عصر بازار

معاون نظارتی بانک مرکزی:

دستورالعمل کارت‌های اعتباری برنزی، نقره‌ای و طلایی خرید به‌زودی ابلاغ می‌شود

سقف اعتبار ۵۰ میلیون تومان

عصر اعتبار- معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: کارت‌های اعتباری برنزی، نقره‌ای و طلایی مبتنی بر عقد مرابحه تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای تخصیص اعتبار به هموطنان در نظر گرفته شده که در آینده نزدیک به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

دستورالعمل کارت‌های اعتباری برنزی، نقره‌ای و طلایی خرید به‌زودی ابلاغ می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، فرشاد حیدری در همایش رسیدگی به مسائل پولی و بانکی که دیروز با حضور پسندیده معاون دادستان و سرپرست دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی و جمعی از مدیران بانک‌ها در بانک مرکزی برگزار شد، با اشاره به چشم انداز اقتصادی کشور اظهارداشت: در حال حاضر چشم انداز اقتصادی کشور، دستیابی به تورم تک رقمی و در ادامه کاهش این نرخ به سمت 5 درصد و ایجاد رونق در اقتصاد کشور است و شبکه بانکی و در رأس آن بانک مرکزی برای تحقق این مهم نقش بسیار مهمی دارد.

    وی درخصوص لزوم رعایت نرخ های سودسپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار توسط بانک‌ها گفت: نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات تابعی از شرایط اقتصادی و بازدهی بخش‌های مختلف اقتصاد است.

    معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: هدف بانک مرکزی کاهش نرخ تورم و ایجاد رونق در اقتصاد است و در این راستا دقت بیشتری در اعطای تسهیلات به فعالین اقتصادی خوش نام و معتبر و مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در بانک‌ها دارد تا زمینه پرداخت سود مناسب به سپرده‌گذاران و تامین منافع مشروع سهامداران را فراهم کند.

    وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت اصول حاکمیت شرکتی توسط بانک‌ها گفت: رعایت همه جانبه اصول حاکمیت شرکتی موجب می‌شود از دخالت خارج از موارد قانونی سهامداران عمده در امور بانک‌ها کاسته شود. در این باره لازم است سهامداران عمده بر اساس قانون و از طریق مجامع در مدیریت بانک‌ها اعمال نظر کرده و در عملیات اجرای که بر عهده هیات مدیره بانکهاست مداخله نکنند.

    معاون نظارتی بانک مرکزی ضمن اشاره به لزوم شفافیت و رعایت حقوق تمام ذی‌نفعان در بانک‌ها گفت: در صورت‌های مالی بانک‌ها باید حقوق ذی‌نفعان اعم از سپرده‌گذاران و سهامداران به صورت شفاف در نظر گرفته شود.

    وی افزود: بخش نظارت بانک مرکزی قصد دخالت در امور جزئی بانک‌ها را ندارد اما از مدیران بانک‌ها به ویژه بخش بازرسی انتظار می‌رود وظایف خود را در این باره به خوبی انجام دهند.

    حیدری با ابراز خرسندی از شکل گیری دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی، اظهار کرد: در گذشته یکی از مشکلات شبکه بانکی عدم وجود شعب تخصصی پولی و بانکی در مراجع قضایی بود و این امر موجب می شد رسیدگی به این موارد به صورت تخصصی صورت نگیرد.

    وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز شاهد هستیم که مقامات عالی‌رتبه قضایی این مطالبه شبکه بانکی از دستگاه قضایی را اجابت کرده‌اند که در همین فرصت از همه دست اندرکاران مربوطه کمال قدردانی را داریم.

    معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت اجرای دو قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم گفت: اجرای درست این قوانین، یکی از الزامات مهم در برقراری روابط بانکی بین‌المللی است و لازم است دولت با ارائه لایحه مربوطه و مجلس شورای اسلامی با تکمیل قانون و مراجع قضایی و نیز بانک‌ها با اجرای درست این قانون، نقش خود را در این باره ایفا کنند.

    وی پدیده ورشکستگی صوری را یکی از مشکلات نظام بانکی خواند و در این‌باره اظهار کرد: برخی از گیرندگان تسهیلات با مراجعه به مراجع قضایی و ارائه اطلاعات غیرصحیح، احکام ورشکستگی دریافت می‌کنند. این امر موجب ضایع شدن حقوق سپرده گذاران و سهامداران می‌شود انتظار می‌رود برای جلوگیری از این مشکل، بانک‌ها در ارائه تسهیلات با دقت نظر بیشتر اقدام کنند.

    حیدری از تعیین تکلیف کارمزدهای بانک‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر رسیدگی به کارمزدهای بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و تا چند ماه آینده، جزئیات آن به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد. همچنین در حال حاضر کارت‌های اعتباری برنزی، نقره‌ای و طلایی مبتنی بر عقد مرابحه تا سقف 50 میلیون تومان برای تخصیص اعتبار به هموطنان در نظر گرفته شده که در آینده نزدیک به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

    وی لزوم مشارکت فعال بخش حقوقی قبل از اتخاذ تصمیمات اعتباری و سرمایه گذاری بانکها را یادآور شد و گفت: امروزه در فعالیت‌های مالی باید بخش حقوقی بانکها در تصمیم گیری‌ها حضور فعال داشته و از جزئیات اطلاع یابند.

    همایش رسیدگی به مسائل پولی و بانکی با هدف تبادل نظر پیرامون آسیب‌ها و تهدیدهای پیش روی نظام بانکی، پیشگیری از وقوع جرایم بانکی، عملیاتی شدن اجرای قانون مبارزه با پولشویی و آئین‌نامه اجرایی آن برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو