عصر بازار

افزایش عرضه اوراق وام مسکن درفرابورس

عصر اعتبار- مهلت استفاده از اوراق تسهیلات مسکن سال‌۹۳ از امروز به‌مدت ۶‌ماه دیگر با هدف کاهش قیمت این اوراق تمدید شد.

افزایش عرضه اوراق وام مسکن درفرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، افزایش قیمت این اوراق نرخ بهره آن را به 35درصد رسانده است.به گزارش همشهری، شورای پول و اعتبار از اواخر سال قبل تسهیلات جدیدی را برای خرید خانه درنظر گرفت، این کار با هدف رونق بخش مسکن برای خروج از رکود انجام شد. دولت معتقد است برای ایجاد رونق در اقتصاد باید بخش مسکن را به تحرک واداشت، به همین دلیل در میانه‌های پارسال شورای پول و اعتبار یک‌بار سقف اعتبار وام مسکن را 35میلیون تومان و بار‌دوم، اواخر سال در تهران به 100میلیون تومان و در شهرستان‌ها از 60تا 80میلیون تومان تعیین کرد.

    این رویه حجم تقاضا برای خرید وام مسکن را افزایش داد چون متقاضیان قبلا برای دریافت وام 20میلیون تومانی باید 40برگ اوراق تسهیلات مسکن می‌خرید اما اکنون برای وام 100میلیون تومانی به 200برگ اوراق وام مسکن نیاز است.هریک از این اوراق 500هزار تومان اعتبار دارد، یعنی اینکه با خرید یک برگ از این اوراق متقاضی می‌تواند تا سقف 500هزار تومان از بانک مسکن وام دریافت کند.

    ظرف روز‌های گذشته قیمت هریک از این اوراق به مرز 100هزار تومان رسید. این موضوع منجر شد نرخ سود مؤثر این اوراق به 24درصد و نرخ سود واقعی آن به 35درصد(به‌دلیل بازپرداخت 12ساله) برسد، با این رویداد کارشناسان تحلیل کردند قیمت این اوراق با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی تا سقف 15درصد و نرخ تورم 9درصدی بیش از 60هزار تومان نمی‌ارزد و در عین حال به مردم هشدار دادند این اوراق را گران نخرند.

        نرخ سود وام مسکن رقابتی نیست

    به اعتقاد تحلیلگران اکنون 2راه برای کاهش نرخ بهره وام مسکن وجود دارد. اول اینکه حجم عرضه افزایش یابد و دوم اینکه نرخ سود کاهش یابد که البته هر دومشکل به‌زعم کارشناسان از طریق یک راهکار قابل حل است. اقتصاددانان بار‌ها از طریق رسانه‌ها پیشنهاد کرده‌اند وام مسکن برای رقابتی شدن نرخ بهره این اوراق و افزایش حجم عرضه از سوی همه بانک‌ها ارائه شود اما هنوز پاسخی از سوی بانک مرکزی و دولت شنیده نمی‌شود. در حال حاضر عرضه وام مسکن به‌صورت انحصاری با نرخ 17.5درصد از سوی بانک مسکن تعیین و عرضه می‌شود.

    در چنین شرایطی با توجه به انحصاری بودن اعطای وام مسکن توافق شد تا از طریق تمدید مهلت استفاده از اوراق تسهیلات مسکن قیمت این اوراق کاهش یابد اما تصمیمی درباره کاهش نرخ سود گرفته نشد. با وجود این تصمیم‌، دیروز بار‌دیگر قیمت این اوراق در فرابورس افزایش یافت و با 2درصد رشد به 96هزارو 500تومان رسید. در حال حاضر مهلت استفاده از این اوراق از تاریخ صدور به‌مدت 2سال است.

        تمدید مهلت نقل و انتقال

    در این میان معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران از تمدید 6ماهه مهلت نقل و انتقال اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن سال‌93 از امروز، سه‌شنبه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مهلت نقل و انتقال 5نماد اول سال‌93یعنی تسهیلات فروردین‌93 تا مرداد93 به اتمام رسیده بود، این رایزنی انجام شد که از امروز امکان نقل و انتقال این نمادها، هم برای فروشندگان، هم خریداران و هم افرادی که قصد انجام معاملات هبه را دارند، مهیا شود.

    بهنام محسنی افزود: از آنجا که هم در سمت تقاضای تسهیلات مسکن تقاضای مؤثر وجود داشت و هم در سمت عرضه، افرادی که از تسهیلات اوراق گواهی خود در جهت دریافت تسهیلات استفاده نکرده‌اند، این مطالبه را داشتند که بتوانند این اوراق را واگذار کنند، لذا قابلیت فنی این موضوع از طریق شرکت فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری بررسی شد و این مصوبه در هیأت مدیره بانک مسکن صرفا برای اوراق تسهیلات مسکن صادر شده در سال‌93 به تأیید رسید.

    محسنی گفت: طبق مصوبات قبلی، محدودیت‌های فروش 2‌ماه برای خریداران اوراقی که تا سررسید آنها 4ماه یا کمتر باقی‌مانده بود، اعمال نمی‌شود؛ به این ترتیب اوراق فروردین 93 که در واقع مهلت نقل و انتقال آن 15مهر 95است، اوراق اردیبهشت‌93که مهلت آن 15آبان 95 است و اوراق خرداد93 که مهلت آن 15آذر 95است، از چرخه محدودیت فروش برای خریداران خارج می‌شوند و محدودیت فروش برای اینها اعمال نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو