عصر بازار

ایران در مسیر توسعه روابط اقتصادی با قزاقستان

عصر اعتبار- به موجب توسعه همکاری‌های دوجانبه تجاری، صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری، ایران و قزاقستان در جهت توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر گام بر می‌دارند.

ایران در مسیر توسعه روابط اقتصادی با قزاقستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این همکاری دوجانبه اقتصادی در جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یکی از حلقه‌های مهم تقویت همکاری اقتصادی و تجاری است که در قالب چارچوب قوانین داخلی دو کشور به منظور افزایش میزان مبادلات تجاری با رشد سالانه 20 درصدی انجام خواهد شد.

    اولویت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های ایران و قزاقستان در مورد صنایع پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنایع غذایی از جمله تولید و صادرات روغن نباتی و ماشین‌آلات کشاورزی، صنعت برق، صنعت نساجی و چرم، صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، صنعت خودروهای ماشین‌سازی و قطعات آنها، متالوژی و زیرساخت‌های حمل و نقل است.

    دو کشور ایران و قزاقستان با هدف تسهیل در متنوع‌سازی صادرات و واردات انواع محصولات و تولیدات کشاورزی، صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، فراهم کردن شرایط رقابتی مناسب برای توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری و تجارت بلندمدت در میان بنگاه‌های تجاری، صنعتی و معدنی دو کشور و نیز با تاکید بر ادامه اجرای مفاد نقشه راه همکاری‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند.

    علاوه بر این اعزام هیات‌های تجاری دو طرف به منظور انجام همایش‌های مشترک تجار و فعالان اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است و به همین منظور برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و مشترک در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نیز برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری دو کشور مورد توجه است.

    در همین راستا تفاهم نقشه راه همکاری در حوزه‌های زمین‌شناسی و معدن بین ایران و قزاقستان و نیز تشکیل کارگروه‌های متالوژی، معدن و زمین‌شناسی، صنعت و خدمات فنی و مهندسی از دیگر برنامه‌هایی است که مدنظر قرار گرفته است.

    مجتبی موسویان، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جزئیات این خبر عنوان کرد: مسیر توسعه روابط اقتصادی ایران با قزاقستان در حالی مورد توجه قرار گرفته که این کشور عضو اتحادیه اوراسیاست و با ایران همانند کشورهایی از جمله روسیه، ‌بلاروس و ارمنستان پیمان موقت تجارت آزاد امضا کرده تا برخی کالاهای مبادلاتی این کشورها با تعرفه بسیار پایین و حتی صفر مورد مبادله قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی