عصر بازار

عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی ایران:

دیگر شاهد رونق گذشته مسکن نخواهیم بود

عصر اعتبار- عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ایران اعتقاد دارد که با توجه به وضعیت کنونی ساختمان‌سازی در کشور، سرمایه‌گذاری در مسکن و پروژه‌های مسکونی به پایان راه خود رسیده است و دیگر شاهد رونق گذشته این بخش نخواهیم بود.

دیگر شاهد رونق گذشته مسکن نخواهیم بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجید ولدان افزود: وضعیت هر کالایی را میزان عرضه و تقاضای آن در بازار تعیین می‌کند. امروز میزان عرضه ساختمان در بازار بسیار بیشتر از تقاضا است و رفع این مشکل نیازمند سرمایه‌های عظیمی خواهد بود.

    وی که در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا سخن می‌گفت، تصریح کرد: به اعتقاد اکثر صاحب‌نظران اقتصادی امروز برای بازگرداندن رونق به بازار مسکن نیازمند تزریق حداقل 50 هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم تا افراد توان خرید واحدهای موجود را پیدا کرده و ساختمان‌سازی باز رونق بگیرد. هیچ بانکی چنین سرمایه‌ای را نمی‌تواند تامین و تزریق کند.

    ولدان اعتقاد دارد اگرچه پیش‌بینی تسهیلات بانکی 120 تا 160 میلیون‌تومانی در تهران و سایر کلان‌شهرها برای خرید مسکن، اقدام خوبی است اما بالا بودن اقساط این تسهیلات،‌ دامنه برخورداری افراد را بسیار کم خواهد کرد.

    عضو هیئت رئیسه نظام مهندسی استان فارس تصریح کرد: امروز حداقل 400 هزار واحد مسکونی در تهران و 40 هزار واحد مسکونی در شیراز و به تناسب تعداد فراوانی واحدهای مسکونی در کلان‌شهرها و شهرهای کشور فاقد خریدار و خالی است.

    او در عین‌حال تاکید دارد که برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند تلاش برای رونق بخش مسکن هستیم زیرا بالغ بر 40 درصد اقتصاد کشور در بخش مسکن راکد و بر زمین مانده است و پیش‌بینی تسهلاتی که مد نظر دولت قرار دارد، تنها راهکار موثر برای حرکت چرخ‌های تریلر برزمین مانده اقتصاد مسکن نیست.

    ولدان با قبول اینکه ساختمان‌سازی به نوعی ایجاد اشتغال را به‌دنبال دارد، تاکید کرد: ساختمان‌سازی به‌هیچ عنوان تولید محسوب نمی‌شود، تولید یعنی ایجاد صنایعی که ده‌ها سال زمینه اشتغال پایدار افراد زیادی را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد کند یا راه افتادن چرخ‌های صنعت گردشگری که سبب‌ساز مشاغل زیادی خواهد شد.

    او گفت: برای رونق مسکن باید خریدار واحدهای مسکونی وجود داشته باشد و این هدف زمانی محقق می‌شود که افراد دارای شغل مناسب باشند، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و میزان تولید ناخالص ملی ارتقا مناسبی داشته باشد. در شرایط رکود و بیکاری، امکان رونق بخش ساختمان هم وجود ندارد.

    ولدان گفت: وقتی در طول 10 سال گذشته تنها یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ و از طرفی بالغ بر 40 درصد سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت ساختمان‌سازی سوق داده‌ایم،‌ چگونه انتظار وجود توازن را داریم.

    وی در پاسخ به اینکه چرا ساختمان‌سازی در مناطق آزاد نظیر کیش، همچنان رونق دارد، گفت: کیش دارای شرایط ویژه‌ای است، معافیت‌ها در ابعاد مختلف، پائین بودن هزینه‌های ساختمان‌سازی، امکان استفاده از نیروهای متخصص و ماهر خارجی، امکان انتقال و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مصالح استاندارد مناسب بدون پرداختن هزینه‌های گزاف و ... زمینه رونق بخش ساختمان‌سازی را فراهم کرده است.

    ولدان در عین‌حال قبول دارد که فلسفه ایجاد مناطق آزاد، رونق ساختمان‌سازی و توسعه شبکه‌های ساختمانی در این مناطق نبوده و هدفی والاتر خصوصا استقرار صنایع و واحدهای تولیدی را دنبال می‌کرده است که به هر دلیل به شکل کامل محقق نشده است.

    عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس همچنین در خصوص جذب سرمایه‌گذار در شیراز و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، معتقد است که در این موضوع و موضع نباید با عجله تصمیم‌گیری کرد و کاری را انجام داد.

    ولدان با بیان اینکه امروز شهرهایی نظیر مشهد که در دوره‌ای از زمان اقدام به اجرای پروژه‌های بزرگ ساختمانی و تجاری و اقامتی و گردشگری در اطراف حرم مطهر و ارتفاعات این شهر کرده بود، دچار مشکلات عدیده‌ای شده است،‌ گفت: به نظر شما آیا باید به قیمت نابودی یک شهر و تمام داشته‌های ذاتی آن سرمایه‌گذار جذب و سرمایه‌گذاری کرد.

    او گفت: در مشهد اتفاقات بدی افتاده، جذابیت‌های اصلی این شهر به عنوان حرم اول اهل بیت(ع)، به واسطه ساخت و سازهای اطراف حرم تحت‌الشعاع قرار گرفته تا آنجایی که تولیت آستان مقدس رضوی اخیرا از تجدید نظر در خصوص پروژه‌های تجاری خبر داده است.

    ولدان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری اگر به قیمت از بین بردن شیراز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ باشد به هیچ عنوان اهمیت ندارد و نباید دنبال شود.

    عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس اعتقاد دارد که امروز تنها راه سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌های خرد مردم است و باید این روش مد نظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

    او گفت: در یک دوره‌ای که سود ساخت و ساز بالا بود، انجام پروژه‌های اوراق مشارکت توسط شهرداری، بسیار اقدام مناسبی محسوب می‌شد و امروز هم بسیاری از هزینه‌های شهر شیراز در بخش‌های مختلف از تامین اعتبارات پروژه‌ها و هزینه‌های جاری و توسعه فضاهای فرهنگی و فضای سبز و حفظ و نگهداری شهر، از محل همین پروژه‌های اوراق مشارکتی که در سال‌های 90 و 91 اجرایی شد، تامین می‌شود.

    ولدان در عین‌حال گفت: امروز و برای ادامه راه باید با احتیاط بسیار بیشتری از منابع بانکی استفاده کرد و به همین دلیل است که شهرداری جذب و انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری را از طریق سازمان سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو