عصر بازار

یک گام به سوی تک‌نرخی شدن ارز;

بازگشایی راه برای سرمایه‌گذاری خارجی

عصر اعتبار- نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن ارزیابی دستورالعمل جدید بانک مرکزی در مورد ورود بانک ها، به خرید و فروش ارز پرداخت و تصریح کرد که این اقدام بانک مرکزی یک قدم به سوی تک نرخی شدن ارز است و از سوی دیگر راه را برای ورود سرمایه گذاری خارجی هموار می کند.

بازگشایی راه برای سرمایه‌گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، پدرام سلطانی  گفت: اینکه بانک مرکزی نرخ آزاد ارز را به این شیوه به رسمیت شناخته است گام مثبتی در مسیر شفافیت است.

    وی افزود: در گذشته و پیش از شروع به کار دولت کنونی بانک مرکزی و دولت، نرخ آزاد را به رسمیت نمی شناختند و تلاش شان بر این بود که با گرفتن صراف ها و دلال های ارزی و امثال آن بتوانند نرخ ارز را کنترل کنند که کارهای بسیار غلطی بود و هیچ نتیجه ای هم نداشت به غیر از تشویش بیشتر در بازار ارز و حتی یکی از عوامل افزایش نرخ ارز بود.

    وی افزود: از این اتفاقات در دولت کنونی انجام نشد ولی بانک مرکزی به نرخ ارز آزاد کاری نداشت، اما این اقدام جدید یعنی بانک مرکزی نرخ ارز آزاد را به رسمیت و مجاز شمرده اند و خود این اتفاق به نظر می رسد پیام اعتمادی را به بازار ارز منعکس خواهد کرد.

    سلطانی افزود: موضوع دوم این است که به هر حال ارتباطات بانکی ما ولو محدودتر از آنچه انتظار داشتیم با دنیا برقرار شده است. صادرکنندگان ما که تا پیش از این به ندرت می توانستند ارزهای خود به داخل بیاورند مجبور بودند در آن طرف این ارزها را به صراف ها بفروشند و از این بابت هم خیلی مواقع به دلیل اینکه مجبور بودند ارزهای شان را ارزان تر یا خیلی فوری بفروشند و یا اینکه بعضی مواقع آن صراف ها قلابی از آب در می آمدند، متحمل خسارت می شدند و یا به واسطه تحریم هایی که وجود داشت از جمله تحریم های آمریکا که هنوز هم وجود دارد در مواقعی این پول ها بلوکه می شد.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اکنون با این طرح صادرکنندگان می توانند ارزشان را به حساب های بانکی خودشان در داخل وارد کنند، تا زمانی که نیازی ندارند در حساب ها نگه دارند و هر زمانی هم که اراده کردند آن را به فروش برسانند و با قیمت رقابتی هم این کار را انجام دهند، پس این اقدام جدید کمکی به صادرکنندگان ما است. از سوی دیگر ارزهای زیادی که متعلق به صادرکنندگان است یا دارندگان ارز که ارزشان از سال های گذشته در بانک های خارجی مانده و عملا به جای آنکه به چرخه پولی و ارزی کشور تزریق شود آن طرف به بانک های دیگر کمک می کند، با این طرح این فرصتی به وجود می آید که بخشی از این ارزها به داخل منتقل شود و این امر موجب تقویت نظام بانکی کشور می شود.

    وی با بیان اینکه دستور العمل جدید بانک مرکزی گامی موثر در جهت ورود سرمایه گذار خارجی است، تصریح کرد: بر اساس قانون ورود ارز و ورود منبع آن به داخل، باید از طریق مجاری رسمی باشد تا قابل ثبت و ضبط کردن و قابل ردیابی باشد، طبیعی است که سرمایه گذار خارجی با توجه به اینکه نرخ واقعی ارز در ایران بالاتر از نرخ رسمی است حاضر نمی شود ارز را برای سرمایه گذاری به داخل ایران بیاورد و آن را به نرخ رسمی که بیش از 10 - 15 درصد پایین تر از نرخ ارز آزاد است تبدیل کند و باعث شود 10 - 15 درصد ارزش سرمایه گذاری اش از دست برود ولی این روش جدید می تواند راه را برای سرمایه گذاری خارجی باز کند و در پاسخ به آن گروهی که در تردید به برجام می گفتند سرمایه گذاری خارجی چه شد؟ باید گفت اصلا کانال بانکی برای سرمایه گذاری خارجی برقرار نبوده که سرمایه خارجی بیاید و تازه اکنون با این دستورالعمل این اتفاق در حال انجام است.

    سلطانی افزود: البته همان طور که صاحب نظران گفته اند این اقدام یک قدم به سمت تک نرخی کردن ارز است و موجب می شود از این به بعد بانک ها سبد ارزی داشته باشند و بر اساس سیاست های بانک مرکزی و روش هایی که خود بانک ها پیش می گیرند در ماه های آینده این دو نرخ همگرا شود و در نهایت به تفاوت جزیی برسد که معنایش همان تک نرخی شدن ارز است.

    به تازگی بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود مجوز ورود بانک ها به خرید و فروش ارز را صادر کرد که بر اساس آن افراد می توانند ارزهای خود را به بانک ها بفروشند یا در بانک ها سپرده گذاری کنند. همچنین صادرکنندگان می توانند بر طبق این دستور العمل ارز حاصل از صادرات خود را نزد بانک ها نگه دارند و به بانک ها بفروشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی