عصر بازار

تسهیلات ۸۰ میلیون تومان‌ی برای نوسازی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده

عصر اعتبار- در قالب طرح نوسازی اتوبوس‌‌های فرسوده مقرر شده است در گام اول ۲ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در استان‌های البرز و تهران، از رده خارج و اسقاط شده و مینی‌بوس‌های تولید داخل تحویل متقاضی شود.

تسهیلات ۸۰ میلیون تومان‌ی برای نوسازی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، در حال حاضر اتوبوس‌های فرسوده زیادی در کشور وجود دارد که یا در حال فعالیت و جابه‌جایی مسافر هستند و یا فعالیتی ندارند؛ ‌به دلیل افزایش بسزای قیمت اتوبوس تا 600 میلیون تومان در چند سال اخیر، مالکان این ناوگان فرسوده که اغلب ‌توانایی مالی چندانی ندارند، قادر به نوسازی اتوبوس‌های فرسوده خود نیستند؛ ‌در این راستا در قالب طرح‌‌های نوسازی، این ناوگان فرسوده از رده خارج و با ناوگان نو جایگزین می‌شود.

    در قالب یکی از طرح‌های اسقاط ناوگان اتوبوسی فرسوده کشور و جایگزینی آنها با ناوگان نو، ‌نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در راستای کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت در استان‌های تهران و البرز آغاز شد.

    مدیرعامل شرکت مجری طرح نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران و البرز، در این‌باره در جمع خبرنگاران می‌گوید: ‌تلاش کردیم طی هماهنگی با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و ایران‌خودرو دیزل، اتوبوس‌های فرسوده را با مینی‌بوس‌های نو جایگزین کنیم، قیمت اتوبوس‌های نو زیاد است و مالکان اتوبوس فرسوده توانایی مالی جایگزینی با اتوبوس نو ندارند بنابراین برای آنها خرید مینی‌بوس نو را در نظر گرفتیم البته در صورت تقاضا، امکان واگذاری اتوبوس نو هم در این طرح وجود دارد.

    علی‌اکبر عبدالمحمدی افزود: در این طرح ‌قیمت‌‌ کارخانه‌ای مینی‌بوس تولید داخل در نظر گرفته شده، 138 میلیون تومان است؛‌‌ بنابراین قیمت اتوبوس اسقاط شده 27 میلیون تومان، میزان تسهیلات با نرخ سود 18 درصد، 80 میلیون تومان و آورده متقاضی 21 میلیون تومان خواهد بود.

    وی ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو هدف این قرارداد می‌شوند و سپس با معرفی‌نامه ما مالک خودروی فرسوده به بانک عامل (بانک ملت)‌ معرفی می‌شود تا تسهیلات دریافت کند و پس از آن با پیش‌فاکتور ما برای دریافت مینی‌بوس نو نو اقدام می‌کند.

    ‌عبدالمحمدی گفت: پیش از این، طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اجرا شد که موفق نبود و آنها نتوانستند از گواهی اسقاط در گمرک استفاده کنند، اما ما روش را تغییر داده‌ایم.

    وی گفت:‌ در راستای آنکه مشکلات ‌اسقاط خودرو نظیر طرح صدرا و مالباختگی متقاضیان رخ ندهد، ‌حساب‌های شرکت ما نزد بانک ملت بلوکه می‌شود و حق برداشت با خودروساز خواهد بود؛ این طرح را خود پیشنهاد دادیم تا اعتماد متقاضی جلب شود.

    عبدالمحمدی با بیان اینکه اجرای این طرح نوسازی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیشنهاد شده است، اظهار داشت: هر اتوبوسی که از رده خارج شود 40 میلیون تومان صرفه‌جویی برای دولت دارد؛ به همین دلیل، دنبال اخذ کمک بلاعوض از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت هم هستیم تا نرخ سود تسهیلات تا 8 درصد کاهش یابد.

    وی با اشاره به اینکه مینی‌بوس‌های نو با طی مراحل اداری ظرف یک ماه ‌تحویل متقاضی می‌شود. گفت: خودروهای جدید به موقعیت‌یاب مجهز هستند، این مینی‌بوس‌ها نسبت به اتوبوس‌‌های فرسوده در هر 100 کیلومتر پیمایش 24 لیتر صرفه‌جویی سوخت دارد که بابت این صرفه‌جویی سوخت مقرر شده است دولت با احتساب هر 100 کیلومتر پیمایش، هر 3 ماه یک بار رقمی به حساب مالکان خودروهای نو واریز کند، در واقع بسته به پیمایش می‌تواند مالک خودرو از یارانه دولتی استفاده کند که البته این طرح یارانه در حال پیگیری است و هنوز عملیاتی نشده است.

    مدیرعامل شرکت مجری این طرح با بیان اینکه در این طرح خودروهای دارای سن بیش از 30 سال اجازه استفاده از تسهیلات را دارند، گفت: هنوز موضوع تقبل یارانه‌ها از سوی دولت نهادینه نشده اما در حال پیگیری هستیم؛ هر نوع یارانه بستگی به میزان پیمایش ناوگان جدید دارد.

    عبدالمحمدی افزود: ممکن است در این طرح حدود 30 درصد متقاضیان تضامین لازم را نداشته باشند؛ تضامین لازم برای بانک وثیقه ملکی است و سند خودرو آزاد خواهد بود.

    وی ادامه داد: فعلاً نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس با این مینی‌بوس‌ها در دستور کار است و طی هماهنگی با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت این طرح گسترش می‌یابد.

    مدیرعامل شرکت مجری طرح نوسازی 2 هزار دستگاه اتوبوس با بیان اینکه هنوز مجوزی از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت بابت این طرح دریافت نکرده‌ایم، گفت: البته این طرح طی هماهنگی با این ستاد اجرا می‌شود.

    وی بیان کرد: منفعت ما در این طرح استفاده از گواهی اسقاط‌ها برای واردات خودرو در گمرک است که از سال 94 مجوز آن اجرایی شده است.

    عبدالمحمدی افزود:‌ البته اگر دارندگان اتوبوس‌های فرسوده متقاضی دریافت اتوبوس نو هم باشند میزان تسهیلات و بازپرداخت اقساط آنها بیشتر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی