عصر بازار

مروری بر اخبار حوزه کار در هفته گذشته...

راه تک رقمی کردن بیکاری چیست؟

عصر اعتبار- تصویب طرح ملی دسترسی اقشار کم درآمد به بازار، برگزاری همایش ملی مهارت آموزی و اشتغال، رونمایی از سامانه جامع پاسخگویی به شکایات وزارت کار و ایجاد ۱۳۰ هزار شغل در حوزه ICT از مهمترین خبرهای هفته جاری بود.

راه تک رقمی کردن بیکاری چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح تکاپو در شش استان کشور خبر داد و گفت: این طرح به تدریج در تمام استانهای کشور گسترش خواهد یافت.

    وی از پیش‌بینی ایجاد اشتغال در سه حوزه ICT، گردشگری و کشاورزی خبر داد و تاکید کرد: تا پایان امسال 130 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود می‌آید.

    وزیر کار درعین حال رسیدن به نرخ تک رقمی بیکاری را مستلزم ایجاد سالیانه 800 هزار شغل دانست و متذکر شد: در صورت ایجاد سالانه 800 هزار شغل می توان بیکاری را تک رقمی کرد هرچند درصدی از بیکاری همچنان باقی خواهد ماند.

    ربیعی گفت: نوع نگاه به کار و فرهنگ کار عوض شده و افراد تمایلی به گرفتن برخی شغل‌ها ندارند از این رو سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید در استانداردسازی آنها به تغییر عرضه در نیروی کار کمک کند.

    این هفته از سامانه جامع پاسخگویی به شکایات وزارت تعاون رونمایی شد.

    رضا شریعت مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد وزارت کار در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: سامانه مدیریت ارتباط با شهروند، یک سامانه نرم افزاری یکپارچه است که پل ارتباطی یک سازمان با مراجعین را به صورت بهینه برقرار کرده و امر رسیدگی در داخل سازمان را تسهیل می کند.

    وی از جمله مزایای این سامانه را یکپارچگی و الکترونیکی کردن فرایند پاسخگویی به شکایات، کمک به آسیب شناسی دستگاه، نوآوری در کار، پاسخگویی دقیق، تسریع در روند رسیدگی و نگهداری اطلاعات و سوابق متقاضیان برشمرد.

    به گفته شریعت، سازمانها برای تسریع و تصدیق امر رسیدگی نیازمند مکانیزه شدن فرایندها و پرونده ها هستند تا با کاهش بوروکراسی اداری بتوانند به طور شایسته‌ای پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.

    در هفته‌ای که گذشت همایش ملی مهارت آموزی و اشتغال با هدف فرهنگ سازی برای گسترش آموزش‌های مهارتی و توسعه مدیریت دانش برگزار شد.

    رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور رمز موفقیت کشورهای توسعه یافته را در اتکا به نیروهای انسانی ماهر دانست و با اشاره به ارائه آموزشهای سیار در مناطق محروم و روستایی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درصدد است تا با بردن آموزشهای مهارتی به نقاط محروم، زندانها، پادگانها و سازمانهای حمایتی به توانمندسازی افراد در عرصه کارآفرینی و اشتغال کمک کند.

    سازگارنژاد مهارت را در دستیابی به فرصتهای برابر و کاهش فقر و نابرابری موثر خواند و گفت: کشورهایی که مسیر توسعه را پیموده‌اند با بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر در جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری گام برداشته اند.

    تصویب  پروژه ملی گسترش و دسترسی اقشار کم درآمد به بازارها خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.

    آنطور که میدری ـ معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته دولت با پیشنهاد وزارت کار این پروژه را تصویب کرده و براساس آن ساماندهی دستفروشان در دستور کار قرار گرفته است.

    وی دست فروشان را از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه دانست و گفت: کارشناسان معاونت رفاه اجتماعی با تنظیم پرسشنامه‌هایی در این خصوص و توزیع آن در سه شهر" اهواز، رشت و تهران به صورت پایلوت "به این نتیجه رسیده‌اند که 80 درصد دستفروشان فاقد هرگونه بیمه بازنشستگی و 65 درصد آنها دارای درآمدی کمتر از یک میلیون تومان در ماه هستند و با خطر جمع بساط دستفروشی مواجهند.

    میدری خاطرنشان کرد: در کشورهایی نظیر هند و فرانسه، دستفروشان به گونه ای ساماندهی شده‌اند که علاوه بر تامین منافع همگان از جاذبه‌های شهری نیز به شمار می‌روند لذا در ایران نیز باید رویکرد ما به این افراد تغییر کند و دستفروشان به شکلی سازماندهی شوند که منافع اصناف، مردم و دولت را تأمین کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو