عصر بازار

سفر هیات اقتصادی ایران به آمریکای لاتین با حضور ظریف

عصر اعتبار- هیات اقتصادی متشکل از بخش خصوصی با حضور و همراهی ظریف - وزیر امور خارجه کشورمان - به پنج کشور آمریکای لاتین سفر می‌کند.

سفر هیات اقتصادی ایران به آمریکای لاتین با حضور ظریف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی ایران هیات اقتصادی را که متشکل از فعالان بخش خصوصی در صنایع و زمینه‌های مختلف اقتصادی است از 31 مرداد تا ششم شهریور به پنج کشور آمریکای لاتین (کوبا، نیکاراگوئه، ‌اکوادور، شیلی و بولیوی) اعزام خواهد کرد. هیات اقتصادی که قرار است محمد جواد طریف، وزیر امور خارجه کشورمان آن را همراهی کند.

    در این سفر در زمینه‌های مختلفی از جمله خدمات فنی مهندسی، معدن، پتروشیمی، فراورده های نفتی، دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی و صنایع غذایی، لجستیک و حمل و نقل دریایی و امور بانک مذاکرات و ملاقات‌های رو در رو بین طرفین پیش‌بینی شده است.

    به بهانه این سفر و حضور هیات اقتصادی ایران در آمریکای لاتین نگاهی داشته ایم به اقتصاد پنج کشوری که قرار است میزان هیات ایرانی باشند.

    آمریکای لاتین از جمله مناطقی در دنیا است که در سال‌های اخیر تحولات اقتصادی زیادی به خود دیده است و اقتصادهای نوظهور در آن رشد کرده‌اند. البته شرایط اقتصادی امریکای لاتین از نیمه دوم 2015 تا کنون قدری تغییر کرده‌است و بر اساس داده‌های بدست آمده اقتصاد این منطقه بر اساس بررسی‌ها در این مدت 1.2 درصد کوچک شده‌است  اما نکته اساسی این است که رشد اقتصادی امریکای لاتین متوقف نشده‌است.

    نگاهی به اقتصاد پنج کشوری که میزبان هیات ایرانی خواهند بود

    کوبا به کشور شکر یا «کاسه شکر» شهرت دارد. اقتصاد این کشور بیشتر دولتی است و اکثر نیروهای آن توسط دولت استخدام می‌شوند اکثر صنایع و کارخانه‌ها نیز به دست دولت اداره می‌شود و قیمت اکثر کالاهای مصرفی شهروندان در این کشور توسط دولت تعیین می‌شود.

    همچنین نرخ تورم در این کشور در سال 2015 حدود 4.4 درصد بوده‌است و 1.5 درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری نیز در کوبا سه درصد است.

    ایران از ژانویه 2006 تا کنون برای تقویت روابط خود با این کشور سند همکاری را در هاوانا به امضا رساند.

    ایران و کوبا سعی دارند روابط تجاری متقابل خود را به ویژه در زمینه نفت و شکر گسترش بدهند. همکاری‌های صنعتی در زمینه صادرات منسوجات، همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی، خرید نیکل و فروش ورقه‌های آلومینیوم و پروفیل به کوبا از جمله برنامه‌های ایران است.

    دو کشور همچنین سعی دارند همکاری‌های خود را در زمینه بنادر و کشتیرانی و صنعت حمل‌ونقل زمینی گسترش بدهند.

    نیکاراگوئه مقصد دیگر هیات تجاریِ ایرانی در امریکای لاتین است. اقتصاد نیکاراگوئه بیشتر بر بخش کشاورزی متمرکز است. نرخ تورم در این کشور 7.4 درصد است و 44.7 درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. به همین خاطر است که نیکاراگوئه جزو کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر امریکای مرکزی به شمار می‌آید.

    این کشور مدت‌هاست که خصوصی‌سازی و اصلاحات بازار آزاد را آغاز کرده و اکنون در حال گسترش آن است. طبق آمار رسمی بانک جهانی، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 معادل 4.9 درصد بوده‌است.

    مقصد بعدی هیات ایرانی کشور اکوادور است  منابع نفتی، منابع معدنی و همچنین کشاورزی از جمله مهترین مزیت‌های اقتصادی اکوادور است و از این جهت می‌تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی ایران باشد.

    اقتصاد اکوادور در سال‌های 2006 تا 2014 به دلیل بالا رفتن قیمت نفت به رشد  متوسط 4.6 درصدی رسیده‌است. این کشور اقتصاد خود را بر پایه صادرات نفت، موز، میگو، طلا و دیگر کالاهای کشاورزی اداره می‌کندو در واقع بزرگترین صادرکننده موز در جهان است.

    اما بعد از اکوادر مقصد بعدی هیات ایرانی کشور شیلی است. بانک جهانی، شیلی را جزو پردرآمدترین کشورهای جهان دانسته ‌است. این کشور در آمریکای لاتین جزو باثبات‌ترین و ثروتمندترین کشورها به شمار می‌آید. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 برابر با 1.9 درصد بوده‌ است.

    در نهایت بولیوی مقصد آخری سفر هیات تجاری ایران خواهد بود. بانک جهانی بولیوی را کشوری در حال توسعه برآورد کرده که درآمدی در سطح متوسط دارد.

    نقره، قلع و کاکائو تنها مهمترین مزیت‌های اقتصادی بولیوی است. در حال حاضر این کشور برای توسعه اقتصادی خود به صنعت معدن و گاز طبیعی روی آورده‌ است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو