عصر بازار

روسیه خواستار ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اورآسیا و ایران شد

عصر اعتبار- رئیس جمهور روسیه گفت: «ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اورآسیایی و ایران می تواند شتاب قابل توجی به قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری بین روسیه و ایران بدهد.»

روسیه خواستار ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اورآسیا و ایران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آذرتک آذربایجان گفت، ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اروآسیایی می تواند شتاب قابل توجهی به توسعه مبادلات تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه ببخشد.
    پوتین گفت: «ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اورآسیایی و ایران می تواند شتاب قابل توجی به قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری بین روسیه و ایران بدهد. گروه تحقیق مشترک، که جزئیات پارامترهای یک توافق احتمالی را مورد مطالعه قرار خواهد داد، کار خود را آغاز کرده است.»
    «ما همچنین علاقمند به تقویت شراکت با تهران در مسائل منطقه ای هستیم. ما این موضوع رابه عنوان یک فاکتور مهم در حفظ ثبات و امنیت منطقه ای بزرگ از آسیای میانه و منطقه خزر تا خاورمیانه تلقی می کنیم. ما به حمایت از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای ادامه می دهیم.»
    رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: «ایران شریک دراز مدت روسیه است. ما معتقدیم روابط دوجانبه از کاهش تنش ها حول ایران پس از توافق هسته ای، منتفع خواهد شد.»
    «اول از همه، ما قصد داریم به تقویت همکاری تجاری و اقتصادی ادامه دهیم. در جریان سفر من به تهران در 23 نوامبر سال گذشته، و مذاکراتم با آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران و حسن روحانی، رئیس جمهوری، من دریافتم که رهبران ایران واقعا در این رویکرد با ما همنظرند...بنابراین از طریق تلاش های جمعی ما قصد داریم حجم مبادلات تجاری دوجانبه را افزایش دهیم. در 5 ماهه نخست امسال، حجم مبادلات 70 درصد افزایش داشته و به 855 میلیون دلار رسیده است.»
    رئیس جمهوری روسیه افزود، پروژه های مشترک بزرگ در زمینه نفت و گاز و فضا و صنایع برق توسعه پیدا کرده است. «برای مثال، روسیه قصد دارد 2 وام دولتی به مبلغ 2.2 میلیارد دلار برای تامین مالی ساخت یک نیروگاه حرارتی در نزدیکی شهر بندرعباس در ساحل خلیج فارس و برقی سازی بخش قمصر-اینچه بورون خط ریلی در شمال شرق ایران به این کشور اعطا کند.»
    «در برخی حوزه ها، همکاری های ایران و روسیه ماهیت استراتژیک پیدا کرده است. این به ویژه در زمینه همکاری مشترک در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای صحت دارد. اولین نیروگاه هسته ای ایران، یعنی نیروگاه بوهشر بر مبنای فن آوری روسی ساخته شد. برنامه ریزی ها برای ساخت 8 نیروگاه هسته ای دیگر توسط متخصصان روسی در ایران مورد توافق قرار گرفته است... ما همچنین به شرکای ایرانی ما در اجرای توافق هسته ای از جمله فرآوری اورانیوم غنی شده و تبدیل تاسیسات به مراکز تولید ایزوتوپ های پایدار کمک خواهیم کرد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو