عصر بازار

بررسی اصلاحیه بودجه ۹۵ در کمیته ویژه

عصر اعتبار- یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز کمیته بررسی لایحه اصلاح بودجه ۹۵، از اصلاح ماده مربوط به تسعیر نرخ ارز در این جلسه خبر داد و گفت که قرار است این کمیسیون فردا وارد بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه شود.

بررسی اصلاحیه بودجه ۹۵ در کمیته ویژه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: پیش از این کلیات لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه رد شده بود اما بعد از تغییرات انجام شده در توافق با دولت اعمال شده بود کلیات این لایحه روز گذشته به صورت مشروط در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و به تصویب رسید. بر همین اساس به کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون برنامه ماموریت داده شد که به جزئیات این لایحه رسیدگی کنند.

    وی افزود: در جلسه صبح امروز کمیته که با حضور نماینده دولت، بانک مرکزی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها برگزار شد، تبصره 35 لایحه مورد اصلاح قرار گرفت و متنی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس آماده شده بود با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در تبصره 35 ماده 35 به این شکل اصلاح شد که مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های بانک مرکزی در خارج از کشور به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها در صورت‌های مالی لحاظ شود. البته دو قید برای این مصوبه گذاشته شد که اولا اجرای این مصوبه نباید باعث افزایش پایه پولی کشور شود و دیگر اینکه دولت باید هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات صورت گرفته را به کمیسیون برنامه ارائه کند.

    حاجی اضافه کرد: البته دولت این رقم را 45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود اما قرار شد این رقم به صورت دقیق‌تر استخراج شود و نهایتا طلب بانک‌ها از دولت بر اساس عددهایی که مشخص می‌شود و به میزانی که در توان دولت است مدنظر قرار گیرد تا مبلغی که از طرف دولت بابت طلب بانک‌ها به آنها اعتبار داده می‌شود به عنوان سرمایه دولت در آن بانک محاسبه شود.

    وی خاطرنشان کرد: در اصلاحیه بودجه 95 دو مورد درباره اجازه به دولت برای تسویه پنج هزار میلیارد تومان بدهی سازمان بیمه سلامت به طلبکاران از طریق اوراق مالی اسلامی و یا به تعویق انداختن این بدهی و همچنین پرداخت 40 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی از طریق واگذاری اوراق مالی اسلامی پیش‌بینی شده که بعید است از سوی کمیسیون مورد ایراد قرار گیرد.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف بودجه دفاعی که در اصلاحیه بودجه 95 پیش‌بینی شده بود نیز گفت: این موضوع بیشترین حساسیت‌ را در مجلس برانگیخت و شاید دلیل اصلی مخالفت کمیسیون برنامه با کلیات اصلاح بودجه نیز همین موضوع بود. در این ماده از بودجه 95 پیش‌بینی شده بود منابع ایران بابت خرید تجهیزات هواپیما و ... که به کشور برمی‌گردد مجددا در بخش دفاعی هزینه شود اما دولت در اصلاحیه می‌خواست این بخش را حذف کند که با مخالفت‌هایی مواجه شد چرا که مجلس می‌خواهد هیچ ضرری متوجه بنیه دفاعی کشور نشود.

    حاجی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد دولت برای حذف کارت سوخت و حذف ماده مربوط به جرم‌انگاری در مورد دریافت یارانه از سوی کسانی که نباید یارانه دریافت کنند در اصلاحیه بودجه آمده بود نیز احتمالا با مخالفت کمیسیون مواجه خواهد شد.

    وی در پایان گفت که کمیته بررسی اصلاحیه بودجه 95 فردا صبح تشکیل جلسه می‌دهد و بعد از آن کمیسیون برنامه در جلسه‌ای جزئیات این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی