عصر بازار

۸۰۰ هزار تومان برای انتخاب رشته کنکور

عصر اعتبار- انتخاب رشته دقیق از مهمترین رموز قبولی در دانشگاه و رشته مورد علاقه است،‌ بسیاری از موسسات خصوصی که سا‌ل‌هاست از صنعت آموزش‌وپرورش و کنکور سود می‌برند برای مشاوره در انتخاب رشته نیز هزینه‌های عجیب طلب می‌کنند.

۸۰۰ هزار تومان برای انتخاب رشته کنکور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، با اعلام نتایج اولیه کنکور سال 95 و آغاز فرآیند انتخاب رشته دغدغه داوطلبان برای انتخاب رشته آغاز می‌شود و طی موفق این مرحله یکی از مهمترین رموز قبولی در دانشگاه‌ و رشته مورد علاقه است.

    هر سال در ایام انتخاب رشته کنکور، مؤسسات خصوصی و مشاوران مختلف با تبلیغات اغواگرانه و وعده‌هایی همچون قبولی تضمینی در کنکور سعی در جذب داوطلبان دارند و اینجاست که پس از گذشتن از خوان کلاس کنکور و تست و صد دغدغه و هزینه دیگر به مرحله آخر این صدخوان یعنی مرحله دریافت مشاوره برای انتخاب رشته و هزینه‌های عجیب آن می‌رسیم.

    کافیست با چند موسسه‌ مدعی در این عرصه تماس بگیرید و از آنها در رابطه با شرایط انتخاب رشته سؤال بپرسید. مؤسسات صاحب‌نام برای مشاوره و انتخاب رشته که نهایتاً یک ساعت زمان برای آن صرف می‌کنند، هزینه‌ای معادل 800 هزار تومان خواستار هستند و موسسات دست چندم نیز هزینه‌ای حدود 200 هزار تومان دریافت می‌کنند.

    اما شیوه کار این موسسات چیست؟

    آنهابا ارائه اطلاعاتی از جمله نحوه انجام انتخاب رشته با توجه به آخرین تغییرات در قوانین سازمان سنجش، اولویت بندی صحیح کد رشته محل‌ها برای بالا بردن ضریب قبولی در رشته مورد نظر، طریقه صحیح استفاده از سهمیه‌های کنکور سعی دارند تا بگویند که تخصص بسیاری در انتخاب رشته داشته و شانس قبولی داوطلب را افزایش می‌دهند.

    این در حالی است که تمام این اطلاعات در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور موجود است. به نظر می‌رسد بهترین گزینه برای انتخاب رشته شخص داوطلب و خانواده او هستند، با مطالعه دقیق دفترچه راهنما،‌توجه به علاقه و اولویت‌های داوطلب و توجه به شرایط رشته تحصیلی می‌توان انتخاب رشته موفقی را انجام داد. به عنوان مثال فردی که دارای شخصیت درونگراست نمی‌تواند در رشته‌ای مانند حقوق موفق باشد.

    از سوی دیگر داوطلبان در انتخاب شهرهای دیگر برای تحصیل دقت کافی داشته باشند و شرایطی همچون 4 سال دوری از خانواده‌، حضور در شهری دیگر و تفاوت در فرهنگ‌ها را لحاظ کنند همچنین هنگام انتخاب رشته‌های شبانه یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی از میزان هزینه در هر ترم و توانایی برای تأمین آن مطلع شوند.

    رضا شیخی دکترای مشاوره تحصیلی در این رابطه به تسنیم می‌گوید: خانواده‌ها بیشتر تمایل دارند تا فرزندشان در شهر محل زندگی ادامه تحصیل دهد چرا که رفت و آمد و حضور در خوابگاه مشکلاتی را به همراه دارد به همین دلیل هنگام انتخاب رشته باید به شرایط بومی گزینی و انتخاب رشته براساس بوم گزینی توجه داشت.

    شیخی ادامه می‌دهد:‌مشاوره به صورت تک جلسه و با استفاده از نرم افزار روش صحیحی نیست و مشاوره باید در دو جلسه انجام شود. نرم افزار جبنه کمکی دارد و نباید انتخاب رشته صرفاً براساس نرم افزار انجام شود. در جلسه نخست باید اطلاعات و بیوگرافی داوطلب و علائق او مشخص شود و بعد با کمک نرم افزار انتخاب رشته انجام شود پس از آن به خانواده فرصت دهیم تا رشته‌ها را بر اساس اولویت‌ها انتخاب کند و بعد با کمک مشاور انتخاب رشته تکمیل شود.

    آنچه که هم‌اکنون در برخی موسسات خصوصی برای انتخاب رشته اتفاق می‌افتد، صرف قبولی داوطلب در یک رشته و دانشگاه است در حالیکه ممکن است داوطلب نتواند برای تحصیل به شهر دیگری برود یا رشته تعیین شده با توانایی و روحیات او همخوانی نداشته باشد بنابراین خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند که  صرف ورود به دانشگاه مهم نیست بلکه باید آینده را نیز در نظر بگیرند، آیا رشته انتخاب شده با شرایط روحی و توانایی فرزند آنها همخوانی دارد، آیا فرزند آنها برای ادامه تحصیل می‌تواند در شهر دیگری ساکن شود و بازار کار این رشته در آینده چیست؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی