عصر بازار

جهانگیری ابلاغ کرد

هزینه صدور و تمدید گذرنامه ۳۳۰ هزار تومان شد + جدول

عصر اعتبار- آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

هزینه صدور و تمدید گذرنامه ۳۳۰ هزار تومان شد + جدول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، هیأت وزیران در جلسه‌های 1395/4/20 و 1395/5/13 به پیشنهاد شماره 123638 مورخ 1394/6/18 سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی کشور (سابق) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (68) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ آیین­نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب کرد:

    *آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی***

    *ماده1ـ *وزارت امورخارجه و نمایندگی­های استانی آن در داخل کشور و نمایندگی­های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها می­باشد، طبق این آیین­نامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند.
    مدارک صادره و یا اسناد تصدیق شده باید در دفاتر مخصوص و یا در نرم­افزار رایانه­ای مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات و موارد ایمنی و حفاظتی امکان­پذیر باشد.

    *ماده2ـ* نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (1) و (2) و (3) پیوست این آیین­نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر می­شود. در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد، می­توان از تأییدیه رایانه­ ای استفاده نمود، اسناد و مدارک بدون نقش تمبر و یا بدون تأییدیه رایانه‏ ای فاقد اعتبار خواهد بود.

    *تبصره ـ* وزارت امورخارجه موظف است از اتباع خارجه که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند در قبال صدور انواع روادید، بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه­داری کل کشور) واریز نماید. بهای انواع
    روادید و معافیت‏های آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بین‏المللی، روابط فی ما بین دو کشور، رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد توسط وزارت امورخارجه تعیین می‏شود.

    *ماده3ـ* صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی­های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد. نام، نام خانوادگی، سمت، امضای کارمند رسمی و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک، سند یا ورقه درج شود.

    *ماده4ـ* مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بین‏‌المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول می‌شود.

    *ماده5 ـ* تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آیین­نامه به سایر ارزها، تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می­شود.

    *ماده6 ـ* تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات منوط به تصدیق نمایندگی‏های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می­باشد باید ظرف پنج روز انجام شود.

    *ماده7ـ* در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال، یک ماه یا یک سال تمام محسوب می‏شود.

    *ماده8 ـ* اگر در یک صفحه، اسناد مختلفی درج شده باشد، از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.

    *ماده9ـ* اسناد، مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف می­باشند و حسب مورد تصدیق، تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام می­شود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشت­ها (یا تصاویری) که بایگانی
    خواهد شد و یا مدارک صادره با مرکب قرمز و با عبارت: «به استناد بند.... ماده (9) آیین­نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد» و همچنین درستون مبلغ در نرم­افزار مربوط عبارت (رایگان) درج می­گردد:

    الف ـ تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد. مانند در راه ماندگان، بازداشت­شدگان، زندانیان، اخراج­شدگان و موارد مشابه.

    *تبصره ـ* اصل یا رونوشت مصدق مدارک موید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رییس نمایندگی بر روی آن درج شده است باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی نگهداری شود.

    ب ـ تصدیق اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.

    پ ـ تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.

    ت ـ تأیید ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

    ث ـ تصدیق اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدایی به این مراکز.

    ج ـ تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره­ مند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل.

    چ ـ تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

    ح ـ تصدیق اسنادی که به موجب پیمان­های بین­المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

    خ ـ تصدیق اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا نمایندگی‏های سیاسی، کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور رسیده و تعرفه آن دریافت شده است.

    د ـ تصدیق امضا (ذیل وکالتنامه یا رضایت­نامه) مامورین رسمی ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی و به تشخیص رییس نمایندگی.

    *ماده10ـ* هرگاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و نقش تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذی‌نفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

    الف ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد، مراتب کتباً به وی اخطار و در صورت تعمد، با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

    ب ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار کتبی به متخلف، مابه‏التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (49) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذی‌نفع مسترد می­گردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.

    پ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر و یا در تأییدیه رایانه­ای درج و یا به بخش ذی­ربط کمتر اعلام نماید مطابق قوانین و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

    *ماده11ـ* در ترجمه مدارک، هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر به طور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می­شود.

    *ماده12ـ* تعرفه تأیید کلیه نسخه‌های اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد (10%) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.

    *ماده13ـ* هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت امورخارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.

    *ماده14ـ* دستورالعمل­های مورد نیاز درخصوص چگونگی اجرای این آیین­نامه در صورت لزوم توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

    *ماده 15 ـ* تصویب­نامه شماره 141699/ت34405هـ مورخ 1386/9/4 با اصلاحات بعدی لغو می­شود.

    برای دریافت جدول تعرفه ها اینجا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی