عصر بازار

لغو تحریم‌های ترکیه از سوی روسیه تا پایان سال

عصر اعتبار- با اعلام وزیر توسعه اقتصادی روسیه مبنی بر لغو تحریم واردات محصولات ترکیه تا پایان سال، کورسوی امید صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه رنگ باخت.

لغو تحریم‌های ترکیه از سوی روسیه تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، الکسی الیوکایف وزیر توسعه اقتصادی این کشور پس از دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین٬ روسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر ٖسن پترزبورگ، به خبرنگاران گفت: تحریم واردات محصولات ترکیه تا پایان سال لغو خواهد شد.

    دولت روسیه از اول ژانویه امسال واردات گوجه فرنگی٬ پرتقال٬‌ سیب٬ زردآلو٬ کلم٬ نمک٬ کلم بروکلی٬ پرتقال، نارنگی٬ خیار٬‌ گلابی٬ هلو٬ آلو٬ انگور٬‌ توت فرنگی٬‌ پیاز٬‌ گل میخک، گوشت مرغ و بوقلمون را از ترکیه ممنوع کرده بود.

    اعلام این خبر کورسوی امید برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه را از بین می‌‌برد.

    بعد از اینکه ترکیه جنگنده روسی را ساقط کرد روابط این دو  کشور تیره و تار شد و پوتین دستور داد واردات محصولات کشاورزی از ترکیه قطع شود همچنین گردشگران روسی هم حق نداشتند به این کشور سفر کنند این مسئله گمانه‌زنی ‌ها به اینکه صادرات محصولات کشاورزی ایران به سمت روسیه بیشتر خواهد شد را رقم زد.

    با اعلام اخیر وزیر توسعه اقتصادی مبنی بر لغو تحریم‌های ترکیه تا پایان امسال، مسئله افزایش صادرات ایران به روسیه رنگ می‌بازد.

    البته پیش از این نیز ایران نتوانست از فرصتی که در منع واردات محصولات کشاورزی از اتحاداروپا از سوی روسیه صورت گرفت استفاده کند.

    روسیه در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا واردات محصولات کشاورزی را از این کشورها منع کرده بود و نگاه دولت مسکو به سمت خاورمیانه و ایران بود و حتی در این میان پوتین چراغ سبزی هم برای واردات از ایران داشت اما در این بین علیرغم رفت‌وآمدهای مکرر مسئولان کشاورزی و غذای دو کشور و بازدیدهای مختلف نتوانستیم رقم قابل توجهی به روسیه صادر کنیم.

    نبود پروتکل‌ها، قیمت تمام شده بالا، باقیمانده سموم، نبودن بسته‌بندی مناسب، ازعمده ترین موانع بود که روسیه برای وا ردات از ایران مطرح کرده بود.

    روسیه اگرچه خود تولید کننده محصولات کشاورزی است اما به دلیل سطح گسترده و جمعیت بالا به واردات عمده محصولات کشاورزی نیاز دارد.

    پیش از این روسیه عمده محصولات کشاورزی به ویژه صیفی‌جات، میوه و لبنیات را از ترکیه وارد می‌کرد، ایران هم در این محصولات مزیت دارد که انتظار داشت در صورت رفع موانع به روسیه صادر کند.

    البته ایرای طی دو سال گذشته بخشی محصولات شیلاتی و مرغ به روسیه صادر کرده که قابل توجه نبوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو