عصر بازار

افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها

عصر اعتبار- اجاره‌بهای خوابگاه‌های خودگردان و مشارکتی در سال جدید براساس نوع شهر و میزان اجاره‌ بها افزایش پیدا می‌کند و این خوابگاه‌ها نرخ مشخص و مصوب ندارند.

افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت از افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ افزایشی بسیار ناچیز است و دانشجویان مبلغ اجاره بها را بعد از فارغ‌التحصیلی تسویه خواهند کرد. اما اجاره‌بهای خوابگاه‌های خودگردان و مشارکتی در سال جدید براساس نوع شهر و میزان اجاره‌ بها افزایش پیدا می‌کند و این خوابگاه‌ها نرخ مشخص و مصوب ندارند.

    دکتر محمدرضا فراهانی با اعلام این مطلب از ابلاغ آیین‌نامه شهرداران خوابگاه‌های دانشگاه‌های پزشکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تدوین این آیین‌نامه به دلیل برخی مسائل حقوقی با تاخیر مواجه شد.اما در حال حاضر با رفع این مشکلات، آیین نامه به زودی ابلاغ شده و تا مهر یا آبان‌ماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

    وی در ادامه به ضرورت اجرای طرح شهرداران خوابگاه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تدوین آیین‌نامه شهرداران خوابگاه‌ نهایی شده است و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا از اوایل مهر یا آبان ماه سال جاری اجرایی شود.

    دکتر فراهانی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل تاخیر تدوین و ابلاغ آیین نامه شهرداران خوابگاه‌ مسئله حقوقی بود که در آن وظایف شهرداران با شوراهای صنفی تضاد داشت. خوشبختانه در حال حاضر این موضوع رفع و حیطه وظایف شهرداران با شوراهای صنفی مشخص شده است.

    60 خوابگاه پزشکی دارای شهردار شدند

    دکتر فراهانی اضافه کرد: حدود 500 خوابگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد که 60 خوابگاه دارای شهردار هستند و تلاش می‌کنیم تا آخر امسال 20 درصد و تا پایان سال 96 تمامی خوابگاه‌ها دارای شهردار شوند.

    معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درخصوص آخرین وضعیت تبدیل خوابگاه‌های خودگردان به مشارکتی نیز خاطرنشان کرد: برای اینکه خوابگاه‌های خودگردان به مشارکتی تبدیل شوند باید بخشی از هزینه‌ها را دانشجویان و بخشی دیگر را وزارت بهداشت پرداخت کنند .در حال حاضر بخشی از این خوابگاه‌ها مشارکتی شدند اما به دلیلمنابع ناکافی، دانشگاه‌ها الزامی برای اجرای این طرح ندارند و براساس منابع و بودجه خود عمل می‌کنند.

    مدیریت خوابگاه‌های مشارکتی به دانشگاه‌ها محول شد

    وی همچنین از تدوین آیین نامه خوابگاه‌های مشارکتی خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون مدیریت خوابگاه‌های خودگردان برعهده بخش خصوصی بود که گاهی مواقع با مشکلات فرهنگی مواجه می‌شد. اما با تدوین آیین‌نامه جدید مدیریت خوابگاه‌های مشارکتی به دانشگاه‌ها محول شد.

    اتمام اجرای خوابگاه‌های استاندارد تا پایان سال 96

    دکتر فراهانی با بیان اینکه ساخت خوابگاه استاندارد در سال جدید اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس سند خوابگاه استاندارد قرار است 20 خوابگاه هر یک با ظرفیت 400 بطور کلی با ظرفیت 10 هزار  نفر تاسیس شود که کار طراحی و محاسبات آن انجام شده و برخی دانشگاه‌ها ساخت این پروژه را شروع کردند. تلاش می‌کنیم تا سال آینده از تمامی این خوابگاه‌ها بهره‌برداری کنیم.

    به گفته معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت ظرفیت خوابگاه‌های علوم پزشکی با تعداد دانشجویان متقاضی خوابگاه هماهنگ نیست. همچنین برخی از خوابگاه‌ها کیفیت و استاندارد لازم را ندارند در نتیجه دانشجویانی که تمکن مالی دارند به جای سکونت در خوابگاه‌ها در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند.

    50 هزار دانشجوی پزشکی در صف انتظار خوابگاه

    وی با اشاره بر اینکه 70 درصد کل دانشجویان پزشکی نیازمند اسکان در خوابگاه‌ها هستند، گفت: با توجه به اینکه 130 هزار دانشجوی پزشکی به خوابگاه نیاز دارند اما فقط 80 هزار نفر در خوابگاه‌ها ساکن هستند یعنی 40 تا 50 هزار دانشجو به دلیل کمبود و کیفیت نامناسب خوابگاه‌ها، از داشتن خوابگاه محروم هستند.

    برنامه برای ساخت خوابگاه متاهلین نداریم

    دکتر فراهانی با تاکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای ساخت خوابگاه متأهلین نداریم، گفت: دولت در برنامه پنجم هیچ بودجه‌ای برای احداث خوابگاه اختصاص نداده است. خوابگاه‌های جدیدی که امسال در وزارت بهداشت ساخته می‌شود بودجه آن توسط خیرین و برخی منابع مالی معاونت تامین می‌شود. بنابراین توسعه خوابگاه‌ها بخصوص خوابگاه متأهلین در سال جدید، از برنامه‌های وزارت بهداشت محسوب نمی‌شود.

    وی ادامه داد: در حوزه خوابگاه‌های متأهلین دنبال این هستیم که استفاده از منابع ارزی خوابگاه‌هایی در اختیار این دانشجویان قرار بدهیم که هزینه‌های آن از محل پولی دانشجویان دریافت شود. البته به دلیل اینکه هنوز اعتبارات خارجی این برنامه تأمین نشده است بنابراین انجام آن در حال حاضر ممکن نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو