عصر بازار

تغییر در ترکیب جمعیتی هدف سهام عدالت

عصر اعتبار- اجرای معاملات سهام عدالت و عملیاتی شدن آن نیازمند تهیه برنامه‌ای است که باید روال قانونی اصلاح لایحه طرح سهام عدالت و تشریفات قانونی آن طی شود.

تغییر در ترکیب جمعیتی هدف سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از سنا، به گفته محمد جواد شیخ، مدیرعامل کارگزاری سابق سهام عدالت، جو بازار تا پایان سال آرام خواهد بود و عملیاتی شدن سهام عدالت، تغییرات مثبتی در بازار ایجاد خواهد کرد.

    وی ضمن اشاره به واکنش مثبت بازار در پی تغییرات ریاست سازمان بورس، گفت: علیرغم رشد بازار طی روزهای اخیر، بازار سرمایه تا پایان سال نوسانات جزیی را تجربه می‌کند و شاهد تغییرات شدید مثبت یا منفی در شاخص نخواهیم بود.

    مدیرعامل کارگزاری سابق سهام عدالت ادامه داد: با توجه به موضوعات مهمی مانند انتخابات پیش‌رو در ایران و امریکا و همچنین موضوع برجام و بحث سرمایه‌گذاران خارجی، به نظر می رسد که در ماه‌های آتی سال شاهد تغییرات زیادی در بورس به صورت مثبت یا منفی نباشیم.

    شیخ این وضعیت را در بخش های دیگر اقتصادی، از جمله بازار مسکن نیز چنین درنظر گرفت و اظهار داشت: در شرایط کنونی، بیشتر سرمایه گذارها مایل به سرمایه گذاری در اوراق بلند مدت ثابت هستند و در بخش های دیگر اقتصادی مانند مسکن، بعید است که اتفاق خاصی رخ دهد.

    وی افزون بر مسایل سیاسی، به موضوعات دیگری که سبب می‌شود بازار با نوسانات جزیی تا اسفندماه همراه شود، اشاره کرد و افزود: انتظار می رود تا آن زمان شاهد رشد یا کاهش قابل توجهی در قیمت ها نباشیم. البته این موضوعات عمدتا به قوانین و مقررات باز می‌گردند. هنوز تکلیف برخی صنایع تعیین نشده اند: قیمت اوراق، فرمول فروش پالایشگاه ها و قیمت خوراک آنها موضوعاتی از این دست هستند، که بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم می گذارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مباحث یاد شده، عمدتا به موضوعات داخلی باز می‎گردند، گفت: پاره‌ای از مسایل به قیمت های جهانی باز می گردد و صنایعی مانند مس، فولاد یا سنگ آهن و شرکت هایی که صادرات محور هستند وابسته به نرخ ارز هستند، طبیعی است که وقتی قیمت جهانی پایین است و نرخ ارز نیز ثابت است، این شرکت‌ها صادرات خوبی ندارند.

    بسترهای مناسب عملیاتی کردن سهام عدالت

    مدیرعامل کارگزاری سابق سهام عدالت ضمن اشاره به امکان آزادسازی سهام عدالت در سال آینده تصریح کرد: با عملیاتی شدن سهام عدالت و معاملاتی شدن آن، ما شاهد تغییرات مثبتی در بازار خواهیم بود و سهام عدالت بازار را متاثر خواهد کرد.

    وی شفاف شدن "جمعیت هدف" را نخستین شرط لازم جهت آزادسازی سهام عدالت و عملیاتی شدن آن خواند و افزود: نخست باید تکلیف جمعیت هدف مشخص شود؛ اینکه سهام عدالت به چه کسانی تعلق گرفته و باید به چه کسانی تعلق بگیرد. همچنین، تغییراتی که در ترکیب جمعیتی رخ داده باید لحاظ شود.

    شیخ توجه به شرکت‌ها را در موضوع سهام عدالت مهم تلقی و تاکید کرد: طی سال‌های اخیر، برخی شرکت‌ها بنا به دلایلی از جمله دلایل حاکمیتی، از سهام عدالت خارج شده‌اند و سهام عدالت به آنها تعلق نخواهد گرفت.

    وی شفاف‌سازی در زمینه "پرتفوی سهم" را موضوع مهم دیگر در زمینه عملیاتی کردن سهام عدالت برشمرد و عنوان کرد: تشکیل ETF (Exchange Traded Fund) راه کار عملیاتی برای آزاد کردن سهام عدالت است و در این راستا باید ساختار این صندوق‌های قابل معامله شرکت‌ها و 48 میلیون کدی که باید ایجاد شود، مشخص شود. اینها مسایلی است که به سادگی میسر نمی شود و نیاز قانون‌گذاری و دستور مقام معظم رهبری دارد.

    صنایع برتر بازار در بلندمدت

    مدیرعامل کارگزاری سابق سهام عدالت ، از صنایع دارویی، پتروشیمی و فلزات اساسی به عنوان صنایع برتر در درازمدت یاد کرد و ادامه داد: در صنعت دارویی با افزایش جامعه مصرفی، نیازهای درمانی، دارویی و ارتوپدی نیز افزایش می‌یابد و از‌این روی این صنعت دارای پتانسیل رشد در درازمدت خواهد بود. در مورد پتروشیمی، به سبب قابلیت‌ها و مزایای نسبی که در نفت و گاز داریم، ثبات بیشتری ملاحضه می‌شود.

    شیخ در مورد فلزات اساسی، به بحث انرژی اشاره کرد و گفت: بحث انرژی در اینجا به نفت، گاز و برق باز می گردد؛ و در کنار انرژی، معادن که تامین کننده اصلی فلزات اساسی هستند، در درون زمین و معادن کشور قرار دارند و وارداتی نیستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی