عصر بازار

اونس برای تثبیت خود در محدوده ۱۳۶۰ تلاش می‌کند

قدرت‌نمایی فنی فلز زرد

عصر اعتبار- اونس در نخستین روزهای کاری ماه آگوست در حال تثبیت خود در محدوده ۱۳۶۰ دلار بوده است.

قدرت‌نمایی فنی فلز زرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1350 جهش کرده بود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، اول و دوم آگوست، روی قیمت‌های 1352 و 1363 دلار ایستاد تا روز چهارشنبه نیز با قیمت 1364 دلار آغاز شود ولی قیمتی که تا ساعت 6:30 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1359 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    جهش سه‌شنبه

    جهش 11 دلاری روز سه‌شنبه که بهای اونس را روی اوج 3 هفته‌ای نگه داشت عمدتا ناشی از تضعیف دلار و قدرت فنی طلا بود. روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه افت ارزش دلار به فلز زرد کمک کرد و همزمان جهش اخیر بهای اونس طلا، چهره فنی این کالای گرانبها را نیرومند نگه داشت. اما سه‌شنبه دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد. روز سه‌شنبه بهای نفت خام با وجود رشد ابتدای روز دوباره افت کرد و به کف 5 هفته‌ای رفت. در آن سو، قرار گرفتن شاخص دلار بر کف 4 ماهه فشار نفت را خنثی کرد. بازارهای جهانی سهام روز سه‌شنبه با نگرانی از تحت فشار قرار گرفتن دوباره قیمت نفت با افت روبه‌رو شدند. سقوط قیمت نفت می‌تواند بر کل اقتصاد جهان اثر ضدتورمی داشته باشد. بورس‌های اروپایی به اخباری درباره سلامت بانکی ایتالیا هم واکنش نشان دادند. بورس‌های آسیایی هم با توجه به وضعیت اقتصاد ژاپن افت کردند. بانک مرکزی ژاپن سه‌شنبه محرک‌های مالی به ارزش 274 میلیارد دلار را معرفی کرد که نشان می‌داد چشم‌انداز اقتصاد این کشور هنوز مثبت نیست.

    در محدوده 1360

    اونس طلا روز چهارشنبه را در میانه‌های محدوده 1360 دلار آغاز کرد و بعد نوسان‌های خود را در همین بازه پی گرفت. صبح روز گذشته رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل می‌کردند تا فنی‌های بازار طلا دست بسته‌تری داشته باشند. با این همه امید به روند کوتاه‌مدت طلا کاملا مشهود بود. علاوه بر امید فنی، افت بورس‌ها نیز باعث ورود سرمایه بیشتر به بازار طلا شد. افت بازارهای سهام تا حد زیادی ناشی از انتشار داده‌های بد از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. دولت آمریکا جمعه هفته گذشته اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماه دوم سال 2016 معادل 2/ 1درصد رشد کرده است. پیش از آن نیز میزان سفارشات کالاهای بادوام ارقام بدی داشت. احیای ضعیف اقتصاد آمریکا و چالش‌های متعدد در اقتصاد جهان باعث می‌شود که افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا دشوار باشد و این امر به ضرر دلار و به نفع طلا تمام می‌شود. اما زمان انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو تنها عامل ابهام در اقتصاد جهان نیست. تشدید نااطمینانی‌های بین‌المللی تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا و نقره داشته است.

    در این شرایط یک فعال بازار فلزهای گرانبها می‌گوید می‌توان نسبت به ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا و نقره تا پایان امسال امیدوار و خوش‌بین بود ولی چشم‌انداز بازار فلزات گرانبها همچنان نامطمئن است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف، اوکتاویو آلویدرز، رئیس شرکت معدنی فرانسیلو معتقد است: «افزایش قیمت فلزات گرانبها به خصوص طلا و نقره از ابتدای امسال تاکنون، یک شگفتی بوده است. من افزایش تدریجی قیمت فلزات گرانبها در سال 2016 میلادی را پیش‌بینی کرده بودم، ولی به نظر می‌رسد تشدید نااطمینانی‌های جهانی تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا و نقره داشته است. قیمت طلا و نقره می‌تواند به روند صعودی طی ماه‌های آینده نیز ادامه دهد.» قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 26 درصد رشد داشته و قیمت هر اونس نقره نیز با رشد 48 درصدی روبه‌رو شده است. نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری و فیزیکی طلا و سایر فلزات گرانبها داشته است. فرنسیلو می‌افزاید: «افزایش قیمت جهانی فلزات گرانبها تاثیر زیادی بر افزایش ارزش سهام و سود شرکت‌های معدنی داشته است و می‌توان انتظار داشت که این روند مثبت عملکرد مالی شرکت‌های معدنی در 6 ماه دوم نیز ادامه خواهد یافت، ولی چشم‌انداز بازار فلزات گرانبها در ماه‌های آینده همچنان نامطمئن است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی