عصر بازار

بعد از برگزیت۷ قطب مالی آینده اروپا کدام شهرها هستند؟

عصر اعتبار- شهرهای مختلف در سراسر اروپا خود را برای جایگزینی لندن به عنوان قطب مالی این قاره -پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- آماده می‌کنند.

بعد از برگزیت۷ قطب مالی آینده اروپا کدام شهرها هستند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بازارهای مالی جهانی را شوکه کرده و موجب سقوط پوند شده است. یکی از نگرانی‌های اصلی،‌ آینده لندن به عنوان پایتخت مالی و فناوری اروپا است.

    بسیاری از شرکت‌های جهانی اعلام کردند به دلیل حفظ مقام اتحادیه اروپا ممکن است مجبور شوند که برخی از عملیات خود را از لندن خارج کنند. اما مقصد کدام شهر خواهد بود؟

    فرانکفورت

    فرانکفورت به جذب بانکداران فراری از لندن بسیار تمایل دارد. این شهر آلمانی، مقر بانک مرکزی اروپا، بوندس‌بانک و دفاتر بیمه ‌اروپا نیز هست. تحت قوانین اتحادیه اروپا،‌ بانک‌ها و شرکت‌های بیمه اگر در یکی از کشورهای عضو EU فعالیت‌های خود را تاسیس کنند، می‌توانند در هرجایی در اتحادیه اروپا به فعالیت بپردازند. پیش از این، شهر منتخب لندن بود، اما امید می‌رود پس از برگزیت، فرانکفورت به قطب مالی بعدی اروپا تبدیل شود.

    بدنه اصلی صنعت مالی فرانکفورت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانکفورت برای تبدیل شدن به یک مرکز مالی پایدار به منظور جذب کسانی که بدنبال انجام عملیات مالی در منطقه یورو هستند به خوبی مجهز است.»

    فرانکفورت همچنین به طور مرتب در صدر رتبه‌بندی‌های کیفیت زندگی قرار دارد. بر اساس بررسی سال 2016 مرسر، فرانکفورت هفتمین شهر برتر دنیا برای زندگی محسوب می‌شود که جایگاه این شهر را قبل از لندن، پاریس و نیویورک قرار می‌دهد. فرانکفورت همچنین نسبت به لندن کوچک‌تر و ارزان‌تر است.

    لوکزامبورگ

    لوکزامبورگ در حال حاضر 143 بانک را با مجموع دارایی به ارزش 800 میلیارد یورو در خود جای داده است. بانکداران می‌توانند به جامعه شهری لوکزامبورگ بپیوندند که نزدیک به نیمی از 563 هزار ساکن آن خارجی هستند. لوکزامبورگ همچنین مقر دفاتر اروپایی بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی نظیر پی‌پال، اسکایپ و دلفی است. این شرکت‌ها به دلیل مالیات شرکت پایین جذب این شهر شده‌اند.

    پاریس

    شرکت‌های خدمات مالی در پاریس هم‌اکنون دارایی‌هایی به ارزش 2.6 میلیارد یورو را مدیریت می‌کنند. این شهر همچنین مرکز یورنکست، دومین بورس بزرگ اروپا است که پس از بورس لندن بیشترین حجم و ارزش معاملات در آن رقم می‌خورد.

    همچنین نقش پاریس در بازار اوراق قرضه بسیار کلیدی است. شرکت‌های حاضر در پاریس در حدود 35 درصد از ارواق قرضه منطقه یورو را صادر می‌کنند. ولی بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی به دلیل قوانین حمایت از کارگران قوی فرانسه تمایلی به عملیات در مقیاس بزرگ در این کشور ندارند.

    دوبلین

    دوبلین در حال حاضر در حال رقابت با لندن برای تصاحب عنوان قطب تکنولوژی اروپا است. شرکت‌های گوگل، فیسبوک،‌ دراپ‌باکس و توئیتر دفاتر اروپایی خود را در پایتخت ایرلند مستقر کرده‌اند. انگلیسی،‌ زبان اصلی دوبلین بوده و این شهر می‌تواند بانک‌های زیادی را جذب کند. بر اساس مرکز خدمات مالی بین‌المللی شهر، بیش از 50 درصد از شرکت‌های خدمات مالی پیشروی دنیا در دوبلین شعبه دارند.

    برلین

    برلین به لطف مناظر طبیعی و فرهنگی جذاب و اجاره‌بهای پایین، یک آهنربای قوی برای استعدادهای تکنولوژی جوان‌تر است. هر 20 دقیقه در این شهر یک استارت‌آپ تشکیل می‌شود. استارت‌آپ‌های موفقی چون زالاندو،‌ ساندکلود، ووگا و دلیوری هرو همگی در برلین حضور دارند.

    بیش از دو سوم از پول‌ سرمایه‌گذاری شده در آلمان در سال 2015 به برلین سرازیر شده است. در سال 2014، گوگل و لوفت‌هانزا «فکتوری‌برلین» را راه‌اندازی کردند و یک کمپ تکنولوژی به منظور همکاری بیشتر میان استارت‌آپ‌های مختلف شهر تشکیل شد.

    آمستردام

    آمستردام به سرعت به عنوان یکی از مراکز پیشتاز تکنولوژی اروپا تبدیل شده و یک شهر بسیار عالی برای شرکت‌هایی خواهد بود که به دنبال دفاتر جدید در اروپا هستند. نت‌فلیکس،‌ اوبر و تسلا دفاتر منطقه‌ای خود را در پایتخت هلند قرار داده‌اند. بورس اینترنتی آمستردام در حال حاضر یکی از بزرگترین مراکز انتقال اطلاعات دنیا محسوب می‌شود.

    ادینبورو

    رهبران اسکاتلند می‌خواهند در اتحادیه اروپا بمانند؛ حتی اگر این موضوع بدان معنا باشد که یک همه‌پرسی دیگر برای استقلال از بریتانیا برگزار کنند. در همه پرسی سال 2014 اسکاتلند، 55.7 درصد از مردم این کشور به ماندن و 44.7 درصد به استقلال این کشور از بریتانیا رای داده بودند.

    ادینبورو دومین مرکز مالی بزرگ بریتانیا محسوب می‌شود و مقر بسیاری از شرکت‌های مدیریت سرمایه است. دفتر مرکزی رویال بانک اسکاتلند نیز در این شهر قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی