عصر بازار

اقتصاد ایران در رکود نیست

رونق به اقتصاد بازگشته است

عصر اعتبار- پیش از برجام روابط بیمه‌های خارجی با ایران به دلیل تحریم ها محدود و در پاره‌ای موارد قطع شده بود و اگر شرکتی اروپایی با ایران کار می‌کرد آمریکا برایشان مشکل بوجود می‌آورد.

اقتصاد ایران در رکود نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایلنا در مورد دستاوردهای برجام در حوزه بیمه و بانک گفت: در زمان تحریم‌ها شرکت‌های کشتیرانی ایرانی ‌حمل بار ، نمی‌توانستند در خارج از کشور بیمه شوند اما با اجرای برجام این معضل حل شد و شرکت‌ها از این پس می‌توانند با بیمه های خارجی کار کنند، این در حالی است که پیش از برجام روابط بیمه‌های خارجی با ایران به دلیل تحریم ها محدود و در پاره‌ای موارد قطع شده بود و اگر شرکتی اروپایی با ایران کار می‌کرد آمریکا برایشان مشکل بوجود می‌آورد.

    وی با اشاره به حل شدن برخی از موانع بانکی نیز افزود: بسیاری از موانع از بین رفته و هم اکنون تجار می‌توانند اعتبارات اسنادی باز کنند و مبادله کالا نیز به راحتی صورت می‌گیرد و این اتفاق مبارک با چانه‌زنی‌های آقای ظریف وزیر امور خارجه رخ داد و شرایط اقتصادی رو به عادی شدن است.

    وی با بیان اینکه این موضوع به سرعت صورت نمی‌گیرد و زمانبر خواهد بود، افزود: یکسری از تحریم‌ها همچنان وجود دارد زیرا مربوط به تحریم‌های اولیه می‌شود و ارتباطی با برجام ندارد. اما روابطی که قطع شده بود دوباره برقرار شده و تا رسیدن به نتایج مثبت کمی به زمان نیاز است.

    تقوی تصریح کرد: آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل گرفت نرخ تورم 40 درصد و رشد اقتصادی منفی بود و ایشان تمام تلاش خود را برای مثبت کردن این نرخ انجام داد تا نقل و انتقالات و معاملات به زمان قبل از احمدی نژاد برگردد و این دوره انتقال کمی زمانبر خواهدبود.

    این اقتصاددان در مورد وضعیت رکودی گفت: افرادی که مدعی هستند اقتصاد ایران هم اکنون در رکود بسر می‌برد اشتباه می‌کنند. زمانی که نرخ رشد منفی به سمت مثبت شدن در حرکت است دوره رونق آغاز شده و این موضوع را بنده بارها در کلاس های دانشگاه تدریس کرده‌ام و در کتاب نظریه ادوار تجاری نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام و این افراد می توانند این کتابها را مطالعه کنند.

    وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی منفی 3 درصدی زمان احمدی نژاد هم اکنون مثبت شده و این مسلما رکود نیست و در اقتصاد به آن رونق گفته می شود.

    این اقتصاددان در خاتمه افزود: رکود زمانی است که در سرپایینی هستیم نرخ رشد 4 درصدی زمانی که به منفی 3 درصد در زمان احمدی نژاد رسید رکود وجود داشت ولی زمانی که نرخ رشد سربالایی است به آن رکود نمی‌گویند بلکه دوره رونق خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو