عصر بازار

فروش اوراق بهادار برای تسویه مطالبات گندم‌کاران

عبور از خودکفایی گندم و تلاش برای صادرات ۲ میلیون تن گندم مازاد

عصر اعتبار- معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران، گفت: مطالبات خرید کشاورزان برای خرید تضمینی گندم تا یک ماه آینده پرداخت شده و در این هفته قرار است مقداری اوراق بهادار برای تأمین اعتبار به فروش برسد.

فروش اوراق بهادار برای تسویه مطالبات گندم‌کاران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، در مورد پرداخت و تسویه هزینه خرید گندم به کشاورزان، گفت: امسال برآورد کرده بودیم که خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن بگذرد، که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش خواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشترین رقم خرید تضمینی نسبت به 8 سال قبل از آن انجام شده، خاطرنشان کرد: تولید گندم در کشور امسال به 13 میلیون تن می‌رسد که تا حدود 11 میلیون تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

    به گفته معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران، امسال از مرز خودکفایی گندم که 11 میلیون تن است، عبور کرده‌ایم و ستاد تنظیم بازار در کنار دولت در حال برنامه‌ریزی برای صادرات گندم است.

    عباسی معروفان در مورد نحوه پرداخت‌ پول خرید تضمینی گندم از کشاورزان نیز این گونه توضیح داد که دولت برای خرید 10 میلیون تن گندم 14 هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی کرده که تا به امروز 50 درصد آن پرداخت شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان فصل تابستان تمام این رقم را با کشاورزان تسویه کنیم.

    وی این را هم گفت که ما در خرید تضمینی باید در عرض دو، سه ماه تمام پول گندم را به کشاورزان بپردازیم، در حالی که در طول یک سال پول آن به ما برمی‌گردد که در این حالت تحت فشار قرار داریم.

    معاون شرکت بازرگانی دولتی در مورد عدم پرداخت مطالبات خرید تضمینی توسط دو بانک خصوصی، گفت: بانک‌های خصوصی در این زمینه تکلیف قانونی ندارند و دولت طبق مقررات بانک مرکزی نمی‌تواند برای این بانک‌ها تعیین تکلیف کند که تسهیلات مالی بابت پرداخت مطالبات کشاورزان بپردازند.

    وی افزود: دولت از 6 هزار میلیارد تومانی که قرار است به طور مستقیم برای خرید تضمینی گندم بپردازد، تاکنون هزار و 500 میلیارد تومان را پرداخت کرده و از این هفته قرار است، مقداری اوراق بهادار برای تأمین اعتبار خرید تضمینی گندم به فروش برسد.

    عباسی معروفان در مورد تمایل روس‌ها برای صادرات گندم به ایران، گفت: از آنجایی که در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، از ابتدای بهمن سال گذشته ممنوعیت واردات گندم به کشور برقرار شده است، مگر در مواردی که مجوز برای ورود موقت و صادرات مجدد انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی