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد به دلیل حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان آماده کند.

تلاش جدید ژاپن برای رهایی از رکود اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، از جمله این تلاش ها می توان به تلاش های بانک مرکزی این کشور اشاره داشت که اعلام کرده است سیاست های مالی تسهیل خواهد شد.
    با این حساب دولت توکیو هم در حال برنامه ریزی برای اختصاص یک بودجه هنگفت 265 میلیارد دلاری است که البته در حقیقت یک بسته محرک اقتصادی برای پیشبرد اقتصاد این کشور محسوب می شود.
    «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از سال 2012 میلادی که قدرت را در اختیار گرفت اعلام کرد برای اجرای برنامه های اقتصادی کلان و جدید تلاش خواهد کرد.
    بسته محرک اقتصادی یکی از مهمترین برنامه های این کشور محسوب می شود که به تازگی اعلام شده و بانک مرکزی در حال کار بر روی آن است و دیروز (سه شنبه) بخشی از آن به مبلغ حدود 132 میلیارد و 40 میلیون دلار (13.5 هزار میلیارد ین) تصویب شد.
    ژاپن به دلیل گره خوردن اقتصاد این کشور به اقتصاد کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای دیگر از مسائلی چون کودتا در ترکیه و یا برگزیت ضربه می خورد و به همین دلیل دولت می خواهد با تزریق پول وضعیت داخلی را بهبود بخشد.
    افزون بر این دولت می کوشد تا برنامه اقتصادی را به سمتی حرکت دهد که نهایتا باعث تثبیت نرخ «ین» (واحد پول این کشور) در کشور شده و بتواند رشد اقتصادی را به پیش سوق دهد.
    بانک مرکزی هم در نشست ماه جولای خود اعلام کرد که ما باید سیاست های مالی را تسهیل کنیم در غیر این صورت به رشد داخلی کمکی نخواهد شد.
    همزمان روزنامه «ژاپن تودی» گزارش کرده است که بسته محرک اقتصادی می تواند تا اندازه زیادی تاثیرات منفی برگزیت را کاهش دهد.
    مقام های بانک مرکزی و شخص «آبه» بارها از شکل گیری پدیده جدید برگزیت در اروپا ابراز نگرانی کرده اند.
    نشریه «ساوت چاینا» در این باره از هنگ کنگ گزارش کرده است که دولتمردان ژاپنی در حال کار بر روی جزییات این بسته هستند که بخصوص پس از برگزیت تدوین شده است.
    بانک مرکزی ژاپن در بیانیه ای آورده است که دولت با این بسته می تواند به تثبیت نرخ ارز کمک کرده و به سرمایه گذاران و تاجران امکان بدهد تا در بازار اوراق بهادار مشارکت فعالی داشته و صادرکنندگان نیز می توانند برنامه ریزی منسجم تری برای صادرات داشته باشند.
    دولت به دلیل اینکه سرمایه گذاران اعتماد خود را به اقتصاد از دست داده اند تحت فشار است و از سوی دیگر نرخ «ین» (واحد پول ژاپن) ممکن است در برابر دلار بیش از اندازه تضعیف شود در صورتی که این روند هم برای ژاپن مساعد نیست.
    آمارها نشان می دهد که هر 105 «ین» برابر یک دلار معامله می شده است اما در هفته گذشته به بیش از 106 ین در برابر دلار رسیده است که این نشانه ای از نبود اعتماد کافی به سیاست های اقتصادی آبه است.
    با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ژاپن به رغم همه مشکلات و با وجود برگزیت می تواند با این بسته جدید اقتصادی بسیاری از مشکلاتش را رها کرده و به رکودی که در بخش مصرف سرایت کرده و باعث شده است تا مردم کمتر تقاضا برای کالا داشته باشند، پایان دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو