عصر بازار

تسهیلات صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان

عصر اعتبار- صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان نخستین صندوق قرض الحسنه مستقل نظام بانکی خصوصی کشور است

تسهیلات صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»

    ●جناب آقای بهنام نخستین پرسش ما این است که چه شد بانک پارسیان تصمیم به تاسیس صندوق قرض الحسنه ای به صورت مستقل گرفت و هدف اصلی بانک از این کار چه بود؟
    * حتما می دانید که صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان نخستین صندوق قرض الحسنه مستقل نظام بانکی خصوصی کشور است و همان طور که بانک پارسیان در ارائه بسیاری از فرآیندهای بانکی و خدمات در بازار بانکی کشور پیشرو بوده در این زمینه هم پیشتاز شد و به محض آنکه مطابق بند«الف» ماده «86» قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، شبکه بانکی کشور موظف شد، به منظور گسترش و نهادینه کردن سنت پسندیده قرض الحسنه، منابع فراهم آمده از حساب های پس انداز قرض الحسنه را پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی، صرفا برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کار گیرد، بانک پارسیان به عنوان بانک پیشرو در انجام تکالیف بانک مرکزی اولین بانک خصوصی بود که با استقبال از این تصمیم، برای تاسیس صندوق قرض الحسنه اقدام کرد و در تاریخ یکم اسفندماه 1391 موفق به اخذ مجوز فعالیت صندوق شد و در چارچوب قوانین پولی و بانکی کشور، خدمت دهی به مشتریان را آغاز کرد.
    البته لازم است به این نکته مهم اشاره کنم که بانک پارسیان در کنار توجه به اهدافی که در قانون برنامه پنج ساله توسعه تدوین و ابلاغ شده بود، اهداف سازنده دیگری را هم از تاسیس صندوق دنبال می کرد.
    یکی از این اهداف که همواره مورد توجه و تاکید متولیان گروه بانک پارسیان بوده و حمایت و همراهی ویژه ای هم با دست اندرکاران صندوق برای تحقق آن داشته اند ترویج و تعمیق سنت خداپسندانه قرض الحسنه و رساندن آن به مرتبه و جایگاهی است که در جامعه ما انتظار می رود.
    دیگر اینکه امروزه تمامی بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک  به مثابه اعضای خانواده بزرگ هر جامعه طی میثاقی نانوشته در راستای تامین و توسعه مواردی که تامین کننده رشد و سلامت و ارتقای تمامی ابعاد یک  جامعه است تلاش و همکاری می کنند؛ امور و اقداماتی که شاید در تعریف چند دهه قبلش بیشتر وظایف دولت ها و حکومت ها بود. به عنوان نمونه تامین امکان کسب دانش و آگاهی، توسعه و تامین امکانات درمانی و بهداشتی برای همه افراد جامعه، ایجاد اشتغال مولد، حفظ محیط زیست، فراهم آوردن زمینه مناسب برای تشکیل خانواده، تامین مسکن و سرپناه مناسب، تامین امکانات و ضرورتهای اولیه زندگی همچون آب آشامیدنی سالم و نمونه هایی از این دست.
    در واقع و به شیوه مصطلح آن، امروزه همه صاحب نظران دانش مدیریت و اقتصاد و توسعه این اقدامات را رسالت های اجتماعی بنگاه اقتصادی تلقی می کنند و به درست معتقدند که این بنگاه ها باید در روند توسعه ای جامعه  مشارکت کنند و نحوه صحیح مشارکت آنان هم ایفای بهینه و بهنگام نقش های اجتماعی ای است که به موضوعات آنها اشاره شد و این بنگاه ها هم این نقش ها را بر عهده دارند و باید ایفاگر آنها باشند.
    هدف محوری دیگر گروه بانک پارسیان از تاسیس صندوق هم نقش آفرینی در این حیطه بوده است. اکنون صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان با رویکردی به نسبت غیر انتفاعی در واقع بازوی اصلی ایفای رسالت های اجتماعی گروه است و هر ساله بر دامنه نقش آفرینی این صندوق در حوزه های یاد شده افزوده شده و مستمرا بر گستره این حضور افزوده می شود.
    و البته ایفای رسالت های اجتماعی توسط نگاه به موازات تاثیر ارزنده ای که در ارتقای استانداردهای زندگی جمعی افراد جامعه و در سطح ملی دارد، نتایج قابل توجهی هم برای ارتقای سطح و آوازه نشان تجاری(برند) بنگاه به دنبال دارد. امروزه سرمایه اجتماعی هر بنگاه اصلی ترین مولفه موثر در تحکیم و آوازه برند محسوب می شود و با این نگاه تمامی قعالیت هایی که در راستای ایفای رسالت های اجتماعی انجام می شود به ناگزیر موجب حسن شهرت بنگاه و عامل افزایش سرمایه های اجتماعی آن که پایدار ترین و ارزنده ترین سرمایه هر بنگاه است خواهد بود.


    ● آیا با توجه به این توضیحاتی که ارائه دادید، می توانیم بگوییم صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان در زمینه ایفای رسالت های اجتماعی بنگاه موفق عمل کرده است؟ و اصولا صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان تاکنون در کدام یکی از مسولیت های اجتماعی ای که به آنها اشاره کردید فعال بوده است؟
    همان طور که قریب به اتفاق افراد می دانند فعالیت محوری صندوق قرض الحسنه توسعه و تجهیز منابع قرض الحسنه و به تبع آن اعطای وام ذیل چند سرفصل و عنوان مختلف است که نهاد عالی حاکمیتی و ناظر بر امور بانکی در کشور که همان بانک مرکزی ج.ا.ا است آن را به روشنی و دقت مشخص کرده است. پس تنها ابزار دراختیار و در عین حال اثرگذار صندوق در راستای ایفای رسالت های اجتماعی اعطای وام-های قرض الحسنه در حوزه های ازدواج و تامین جهیزیه، درمان، فراهم آوردن ابزارها و زمینه های کسب دانش، ایجاد اشتغال و تامین سرپناه مناسب است.
    با این توضیحات مقدماتی ، برای من به عنوان مدیر عامل صندوق جای خوشحالی فراوان است که بگویم صندوق در طول قریب به 3سال فعالیت که تمام عمر صندوق است توانسته است با اعطای وام ارزان قیمت به هموطنانی که نیازمند واقعی وام های ارزان قیمت بوده اند خدمت بدهد و در رفع نیازهای آنان در زمینه هایی که تعریف شده است در حد توان و وسعش نقش آفرین و اثرگذار باشد.
    صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان تاکنون بیش از 672 میلیارد ریال در حوزه تشکیل خانواده و برای ازدواج و تهیه جهیزیه وام پرداخت کرده است. متقاضیان وام ازدواج که در سامانه مربوطه ثبت نام می کنند پس از معرفی به صندوق در کوتاه ترین زمان ممکن به شعب معرفی می شوند و در سریع ترین زمان وام خود را دریافت می کنند و به همین دلیل صندوق همواره مورد تشویق بانک مرکزی قرار گرفته است.
    در بخش تعمیر و تامین مسکن مناسب برای نیازمندان هم صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان تاکنون در سراسر کشور بیش از 451 هزار میلیارد ریال تسهیلات تخصیص و پرداخت کرده است.
    اما حوزه دیگری که صندوق در آن بسیار فعال بوده و روز به روز هم بر گستره تاثیرگذاری اش افزوده می شود حمایت از بیماران خاص در کشور و اعطای وام درمان به اینگونه افراد بوده است. ما در صندوق بر این اعتقادیم که ارتقای سطح بهزیستی و درمان کشور تنها بر عهده دولت نیست و همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در این زمینه وظیفه دارند. با همین نگاه صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان از ابتدای فعالیت در این حوزه فعالیت داشته و با شناسایی موسسات، انجمن ها و تمامی ارگان های مردم نهادی که به نحوی از انحا حامی بیماران مختلف هستند، در چارچوب تفاهم نامه و توافقنامه های متعدد حمایت تسهیلاتی از افراد تحت پوشش آنها را از الویت های خود قرار داده است.
    صندوق از ابتدای فعالیت تاکنون با بیش از 20 موسسه، انجمن و ارگان حمایتی در 16 استان کشور همکاری داشته و به افراد تحت پوشش آنها مجموعا بیش از 21 هزار میلیارد ریال وام پرداخت کرده است.


    ● جناب بهنام اگر بخواهید تعدادی از ویژگی های عملکرد صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان در بخش مصارف را بیان کنید چه نکاتی را در این راستا قابل ذکر و به عنوان مزیت های صندوق تحت مدیریتتان می دانید؟
    شاید بتوانم از سرعت کار و روند بروکراتیک منطقی و حداقلی به عنوان یکی از برجسته ترین ویژگی های فعالیت تسهیلاتی صندوق و همکارانم در این مجموعه یاد کنم. تمام هم و غم همکاران من در صندوق و همچنین همکاران خدمتگزار و تلاشگر شعب این است که روند معرفی فرد متقاضی به شعبه و دریافت مبلغ وام در کوتاه ترین زمان و سریع ترین شیوه انجام شود و این روند دایما در حال پایش و ارزیابی است و هرگونه مانع و موردی که زمینه طولانی شدن کار را فراهم کند سریعا مدیریت و رفع می شود.
    همچنین بسیار بجا خواهد بود اگر بگویم که صندوق به موازات این سیاست اصولی در بخش تسهیلاتی در زمینه اعطای این وام ها همواره چند اصل را به عنوان اصول محوری برای خود الزامی دانسته است. اولین محور الزامی صندوق در اعطای وام ها، عدالت در جغرافیای اعطای تسهیلات بوده است؛ یعنی صندوق در تخصیص منابع برای اعطای وام های مختلف به اهالی و نیازمندان وام تمامی مناطق مختلف کشور –اعم از برخوردار و یا کمتر برخوردار- نگاهی یکسان داشته و چه بسا در بسیاری موارد خدمت دهی تسهیلاتی به هموطنان مناطق محروم را بر ارائه خدمت مشابه در شهرها و استان های برخوردارتر ارجح دانسته و مطابق آن عمل کرده است.
    همچنین صندوق در جایگاه وکیل امین سپرده گذاران که قریب به اتفاق آنها به نیت خیر و گره گشایی از کار هموطنان اقدام به افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه می نمایند تمام تلاش خود را مصروف این کرده که وجوه پرداختی در قالب وام به دست نیازمندان واقعی وام های قرض الحسنه برسد و اتفاقا توسعه تعامل و حمایت تسهیلاتی از انجمن های مردم نهاد و حمایتی از بیماران هم با همین هدف از سوی صندوق پیگیری می شود و یکی از علل تخصیص بخش قابل توجهی از منابع به بخش سلامت و درمان این است که افراد تحت پوشش انجمن ها و موسسات حمایتی واقعا از شایسته ترین افراد برای بهره مندی از وام های قرض الحسنه اند و معرفی آنها از سوی این موسسات، نهادها و انجمن ها موید اهلیت و شایستگی این افراد است.
    در کل شاید صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان از معدود موسساتی است که در کنار تلاشهایش برای توسعه و تجهیز منابع قرض الحسنه ای، در بخش توسعه بازار تسهیلاتی با محوریت بهداشت اعتباری هم اقدام می کند؛ به این معنی که ما در وهله اول به دنبال عمق بخشی و توسعه بازار تسهیلاتی هستیم و به موازات آن تلاش می کنیم که جامعه هدفمان را در این بازار به خوبی و بر اساس بررسی های کارشناسی به لحاظ اهلیت و شایستگی شناسایی کنیم و فکر می کنم تخصیص بجا و درست منابع ارزنده و کمیاب قرض الحسنه به افراد و گروه های شایسته، نقش موثری در جلب اعتماد سپرده گذاران و مشتریانی داشته باشد که به قرض الحسنه به عنوان منبعی که دایما در حال دستگیری از اقشار آسیب پذیر جامعه است نگاه می کنند و چنانچه مطمئن شوند که این منابع در جای واقعی اش استفاده می شود، حتما شاهد رونق دوباره و توسعه و تعمیق این سنت حسنه در جامعه خواهیم بود.


    ● مطمئنا فعالیت های گسترده ای که صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان تاکنون در بخش اعطای وام داشته باید متکی به منابعی باشد که از محل سپرده گذاری تامین می شود. لطفا در مورد فعالیت های صندوق در زمینه بازاریابی به طور اعم و توسعه منابع هم کمی توضیح دهید.
    این امری بدیهی است که دستمایه و سرمایه اصلی صندوق برای ایفای نقش های مشخص شده و ماموریت های محوله، جذب و جلب هر چه بیشتر منابعی است که بدون آنها مطمئنا انجام دیگر فعالیت ها میسر و ممکن نخواهد بود.
    همان طور که در بخش قبلی صحبت ها بیان کردم، به نظر ما ظرفیت بالقوه جذب منابع قرض الحسنه در کشور ما ظرفیت قابل توجهی است؛ به ویژه که هموطنان شریف ما در برهه های مختلف نشان داده اند که حتی در شرایط دشوار اقتصادی هم نیک اندیشی و یاری رساندن به هم نوعان را بر انتفاع شخصی ترجیح می دهند و کار اولیه و مهم من و امثال من که در این حوزه فعالیت می کنیم این است که اعتماد لازم را برای توسعه تعامل و مشارکت هموطنان و تمامی اشخاص حقیق و حقوقی در جامعه فراهم کنیم تا افراد نیک اندیش با خیالی آسوده ما را بازوی اجرایی و وکیل خود برای انجام امور عام المنفعه و یاری رساندن به هموطنان در تنگنا بدانند و سپرده های خود را به ما بسپارند.
    ما با این نگاه و اعتقاد و برای جلب اعتماد هموطنان، اطلاع رسانی شفاف، مستمر و دقیق به مشتریان بالفعل و بالقوه قرض الحسنه را درخصوص عملکرد صندوق و نحوه تخصیص منابع و اعطای وام ها را به عنوان یکی از سیاست های اصلی صندوق در پیش گرفته ایم. ما از طریق رسانه ها با مردم حرف می زنیم و به مشتریان در خصوص نحوه مدیریت منابعی که به ما سپرده اند گزارش می دهیم و تردیدی نداریم که این نحوه رفتار و این حجم از گزارش دهی موجب افزایش سطح سرمایه های اجتماعی صندوق به عنوان اصلی ترین و ارزنده ترین سرمایه خواهد شد و تبعات مثبت این کار را در طول فعالیت صندوق به عینه دیده ایم.
    در کنار آن برگزاری مستمر و بهنگام جشنواره های قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز به دنبال کمپین های تبلیغی و اطلاع رسانی یکی از ابزارهای ما برای گزارش دهی شفاف به مردم و در کنار آن تشویقشان به افتتاح حساب و افزایش موجودی است. ما در طول جشنواره ای که سال گذشته به انجام رساندیم و در میان پیام های تبلیغی مرتبط درخصوص عملکرد صندوق در بخش تسهیلاتی هم به مردم گزارش داده ایم و امسال هم در برهه ای که جشنواره قرعه کشی جوایز حساب های سپرده قرض الحسنه سال 95 را در دست اجرا داریم همین روند را تکرار کرده ایم.
    اما بازوهای توانمند و فعال ما که به واقع مهم ترین ابزارهای ما در زمینه بازاریابی هستند شعب و فعالان پویا و تلاشگر آن بوده اند که این عزیزان به واقع و در تمام فراز و نشیب های کاری همراه و همگام صندوق بوده اند و مانند اعضای یک خانواده با همدلی و در فرآیندی هم افزا در کنار صندوق در امر پیشبرد و تامین اهداف اعلام شده هم در زمینه سپرده های قرض الحسنه و هم اعطای وامها تلاش کرده-اند.
    در کنار این موارد طرح های تشویقی همکاران شعب را همزمان با اجرای کمپین تهیه و تدوین کرده ایم و در سال گذشته تحت عنوان20+20 اجرا شد و جوایز همکاران مشارکت کننده در این طرح هم تقدیم شد و امسال هم طرح تشویقی مشابهی البته با جذابیت های بیشتر اعلام و اجرا شده است.
    به موازات این فعالیت ها رایزنی و بازاریابی مستقیم از طریق ارتباط و مذاکره با مدیران و روسای سازمان ها، ادارات، و شرکت های دولتی و غیر دولتی و انجمن های صنفی کشور برای توسعه کمی و کیفی حساب های سپرده قرض الحسنه را سامان داده ایم.
    از دیگر فعالیت های صندوق در زمینه بازاریابی ارتباط موثر و دوسویه ای است که با موسسات، انجمن ها و نهادهای حمایتی از بیماران برقرار کرده ایم و در کنار اقدامات حمایتی ای که از افراد تحت پوشش آنان می کنیم تشویقشان کرده ایم که در صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان افتتاح حساب نمایند و تمام یا بخشی از کمک های نقدی که از خیرین دریافت می کنند از طریق این حساب باشد.
    سپرده قرض الحسنه خاص بیماران با هدف جذب منابع و کمک های مردمی برای انجمن های حمایت از بیماران از طریق فعال سازی گزینه پرداخت خیریه بر روی دستگاه های کارتخوان پارسیان و فعال سازی گزینه پرداخت خیریه در درگاه اینترنتی بانک و صندوق قرض الحسنه پارسیان هم بخش دیگری از فعالیت های صندوق در مسیر توسعه و تجهیز منابع است.
    ایجاد پل تعاملی و ارتباط موثر با مدیران عامل شرکت های گروه بانک پارسیان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد معظم برکت هم در چارچوب امور مرتبط به توسعه بازار و بازاریابی نقش بسیار موثری در توسعه منابع صندوق داشته و فرصت را مغتنم می دانم و در همین جا مراتب سپاس صمیمانه خود را بابت همکاری ها و مشارکت بسیار موثر و مستمری که تمامی این عزیزان در توسعه منابع و گسترش دامنه خدمت دهی تسهیلاتی صندوق داشته اند اعلام می کنم .

    صحبت خاص دیگری در مورد صندوق نمانده که بخواهید با مخاطبان در میان بگذارید؟
    صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان در طول سال های معدود فعالیتش از رشد خوب و مستمری برخوردار بوده و این امر مطمئنا حاصل حمایت های بی دریغ و راهنمایی های مدبرانه جناب آقای دکتر پرویزیان مدیر عامل محترم و کمک های فکری، اجرایی و دانشی  جناب آقای دکتر شمس عالم بوده که ما در تمام ایام و لحظات از مساعدت هایشان برخوردار بوده ایم.
    همچنین معاونان محترم بانک و تمامی مدیریان ادارات خالصانه و با نگاهی مثبت و سازنده همیشه پشتیبان ما بوده اند و باعث شده اند که این بازوی توانمد گروه بتواند در زمینه ایفای رسالت های اجتماعی و توسعه این سنت حسنه موفقیت های چشمگیری کسب کند.
    در کنار تمام این حمایت ها و همکاری های همدلانه تلاش همکاران پویا و پرتلاشم در شعب بانک را نباید از نظر دور داشت که اگر تلاش ها و کوشش های موثر آنان در صف نبود هیچگاه نمی توانستیم به این سطح از رشد و کارآمدی دست پیدا کنیم.
    من در خاتمه عرایضم می خواهم از این مجال استفاده کنم و مراتب سپاس صمیمانه خود را از تمامی این عزیزان و همکارانی که صادقانه و خالصانه برای پیشبرد امور صندوق زحمت کشیده اند اعلام کنم و از درگاه خداوند منان و مهربان برای همه این خوبان سلامتی و بهروزی و موفقیت روزافزون آرزو کنم.
    مطمئنا تداوم این همدلی و همکاری می تواند به بهترین نحوی مسیر دستیابی به موفقیت هایی که به عنوان افق آینده صندوق ترسیم شده است هموار کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی